تحلیل بنیادی و نگاهی اجمالی به “آکنتور”

0
تاریخچه شرکت کنتورسازی ایران

شرکت کنتورسازی ایران در سال ۱۳۴۷ با مشارکت وزارت نیرو، بانک صنعت و معدن، شرکت آ اِ گ اینترنشنال و سازمان گسترش مالکیت، واحدهای تولید در شهر صنعتی قزوین را تأسیس کرد.

بهره برداری از کارخانه در سال ۱۳۵۰ و با تولید حدود ۱۰۰ هزار دستگاه کنتور آغاز و طی توسعه های بعدی تا سال ۱۳۵۷تولیدات این شرکت در مجموع نزدیک به ۵۰۰ هزار دستگاه کنتور از انواع مختلف تکفاز و سه فاز مکانیکی افزایش یافت.

همزمان با پیشرفت تکنولوژی در صنعت برق، این شرکت از سال ۱۳۸۴ با انعقاد قرارداد با شرکت آکتاریس توانست گام مهمی را به سوی تولید کنتورهای الکترونیکی بردارد.

با پدید آمدن فناوری دیجیتال در صنعت کنتور، مدیران و کارشناسان کنتورسازی ایران، پس از بیش از دو سال مذاکرات مستمر در سال ۱۳۸۴ موفق به عقد قرارداد کنتورهای الکترونیک تحت لیسانس شرکت اکتاریس فرانسه گردید.

کنتورسازی پا به بورس گذاشت

شرکت کنتورسازی ایران در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۱ اقدام به ثبت امیدنامه پذیرش در بورس اوراق بهادار تهران نمود و در بهمن ماه همان سال به عنوان چهارصد و چهل و سومین شرکت پذیرفته شده در بورس پا به بازار سرمایه گذاشت.

بعد از اجرای خصوصی سازی در این شرکت میزان تولید به دو برابر افزایش یافت و با راه اندازی خطوط جدید در اسفند ماه ۱۳۸۷ به افزایش ظرفیت تولید به میزان ۵ میلیون کنتور تک فاز و ۵۰۰ هزار کنتور سه فاز در سال رسید.

تغییرات سرمایه شرکت

وضعیت کنتورسازی ایران کنتورسازی ایران سود کنتورسازی ایران سرمایه کنتورسازی ایران تحلیل سهام تحلیل بورس امروز تحلیل بنیادی تحلیل برتر تحلیل آکنتور اخبار سهام اخبار بورس امروز آکنتور

* شرکت کنتورسازی در نظر دارد طی دو مرحله دیگر سرمایه خود را از ۲۰۰ میلیارد ریال به ۵۰۰ میلیارد ریال افزایش دهد.

* سرمایه اندک شرکت و برنامه ریزی جهت افزایش سرمایه از جمله مزیت های کنتورسازی برای جذب سرمایه گذار جدید محسوب می شود چرا که از منظر یک سرمایه گذار، کوچک همیشه جذاب تر است.

ترکیب سهامداران

سهام حاکمیتی این شرکت در سال ۱۳۸۷ از طریق بازار فرابورس در سومین مرحله عرضه با سه برابر قیمت پایه به شرکت سرمایه گذاری و تجارتی معین رنان واگذار شد.

وضعیت کنتورسازی ایران کنتورسازی ایران سود کنتورسازی ایران سرمایه کنتورسازی ایران تحلیل سهام تحلیل بورس امروز تحلیل بنیادی تحلیل برتر تحلیل آکنتور اخبار سهام اخبار بورس امروز آکنتور

* عدم حضور سهامدار حقوقی رقیب و مطرح در مجموعه سهامداران این شرکت از جمله ویژگی های مثبت برای سرمایه گذاران جدید محسوب می گردد.

نظام راهبردی شرکت

وضعیت کنتورسازی ایران کنتورسازی ایران سود کنتورسازی ایران سرمایه کنتورسازی ایران تحلیل سهام تحلیل بورس امروز تحلیل بنیادی تحلیل برتر تحلیل آکنتور اخبار سهام اخبار بورس امروز آکنتور

زیر مجموعه های شرکت

وضعیت کنتورسازی ایران کنتورسازی ایران سود کنتورسازی ایران سرمایه کنتورسازی ایران تحلیل سهام تحلیل بورس امروز تحلیل بنیادی تحلیل برتر تحلیل آکنتور اخبار سهام اخبار بورس امروز آکنتور

ظرفیت های تولید شرکت اصلی و گروه

وضعیت کنتورسازی ایران کنتورسازی ایران سود کنتورسازی ایران سرمایه کنتورسازی ایران تحلیل سهام تحلیل بورس امروز تحلیل بنیادی تحلیل برتر تحلیل آکنتور اخبار سهام اخبار بورس امروز آکنتور

* پروانه بهره برداری برای سه خط تولیدی با ظرفیت بالغ بر ۲۰ میلیون و ۱۳۰ هزار شعله انواع لامپ کم مصرف اخذ اخذ گردیده است که با عنایت به راه اندازی و افزایش ظرفیت به هفت خطوط تولیدی در پنجم مهر ماه سال ۹۱ ، شرکت نسبت به دریافت مجوز بهره برداری ۴۰ میلیون شعله انواع لامپ کم مصرف اقدام نموده است که با توجه به انجام برنامه ریزی و راه اندازی خطوط جدید معادل ۵۰ درصد ظرفیت اسمی را تولید خواهد نمود.

جایگاه شرکت در صنعت

وضعیت کنتورسازی ایران کنتورسازی ایران سود کنتورسازی ایران سرمایه کنتورسازی ایران تحلیل سهام تحلیل بورس امروز تحلیل بنیادی تحلیل برتر تحلیل آکنتور اخبار سهام اخبار بورس امروز آکنتور

* همانطور که از جدول فوق پیداست ۸۵ درصد از سهم فروش محصول انواع کنتور در کشور، متعلق به شرکت کنتور سازی ایران است که با این اوصاف می توان این شرکت را به عنوان یک مجموعه با تولیدات انحصاری در کشور تلقی کرد.

* تنها خریداران محصولات این شرکت، شرکت های توزیع برق میباشند.

وضعیت هزینه های مالی و مطالبات

* هزینه های مالی شرکت رقمی معادل ۲۶۲ میلیارد ریال می باشد که عمده تسهیلات دریافتی به دلیل مطالبات فراوان کنتورسازی از دولت می باشد. با توجه به امکان بازگشایی اعتبار با نرخ ۳۰ درصد طی سال آینده بخش زیادی از هزینه های مالی مذکور جبران خواهد شد.

* مجموع مطالبات شرکت از دولت و همچنین شرکت های گروه مبلغی معادل ۱۶۳ میلیارد تومان میباشد که بخش عمده ای از آن بابت مطالبات دولت به کنتورسازی است.

اهم موفقیت های کسب شده در سال ۹۱

* راه اندازی و بهره برداری از خطوط تولید کنتورهای هوشمند (ماژول دار تکفاز و سه فاز) با نام تجاری سامان

* راه اندازی و بهره برداری از خطوط تولید کنتورهای دیجیتال مطابق با آخرین الزامات شرکت توانیر با نام تجاری رنان

* راه اندازی و بهره برداری از افزایش ظرفیت هفت برابری خطوط تولید لامپهای کم مصرف با نام تجاری رسانور

* راه اندازی و بهره برداری از تولید پایانه های بانکی و فروشگاهی(POS) با نام چرتکه

* افزایش ظرفیت تولید لامپهای کم مصرف برای پوشش چهل میلیون قطعه لامپ کم مصرف و به کار گیری حدود پانصد نفر نیروی انسانی

* اخذ گواهینامه کیفیت اروپا(CE) و تمدید گواهینامه مدیریت کیفیت ISO9001 , 2008

* عضویت شرکت کنتورسازی ایران در انجمن کیفیت ( IRSQ)

قرادادهای پیش روی شرکت

* مذاکرات پیرامون صادرات کنتورهای الکترونیکی به کشور سوریه

* مذاکرات پیرامون سرمایه گذاری و راه اندازی خطوط تولید انواع کنتورهای الکترونیکی در کشورهای تاجیکستان، گرجستان و عراق

* انعقاد قرارداد و اجرای بزرگترین پایلوت کنتورهای هوشمند در مجتمع خلیج فارس شیراز و سیتی سنتر اصفهان

اهداف کوتاه مدت

با توجه به روند رو به توسعه فعالیت های شرکت کنتورسازی ایران اهداف کوتاه مدت آن که دستیابی به آنها تا پایان سال جاری به تحقق خواهد پیوست به شرح ذیل می باشد.

کاهش نرخ خرید مواد اولیه و اخذ تخفیفات تجاری

طی مذاکرات متعدد صورت گرفته با فروشندگان خارجی و همچنین پرداخت های به موقع و درخواست سفارش انبوه مواد اولیه، نسبت به اخذ ۴ درصد تخفیفات ارزی اقدام گردیده است. مضاف برآنکه شرکت فرعی نیز جهت خرید و تأمین مواد اولیه در حال مذاکره برای دریافت تخفیفات چشمگیری می باشد.

اقدام جهت صادرات انواع کنتورهای تک فاز و سه فاز الکترونیک

در خصوص صادرات کنتورهای تک فاز و سه فاز پیش پرداختی به کشور تاجیکستان مذاکرات متعددی صورت گرفته که در نهایت با توجه به نیاز کشور مذکور به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه کنتور دیجیتال پیش پرداختی در فاز اول جهت ۱۰۰ هزار دستگاه تک فاز پیش پرداختی قرارداد منعقد گردیده که ارزش ارزی آن بالغ بر ۳ میلیون دلار می باشد.

افزایش ظرفیت تولید و راه اندازی خطوط تولید انواع بردهای الکترونیکی

به منظور ایفای به موقع تعهدات و توسعه بازار بین المللی اقدام به خریداری خطوط جدید تولید بردهای الکترونیکی نموده که حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز آینده به بهره برداری خواهد رسید و ظرفیت خط تولید برد تا ۱۵ برابر تولید قبلی افزایش می یابد. با عنایت به اینکه تاکنون کسری تولید بردهای الکترونیکی توسط شرکت های پیمانکاری داخلی صورت می گیرد اقدام مذکور موجب کاهش قیمت تمام شده خواهد شد.

تغییر و افزایش درصد سرمایه گذاری در شرکت فرعی

از بابت سرمایه گذاری در شرکت صنایع کم مصرف ایرنیان پویایی توان در محاسبات بودجه سال ۱۳۹۲ از ۷۸ درصد به ۸۸ درصد افزایش می یابد که در شرف ثبت و سیر مراحل اداری می باشد. این امر پس از قطعیت موجب افزایش درآمد ناشی از سرمایه گذاری می گردد.

افزایش پیش بینی مقداری تولید

با اخذ تسهیلات بانکی مناسب موفق به تأمین و خرید تعداد ۶۰۰ هزار دستگاه کنتور مازاد بر بودجه گردیده است که با عنایت به راه اندازی خطوط تولید برد الکترونیکی تا سقف ۵ برابر و همچنین افزایش نیروی انسانی بالغ بر ۴۰۰ نفر از مهر ماه سال جاری، این امکان را فراهم می سازد که در صورت تحقق سایر شرایط تولید و فروش مواد اولیه تأمین شده در محاسبات بودجه ۹۲.۱۲.۲۹ اعمال گردد.

اجرای مرحله دوم افزایش سرمایه

مرحله اول افزایش سرمایه از ۱۰۵ میلیارد به ۲۰۰ میلیارد ریال در تاریخ ۹۲.۳.۳ صورت گرفته و هم اکنون مرحله دوم افزایش سرمایه از ۲۰۰ میلیارد ریال به ۳ میلیارد ریال در سیر اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار می باشد که پیش بینی می شود حداکثر تا پایان آذر ماه سال جاری این امر محقق شود.

ورود شرکت فرعی به بازار فرابورس

شرکت کنتورسازی ایران برنامه هایی جهت ورود شرکت صنایع کم مصرف ایرانیان پویای توان، تولیدکننده انواع لامپ های کم مصرف با نام تجاری رسانور به عنوان تولیدکننده لامپ های CEL در کشور، در بازار فرابورس اوراق بهادار را در دستورکار خود قرار داده است که با اخذ مجوزهای لازم نسبت به فروش ۲۰ درصدی سهام مذبور اقدام می نماید.

راه اندازی خط تولید انواع کنتورهای دیجیتالی آب

با عنایت به سیاست های شرکت مبنی بر توسعه بازار یکی از اقدامات صورت گرفته که راه اندازی خط تولید انواع کنتورهای دیجیتال آب می باشد ظرفی ماه جاری نهایی شده است.

تجزیه و تحلیل ریسک های شرکت

ریسک نوسانات نرخ بهره

مبلغ ۱۷۸۰۰۰میلیون ریال هزینه بهره سال ۱۳۹۱ که از مجموع هزینه های شرکت می باشد، لذا تغییرات نرخ بهره تاثیر گذار بوده و ریسک مذکور ارتباط مستقیم با سودآوری دارد.

ریسک کیفیت محصولات

با عنایت به تحت لیسانس بودن محصولات شرکت توسط صاحب نام ترین شرکت تولید کننده کنتورهای الکترونیکی (شرکت هگزینگ) محصولات شرکت از کیفیت مطلوب برخوردار بوده و در این زمینه ریسک خاصی وجود ندارد.

ریسک تغییرات نرخ ارز

۷۵ درصد از بهای تمام شده تولید بابت بهای مواد اولیه بوده که سهم اقلام خارجی آن حدود ۷۳ درصد میباشد لذا با جمع بندی مشخص میگردد که ۵۰ درصد از بهای تمام شده تولید تحت تاثیر نرخ ارز است. از همین رو این شرکت در قبال افزایش یا کاهش نرخ ارز متحمل ریسک قابل ملاحظه ای میگردد. که هیئت مدیره جهت رفع معضل فوق اقدام به تولید مشابه با اقلام خارجی ، انتقال دانش فنی تولید کنتورهای تحت لیسانس و راه اندازی خط مونتاژ برد الکترونیکی نموده که منجر به تغییر اقلام خارجی به داخلی خواهد شد.

ریسک مربوط به عوامل بین المللی

از آنجایی که شرکت کنتور سازی ایران تحت لیسانس شرکت آیترون بوده ، با توجه به شرایط، محدودیت ها و مقررات بین المللی و با عنایت به این که کشورهای آسیایی کمتر تحت تاثیر تحریم های بین المللی قرار گرفتند ، این شرکت در سال ۹۱ عمده تولیدات خود را از طریق شرکت سنگاپوری به عمل آورده و جهت پوشش ریسک مذکور اقدام به مذاکره و عقد قرارداد با شرکتهای چینی نموده است.

ریسک تجاری

با توجه به سابقه ۴۴ ساله شرکت کنتورسازی ایران و همچنین انحصاری بودن آن، ریسک تجاری این شرکت کم می باشد.

زیسک نقدینگی
با عنایت به خرید خارجی و پرداخت حقوق و دستمزد پرسنل و عدم بازپرداخت مطالبات از سوی شرکت های توزیع برق این ریسک افزایش یافته و منجر به بروز هزینه های تامین مالی، توقف تولید و عوامل کارکردی می گردد لذا در سال ۹۱ رایزنی های فراوانی جهت وصول مطالبات انجام شده که متاسفانه تاکنون بخش اعظمی از مطالبات پا بر جاست.

 بورس نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ