در بازار آهن آلات چه خبر است؟ افزایش قیمت ۹۰ درصدی در ۵ ماه

0

قیمت آهن آلات ساختمانی در روز گذشته (سه‌شنبه ۹۶/۷/۱۸) افزایش چشم‌گیری داشت. قیمت و تقاضای سنگ آهن نه تنها در چین، بلکه در سایر کشورهای مهم نیز بشدت کاهش داشته است؛ از این رو نمی توانیم افزایش قیمت ها را در بازار آهن ایران، به دلیل افزایش قیمت و نوسانات بازار سنگ آهن بدانیم؛ علاوه بر آن، اخبار و گزارشی نیز مبنی بر افزایش قیمت ها در بازار های جهانی آهن نیز منتشر نشده است.

محمد آزاد قیمت تیرآهن قیمت آهن آلات قیمت آهن

با توجه به مطالب فوق، می توان تا حدودی اعلام کرد که این افزایش قیمت ها تنها مربوط به بازار آهن و اقتصاد ایران است. لازم به ذکر است که در کنار افزایش قیمت اهن الات، شاهد افزایش قیمت بی رویه نرخ ارز و دلار و سکه نیز هستیم که این موضوع می تواند تاثیر مهمی در میزان نوسانات بازار بگذارد.

قیمت قوطی و پروفیل حدود ۶۰ الی ۹۰ تومان مجددا افزایش یافت که این موضوع بیانگر افزایش قیمت ورق نیز می باشد. قیمت میلگرد آجدار نیز در اکثر سایز حدود ۳۵ الی ۷۵ تومان افزایش قیمت داشت. قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان ثابت بود ولی سایر تیرآهن ها در اکثر سایز ها حدود ۵ الی ۱۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت. لازم به ذکر است که در سایز های بالا نیز شاهد افزایش قیمت تا ۱۵ هزار تومان نیز بودیم.

قیمت نبشی و ناودانی نیز ۵۰ الی ۸۰ تومان افزایش قیمت داشت. افزایش قیمت ها و نوسانات بازار تا جایی پیش رفت که به بسته شدن فروش از سوی تمامی کارخانه ها و عرضه کنندگان منجر شد. پیش از آنکه قیمت ورق سیاه اعلام شود، کارخانه و عرضه کنندگان بزرگ اقدام به بستن فروش کردند؛ به همین جهت، اطلاعات و آمار دقیقی از قیمت ورق های آهنی در بازار موجود نیست.

محمد آزاد در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه با توقف صادرات آهن توسط کشور چین قیمت جهانی این کالا افزایش یافته است، گفت: در حالی که کشور چین سالانه حدود ۱۰۰ میلیون تن صادرات آهن داشته به علت ساخت و سازهای داخلی، صادرات به تمام نقاط دنیا را متوقف کرده و این موضوع بر افزایش قیمت جهانی اثر گذاشته است.

رئیس اتحادیه آهن، فولاد و فلزات افزود: قیمت جهانی شمش از حدود ۳۵۰ دلار به ۵۰۰ دلار افزایش یافته است. 

وی با اشاره به اینکه از نظر آهن و اسلب تقریبا خودکفا هستیم، اظهار داشت: افزایش قیمت داخلی آهن و اسلب متاثر از قیمت‌های جهانی است زیرا تولید‌کنندگان به دلیل سود بیشتر ترجیح می‌دهند به جای فروش داخلی این کالاها را صادر کنند.

آزاد با بیان اینکه افزایش قیمت شمش آهن بر روی قیمت مسکن و ساخت و ساز، به علت رکود حاکم در این بخش اثرگذار نیست اظهار داشت: اما این افزایش قیمت در تولیدات صنایع بزرگ مؤثر است.

وی با بیان اینکه اینکه واردات ما در بخش ورق، آهن و فلزات بسیار محدود است، گفت: واردات بر حسب نیاز انجام می‌شود اما صادرات آهن و فلزات که در سال‌های ۹۳ و ۹۴ حدود ۲.۵ میلیون تن بود در سال ۹۵ به ۶ میلیون تن افزایش یافت و پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری به ۱۰ میلیون تن هم افزایش یابد.

رئیس اتحادیه آهن، فولاد و فلزات با بیان اینکه در ماه‌های گذشته قیمت شمش آهن و اسلب به شدت افزاش یافته است، گفت: هر کیلو شمش آهن از ۱۳۵۰ تومان در خرداد به ۲۲۵۰ تومان در مرداد ماه ۹۶ افزایش یافته و این افزایش قیمت در حدود ۷۰ درصد است.

آزاد با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود افزایش قیمت جهانی شمش آهن در شهریور ماه متوقف شود، گفت: افزایش قیمت‌های جهانی تا اندازه‌ای امکان پذیر است و بیش از آن خریداران از خرید امتناع می‌ورزند.

قیمت تیر آهن (تومان)

نوع و سایز تولید کننده شاخه وزن قیمت ( ۲۰ مهر ۹۶ ) قیمت (اردیبهشت ۹۶)  درصد افزایش قیمت
هر شاخه تیرآهن ۱۲ ذوب آهن ۱۲ متری ۱۲۲ ۴۸۲,۰۰۰ ۲۴۵.۰۰۰ ۹۵ درصد
هر شاخه تیرآهن ۱۴ ذوب آهن ۱۲ متری ۱۵۵ ۴۴۸,۰۰۰ ۲۸۵.۰۰۰ ۵۸ درصد
هر شاخه تیرآهن ۱۶ ذوب آهن ۱۲ متری ۱۹۵ ۵۲۲,۰۰۰ ۳۶۰.۰۰۰ ۴۵ درصد
هر شاخه تیرآهن ۱۸ ذوب آهن ۱۲ متری ۲۲۵ ۶۳۶,۰۰۰ ۴۴۰.۰۰۰ ۴۴ درصد
هر شاخه تیرآهن ۲۰ ذوب آهن ۱۲ متری ۲۷۶ ۸۰۰,۰۰۰ ۶۸۰.۰۰۰ ۱۷ درصد

ساتین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ