لیست کالاهای وارداتی عجیب و غیرضروری در سال ۹۷

0

در ۴۰ سال اخیر که کشور با تحریم ظالمانه آمریکا روبه‌رو بوده، یکی از الزامات سیاستگذاری واردات، کاهش یا قطع واردات اقلام لوکس یا اقلام دارای مشابه داخلی بوده است. بر این اساس با محدودیت ارزی ناشی از کاهش صادرات نفت و صادرات اقلام غیرنفتی، دولت‌ها نیز تصمیماتی برای محدودیت واردات این اقلام گرفته‌اند که در سال جاری نیز با وقوع التهابات ارزی، براساس مصوبه دولت در اوایل تیرماه، مقرر شد واردات ۱۳۳۹ قلم کالا با اولویت چهار ممنوع شود.

این مصوبه از همان ابتدای تصویب گویا با هدف فریب افکارعمومی تهیه شده بود، زیرا از مجموع ۱۳۳۹ قلم کالای واردات ‌ممنوع، ۵۱۰ قلم کالا (اقلامی همچون تریاک و انواع مشروبات الکی) از ابتدای انقلاب تا سال ۹۷ در هیچ دولتی وارد کشور نشده بودند. در مقابل این اقلام، واردات بسیاری از اقلام دارای مشابه داخلی یا لوکس همچنان آزاد بود.

در گزارش حاضر از مجموع بیش از ۵۲۰۰ تعرفه وارداتی به کشور، فقط جزئیات واردات ۲۹ قلم کالا که عمدتا یا لوکس یا دارای مشابه داخلی هستند، بررسی شده است که نشان‌دهنده عدم اراده دولت به قطع یا کاهش رانت برخی واردکنندگان دارد. بر این اساس، بررسی‌های نشان می‌دهد در هشت‌ماهه سال ۹۷ حدود ۲۹ قلم کالای لوکس یا دارای مشابه داخلی به ارزش ۱۵۷ میلیون دلار وارد کشور شده‌ که با دلار ۱۰ هزارتومانی فعلی، ارزش این اقلام به بیش از هزار و ۵۷۰ میلیارد تومان می‌رسد.

نکته قابل‌تامل این است از آنجایی که این اقلام با دلار ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شده، مابه‌التفاوت واردات این ۲۹ قلم کالا با دلار ۴۲۰۰ تومانی به دلار ۱۰ هزار تومانی، رانتی بیش از ۹۲۸ میلیارد تومان برای واردکنندگان ایجاد می‌کند که رقم بسیار قابل‌توجهی است. همچنین در میان اقلام وارداتی لوکس یا دارای مشابه داخلی، نام برخی اقلام همچون ظروف ملامین، مربا و ژله، چکش و پتک، رخت‌آویز، دفترچه مشق و سس سویا بسیار خودنمایی می‌کند، همان اقلامی که در تیرماه واردات آنها ممنوع شده بود اما حالا جزء اقلام وارداتی هستند.

رانت ۹۲۸ میلیاردی ۲۹ کالای غیرضرور

برمبنای محاسبات، از ۲۹ قلم کالای وارداتی لوکس یا دارای مشابه داخلی، واردات این اقلام در هشت‌ماهه سال جاری از لحاظ وزنی به بیش از ۲۵.۵ هزار تن و از لحاظ ارزش ارزی نیز به ۱۵۷ میلیون دلار می‌رسد. بر این اساس ارزش واردات این محصولات با دلار ۱۰هزار تومانی بیش از هزار و ۵۷۰ میلیارد تومان می‌رسد. همچنین از آنجاکه این اقلام با دلار ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شده‌اند، مابه‌التفاوت واردات این ۲۹ قلم کالا با دلار ۴۲۰۰ به دلار ۱۰ هزار تومانی، رانتی بیش از ۹۲۸ میلیارد تومان برای واردکنندگان ایجاد می‌کند که رقم چشمگیری است.

واردات ۷۰۰ میلیاردی مکمل‌های غذایی

براساس آمارهای گمرک ایران، در هشت‌ماهه سال جاری بیش از دومیلیون و ۶۰۰ هزار مکمل‌های غذایی به ارزش بیش از ۷۱ میلیون دلار از کشورهای مختلف عمدتا اروپایی و حتی آمریکا با دلار ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شده است. بر این اساس می‌توان گفت حتی اگر واردکننده این اقلام را با دلار ۱۰ هزار تومانی هم در بازار عرضه کند، ارزش آن به بیش از ۷۱۰ میلیارد تومان می‌رسد که در این صورت مابه‌التفاوت دلار ۴۲۰۰ تومانی و دلار ۱۰ هزار تومانی چیزی حدود ۴۲۴ میلیارد تومان خواهد بود. نکته قابل‌تامل این است که با وجود آنکه واردات مکمل‌های غذایی از کشور آمریکا از اردیبهشت ۹۷ ممنوع شده است، با این حال طی ماه‌های اخیر و البته با دلار ۴۲۰۰تومانی حدود ۵۸۰ تن انواع مکمل‌های غذایی از این کشور وارد شده است.

واردات ۱۹۰ میلیاردی لوازم آرایشی

بررسی آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد در هشت‌ماهه سال جاری ۸۵۴ تن انواع لوازم آرایشی زنان به ارزش ۱۹میلیون دلار وارد کشور شده است که ارزش آن با دلار ۱۰ هزار تومانی به بیش از ۱۹۰ میلیون دلار می‌رسد. بر این اساس ارزش ریالی مابه‌التفاوت دلار ۴۲۰۰ به دلار ۱۰هزار تومانی حدود واردات لوازم آرایشی به ۱۱۶ میلیارد تومان می‌رسد.

واردات ۱۵۳ میلیاردی شامپو و صابون

براساس آمارهای گمرک، در هشت‌ماهه سال جاری ۶هزارو۴۵۸ تن انواع شامپو و صابون حمام (به‌جز صابون صنعتی و…) به ارزش ۱۵.۳ میلیون دلار وارد کشور شده است که ارزش ریالی آن با دلار ۱۰ هزار تومانی به ۱۵۳.۲ میلیارد تومان می‌رسد. بر این اساس مابه‌التفاوت ارزش ریالی واردات این محصولات از دلار ۴۲۰۰ تومانی به دلار ۱۰ هزار تومانی به ۸۹.۶ میلیارد تومان می‌رسد.

 واردات ۱۵۲ میلیاردی ژیلت

براساس آمار گمرک ایران، در هشت‌ماهه سال جاری هزار و ۲۶۲ تن انواع ژیلت و خودتراش به ارزش ۱۵.۲ میلیون دلار وارد کشور شده است که با دلار ۱۰ هزار تومانی ارزش واردات این محصول به ۱۵۲.۷ میلیارد تومان می‌رسد. بر این اساس از آنجاکه این محصول با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شده، مابه‌التفاوت ارزش ریالی واردات این محصول با دلار ۴۲۰۰ تومانی به دلار ۱۰ هزارتومانی به ۸۹.۳ میلیارد تومان می‌رسد.

واردات ۱۰۷ میلیاردی مداد و مدادتراش

در هشت‌ماهه سال جاری هزار و ۷۳۲ تن انواع مداد و مدادتراش به ارزش نزدیک به ۱۱ میلیون دلار وارد کشور شده است که ارزش واردات این محصولات با دلار ۱۰ هزار تومانی نزدیک به ۱۰۷ هزار میلیارد تومان می‌رسد. بر این اساس مابه‌التفاوت ارزش ریالی واردات این محصول با دلار ۴۲۰۰ تومانی به دلار ۱۰ هزارتومانی به ۶۲ میلیارد تومان می‌رسد.

 واردات ۵۵ میلیاردی غذای سگ و گربه

بررسی آماری نشان می‌دهد در هشت‌ماهه سال جاری دوهزار و ۵۰۸ تن فرآورده‌های غذایی سگ و گربه به ارزش ۵/۵ میلیون دلار وارد کشور شده است که ارزش آن با دلار ۱۰ هزار تومانی فعلی به بیش از ۵۵ میلیارد تومان می‌رسد. بر این اساس مابه‌التفاوت ارزش ریالی واردات این محصول با دلار ۴۲۰۰ تومانی به دلار ۱۰ هزارتومانی به حدود ۳۲ میلیارد تومان می‌رسد که در جای خود رانت چشمگیری است.

واردات ممنوع‌ها هم وارد شدند

در حالی که براساس مصوبه دوم تیرماه سال جاری، ثبت سفارش و واردات ۱۳۳۹ قلم کالا به‌دلیل داشتن مشابه داخلی یا لوکس‌بودن، ممنوع اعلام شد که بین آنها ظروف ملامین، مربا و ژله، چکش و پتک، رخت‌آویز، دفترچه مشق، سس سویا و دیگر اقلام دیده می‌شد، با این حال بررسی داده‌های آماری گمرک ایران نشان می‌دهد این اقلام حتی در دوماه اخیر نیز وارد کشور شده‌اند که جزئیات واردات این اقلام در ادامه بررسی شده است.

واردات ۵۲۷ تن قیچی خیاطی

براساس آمارهای گمرک ایران، در هشت‌ماهه سال جاری ۵۲۷ تن قیچی خیاطی به ارزش ۲.۱ میلیون دلار وارد کشور شده است که ارزش آن با دلار ۱۰ هزار تومانی فعلی به بیش از ۲۱ میلیارد تومان می‌رسد. به‌عبارت دیگر، مابه‌التفاوت حاصل از دلار ۴۲۰۰ تومانی و ۱۰ هزارتومانی بازار، فقط در واردات قیچی حدود ۱۲.۳ میلیارد تومان رانت برای واردکنندگان ایجاد می‌کند.

واردات ۱۵۰۰ تن ظروف ملامین

براساس آمارهای گمرک ایران، در هشت‌ماهه سال جاری ۱۵۰۰ تن ظروف ملامین به ارزش ۱.۸ میلیون دلار وارد کشور شده است که ارزش آن با دلار ۱۰ هزار تومانی فعلی به ۱۸.۶ میلیارد تومان می‌رسد. بر این اساس، از مابه‌التفاوت حاصل از دلار ۴۲۰۰ تومانی و ۱۰ هزارتومانی، رانتی در حدود ۱۱ میلیارد تومان برای واردکنندگان ظروف ملامین ایجاد می‌شود.

واردات ۴۵۰۰ تن مربا و ژله

براساس آمارهای گمرک ایران، در هشت‌ماهه سال جاری ۴۵۰۰ تن مربا و ژله به ارزش ۱.۸ میلیون دلار وارد کشور شده است که ارزش آن با دلار ۱۰ هزار تومانی فعلی به ۱۸.۳ میلیارد تومان می‌رسد. بر این اساس، از مابه‌التفاوت حاصل از دلار ۴۲۰۰ تومانی و دلار ۱۰ هزارتومانی، رانتی حدود ۱۰.۷ میلیارد تومان برای واردکنندگان مربا و ژله ایجاد می‌شود.

واردات ۳۶۶ تن آدامس

براساس آمارهای گمرک ایران، در هشت‌ماهه سال جاری ۳۶۶ تن مربا و ژله به ارزش بیش از ۱.۵ میلیون دلار وارد کشور شده است که ارزش آن با دلار ۱۰ هزار تومانی فعلی به ۱۵.۵ میلیارد تومان می‌رسد. بر این اساس، از مابه‌التفاوت حاصل از دلار ۴۲۰۰ تومانی و ۱۰ هزارتومانی، رانتی حدود ۹.۵ میلیارد تومان برای واردکنندگان آدامس ایجاد می‌شود.

واردات ۳۵ تن رخت‌آویز

در هشت‌ماهه سال جاری حدود ۳۵ تن رخت‌آویز به ارزش نزدیک به ۱۲۰ هزار دلار وارد کشور شده است که رانت حاصل از مابه‌التفاوت با دلار ۴۲۰۰ تومانی و ۱۰ هزارتومانی، رانتی حدود ۶۹۸ میلیون تومان برای واردکنندگان این اقلام است.

واردات ۲۹ تن چکش و پتک

در حالی که واردات چکش و پتک براساس مصوبه دولت در اول تیرماه سال جاری ممنوع شده بود، اما در هشت‌ماهه سال جاری و عمدتا در ماه‌های اخیر ۲۹ تن چکش و پتک از گمرکات کشور وارد شده است که ارزش آن با دلار ۱۰ هزار تومانی به بیش از ۹۲۷ میلیون تومان می‌رسد.

واردات ۸ تن دفترچه مشق

در هشت‌ماهه سال جاری حدود هشت تن دفترچه مشق وارد کشور شده است که این امر نیز نشان می‌دهد هیچ توافق و اراده‌ای بر این موضوع که باید از محصولات و تولید داخلی حمایت کرد، وجود ندارد.

واردات عینک واردات عجیب واردات در دولت حسن روحانی مواد غذایی وارداتی لیست کالاهای وارداتی به ایران کالاهایی که در ایران تولید نمی شوند قیمت عینک آفتابی فهرست کالاهای مشمول ارز دولتی عملکرد اقتصادی دولت روحانی عملکرد اصلاح طلبان عمده‌ترین اقلام وارداتی شغل پر سود روزنامه فرهیختگان رانت خواری در ایران رانت به زبان ساده راحت ترین شغل پر درآمد دنیا چی تولید کنم بفروشم چه کالاهایی وارد ایران میشود تجارت نیوز پولدار شدن در ایران پرسودترین کالای وارداتی از چین آمار واردات و صادرات

بر اساس آمار گمرک در ۶ ماهه سال ۹۷، بیش از ۸ تن عینک آفتابی از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران ایران شده است.

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی ۶ ماهه نخست سال ۹۷ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۸ تن عینک آفتابی از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است.

بر اساس واردات این حجم عینک آفتابی به کشور ۹۸۶ هزار و ۸۲۶ دلار ارز از کشور خارج شد که معادل ریالی آن بالغ بر ۴۱ میلیارد و ۴۱ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۴۶۷ ریال در آمار گمرک به ثبت رسیده است.

براساس این گزارش عینک آفتابی از کشور‌های اتریش، اسپانیا، آلمان، امارات متحده عربی، انگلستان، ایتالیا و چند کشور دیگر وارد ایران شده است.

بنا بر آمار منتشره از سوی گمرک بیشترین واردات عینک آفتابی از کشور ایتالیا به حجم بیش از ۳ تن و به ارزش ۴۰۵ هزار و ۹۴ دلار بوده است.

واردات عینک واردات عجیب واردات در دولت حسن روحانی مواد غذایی وارداتی لیست کالاهای وارداتی به ایران کالاهایی که در ایران تولید نمی شوند قیمت عینک آفتابی فهرست کالاهای مشمول ارز دولتی عملکرد اقتصادی دولت روحانی عملکرد اصلاح طلبان عمده‌ترین اقلام وارداتی شغل پر سود روزنامه فرهیختگان رانت خواری در ایران رانت به زبان ساده راحت ترین شغل پر درآمد دنیا چی تولید کنم بفروشم چه کالاهایی وارد ایران میشود تجارت نیوز پولدار شدن در ایران پرسودترین کالای وارداتی از چین آمار واردات و صادرات

منبع : فرهیختگان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ