رامین راستاد: رمز صفحه اینستاگرامم را به همسرم دادم

0

رامین راستاد، بازیگر سینما و تلویزیون که حدود ۵۷ هزار دنبال‌کننده در اینستاگرام دارد، گفت: به نظرم کسانی که صفحه مرا در این برنامه دنبال می‌کنند، احتمالا بازی‌هایم را دوست دارند؛ چون من نه چشم قشنگ دارم، نه ماشین لاکچری.

وی ادامه داد: متأسفانه هنوز نیاموخته‌ایم که از این امکان چگونه استفاده کنیم و به عبارت روشن‌تر و ساده‌تر، فرهنگ استفاده از وسایل ارتباطی را به خوبی یاد نگرفته‌ایم. نمی‌خواهم بگویم اینستاگرام چیز بدی است. اتفاقا خیلی‌ها دارند از آن برای آموزش‌های علمی، معرفی آثار هنری و فعالیت‌های فرهنگی استفاده می‌کنند؛ منتها یک عده هستند که همیشه از یک امکان مطلوب، استفاده نامطلوب می‌کنند.

بازیگر سریال تلویزیونی «نفس» ادامه داد: اگر تا چند سال قبل، اعتیاد، خیانت، بزهکاری، تفاوت طبقاتی و … جزو دلایل طلاق در کشور بود، حالا باید اینستاگرام را هم یکی از علل طلاق دانست. به نظرم این برنامه ارتباطی بی‌حساب و کتاب، خیلی از زندگی‌ها را متلاشی کرده و به شرف و اعتبار افراد زیادی خدشه وارد کرده است.

راستاد در پاسخ به این سئوال که: «وقتی استفاده از اینستاگرام، آزاد است و ما نمی‌توانیم هیچ نظارتی روی آن داشته باشیم، باید چه کنیم؟» گفت: این کنترل باید از قبل از دولت و دستگاه‌های فرهنگی آغاز شود. مراقبت از حریم امنیت اجتماعی از خانواده‌ها آغاز می‌شود. من نمی‌فهمم پدری که برای دختر ۹ ساله‌اش اینستاگرام راه می‌اندازد، چقدر از خطرات آن اطلاع دارد. اصلا چه دلیلی دارد که نوجوانان ما به این فناوری ارتباطی متصل باشند و خطرات و تهدیدات آن را به راحتی به درون خانواده‌ها راه دهند؟ مگر یک کودک خردسال می‌تواند به بانک مراجعه کند و دفترچه حساب پس‌انداز به نام خودش بگیرد؟

بازیگر مجموعه تلویزیونی «معمای شاه» درباره تجربه‌های خودش در استفاده از اینستاگرام و حفاظت از حریم خانواده‌اش اظهار داشت: من به هر رابطه‌ای که به شخصیت حرفه‌ای و روابط خانوادگی من آسیب وارد کند، «نه» می‌گویم و بلادرنگ، افراد را بلاک می‌کنم. در این کار هم، ذره‌ای تعارف ندارم. خانواده من مهم‌ترند یا خوشایند افراد؛ حتی اگر آن شخص از آشنایان و همکاران من باشد؟

راستاد، یکی دیگر از تجربه‌های شخصی‌اش را در استفاده صحیح از اینستاگرام مثال زد و گفت: بالاخره من بازیگرم و می‌دانم که مورد توجه عده‌ای هستم. برای همین، کپی صفحه مجازی خودم را روی گوشی همسرم نصب کرده‌ام و خیالم راحت است که داشتن هوادار و طرفدار به رابطه‌ام با همسرم لطمه نمی‌زند؛ چون علاوه بر من، او هم مراقب این حریم خانوادگی است.

همسر رامین راستاد همسر بازیگران بیوگرافی رامین راستاد اینستاگرام رامین راستاد اینستاگرام بازیگران

وی تأکید کرد: در درجه اول، باید فرهنگ خودمراقبتی در افراد به وجود آوریم تا اجازه ندهند هر کسی به صفحه‌شان وارد شود. در حالی که الآن اینطور نیست و اینستاگرام مثل یک خانه بی‌در و دروازه شده که هر کس می‌تواند به آن رفت و آمد کند. این‌که ما تصاویر و فیلم‌هایی از شام خوردنمان بگذاریم یا حالات شخصی‌مان را در اینستاگرام منتشر کنیم، جلوی فعالیت‌های سالم فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را می‌گیرد.

این بازیگر سینما با اشاره به سبک زندگی منتقل‌شونده با اینستاگرام نیز گفت: این برنامه و نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های دیگر ارتباطی، سبک زندگی ما ایرانی‌ها را عوض کرده و حتی به کلی از بین برده است. ما قبلا برای اینکه یکدیگر را ببینیم، باهم قرار می‌گذاشتیم، اما حالا احساساتمان را با یک شکلک زردِ سردِ و احمقانه به دوستانمان منتقل می‌کنیم.

راستاد با بیان اینکه ما نمی‌توانیم جلوی اختراع و استفاده از این وسایل ارتباطی را بگیریم، اما می‌توانیم کنترل‌شان کنیم، اظهار داشت: این مراقبت باید با فرهنگسازی انجام شود و نقش دولت‌ها در این زمینه، تبیین فرهنگی است. من که پسری ۱۴ ساله دارم، برای او صفحه‌ای راه انداخته‌ام که حتی رمز عبور در اختیار خودش نیست. عکس‌ها را هم خودم در اینستاگرام پسرم می‌گذارم. وقتی من چنین مواظبتی از خانواده‌ام دارم، نیازی به هزینه‌های عمومی برای تمام جامعه نیست و دولت‌ها می‌توانند با فراغ بال به وظایف فرهنگی‌شان رسیدگی کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ