یک شب‌ میلیونی در خانه‌های لوکس پایتخت!/ آیا اجاره روزانه واحد مسکونی قانونی است؟

0

از آنجایی که مسکن و قیمت خانه و اجاره بها در ایران همیشه بازار داغی دارد و اجاره نشینان هم طیف وسیعی از اقشار جامعه ایران را رقم می‌زند، انتشار یک لیست اجاره بها از خانه‌هایی در مناطق مختلف تهران که به مدت یک روز به اجاره داده می‌شود می‌تواند توجه همه را به خود جلب کند.

در حالی آگهی‌های رنگارنگ اجاره روزانه و یا هفتگی واحد‌های مسکونی مبله این روز‌ها به ویژه در شهر‌های توریستی افزایش یافته است که صنعت هتل داری  در کشور به دلیل کمبود مسافر رو به زوال است.

برای بررسی و تبین این قبیل از آگهی ها با رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران مصاحبه ای داشته ایم که به شرح زیر است:

مرجع قیمت گذاری ملک، سایت های آگهی دهنده است

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه املاک استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار مسکن، با بیان اینکه مشاوران املاک حق اجاره دادن یک روزه و یا هفتگی واحدهای مسکونی را ندارند گفت: اجاره روزانه  یا هفتگی واحدهای مسکونی، غیر قانونی است و طبق قانون برخورد شدیدی با مشاوران املاک متخلف صورت خواهد گرفت.

قیمت اجاره خانه اخبار تهران اجاره مسکن در تهران اجاره خانه یک روزه ارزان در تهران اجاره خانه یک روزه اجاره خانه سوپرلوکس اجاره بهای یک واحد مسکونی اجاره بهای خانه‌های مجردی اجاره آپارتمان در تهران اجاره آپارتمان برای مجرد

وی ادامه داد: طبق بخش‌نامه صادر شده از سوی اداره اماکن، اجاره روزانه واحد مسکونی موجب تداخل صنفی با هتل‌ها می‌شود بنابراین انجام چنین اقداماتی غیر قانونی است.

رئیس اتحادیه املاک استان تهران یادآوری کرد: اگر فردی واحد مسکونی خود را همانند هتل مجهز کرده است، باید مجوزهای لازم را از سوی میراث فرهنگی برای هتل‌داری دریافت کند تا بتواند ملک خود را روزانه و یا هفتگی اجاره دهد.

قلی خسروی با اشاره به اینکه چنین اجاره هایی در سایت‌های آگهی دهنده دیده می‌شود، افرود: تا به امروز مشاوران املاک  چنین واحدهایی را به منظور اجاره روزانه یا هفتگی معرفی نکرده اند. متاسفانه طی یکسال گذشته وضع به گونه‌ای تغییر یافته است که مرجع قیمت‌‌گذاری اجاره یا معرفی واحدهای مسکونی،  سایت های آگهی دهنده هستند.

وی با بیان اینکه آگهی‌های بی‌پایه و اساس بسیاری از سایت ها منتشر می شود و متاسفانه جای خالی نظارت در این بخش به شدت احساس می شود، افزود:  انتشار هر آگهی در این سایت ها باید منوط به اخذ مجوز از اصناف باشد.

مشاوران املاک حق اجاره دادن روزانه واحدهای مسکونی را ندارند

حسام عقبایی نایب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران در گفت و گو با خبرنگار مسکن، با بیان اینکه بحث اجاره‌داری و اجاره‌نشینی برای واحد‌های مسکونی و اداری باید طبق قواعد و قوانین انجام شود، گفت: این قرارداد‌ها به صورت متعارف برای یک سال تنظیم می‌شود، اما برخی از مستأجران برای جابجایی کمتر قرارداد‌های خود را ۲ ساله  یا ۳ ساله تنظیم می‌کنند.

وی ادامه داد: برخی از اماکن تجاری برای رونق کسب و کار خود قرارداد‌های ۴ تا ۵ ساله منعقد می‌کنند.

عقبایی ادامه داد: برخی از مشاوران املاک طبق توافق قرارداد‌های ۶ ماهه یا ۸ ماهه منعقد می‌کنند که این قرارداد‌ها برای اشخاص خاصی مانند بیماران و یا دانشجویان  است و تمامی قوانین و شرایط مربوط به آن در اجاره‌نامه قید می شود.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک استان تهران یادآوری کرد: برخی از مدیران ارشد، فرماندهان یا استانداران به هنگام انجام ماموریت  در خارج از محل زندگی خود به منظور کاهش هزینه‌ها،  به اجاره واحد‌های مسکونی با مدت قرارداد ۶ ماهه یا کمتر اقدام می‌کنند و این اقدام در قالب چارچوب‌ها و  قرارداد‌های خاصی انجام می‌شود.

عقبایی اظهار کرد: برخی از دستگاه‌های دولتی برای میزبانی از مهمان‌های خارجی خاص خود با اخذ مجوزهای لازم از وزارت خارجه، واحد‌های مسکونی لوکس را اجاره می‌کنند، اجاره دادن چنین واحد‌هایی مشکل ندارد و تمامی آن‌ها زیر نظر اماکن و میراث فرهنگی انجام شود.

وی با اشاره به اینکه اجاره روزانه واحد‌های مسکونی در صلاحیت مشاوران املاک نیست، گفت: انجام  چنین معامله های در قانون وجود ندارد و اگر فردی قصد دارد واحد خود را به صورت روزانه  یا هفتگی اجاره دهد باید واحد خود را تبدیل به پانسیون کند و مجوز‌های لازم را از اماکن دریافت کند.

نایب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران با اشاره به اینکه متأسفانه چنین آگهی هایی در فضا‌ی مجازی و اپلیکیشن‌های خاص طی یک سال گذشته افزایش یافته است، گفت:  قوانین مربوط به فضای مجازی در این حوزه ضعیف است و ما روزانه شاهد آگهی‌های نامعتبر در این حوزه هستیم.

عقبایی توضیح داد: نظارت بر چنین سایت‌ها و آگهی‌هایی باید در درجه اول از سوی وزارت ارشاد و پلیس امنیت انجام شود و پلیس امنیت باید فعالیت‌های چنین سایت‌هایی را کنترل کند.

نایب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران گفت: مشاوران املاک حق ندارند بدون داشتن مجوز  واحد‌های مسکونی را به صورت روزانه یا هفتگی اجاره دهند.

قیمت اجاره خانه اخبار تهران اجاره مسکن در تهران اجاره خانه یک روزه ارزان در تهران اجاره خانه یک روزه اجاره خانه سوپرلوکس اجاره بهای یک واحد مسکونی اجاره بهای خانه‌های مجردی اجاره آپارتمان در تهران اجاره آپارتمان برای مجرد

نرخ اجاره روزانه واحدهای مسکونی کم تر از ۵۰۰ هزار تومان نیست

یکی از مشاوران املاک واقع در محدوده ونک در گفت و گو با خبرنگار مسکن،گفت: مشاوران املاک در محدوده‌های شمالی شهر تهران به صورت نامحسوس چنین واحد‌هایی را اجاره می‌دهند، اما اجاره روزانه یا هفتگی واحد مسکونی عرف نیست و مشاوران املاک حق چنین اقداماتی را ندارد.

وی افزود: برخی از واحد‌های مسکونی به صورت مبله و لوکس برای مهمانی‌های آخر هفته و یا برنامه‌های خاص اجاره داده می‌شود که این واحد‌ها معمولاً دارای شرایط خاصی است و در مناطق مختلف با قیمت‌های متفاوتی اجاره داده می‌شود.

قیمت اجاره خانه اخبار تهران اجاره مسکن در تهران اجاره خانه یک روزه ارزان در تهران اجاره خانه یک روزه اجاره خانه سوپرلوکس اجاره بهای یک واحد مسکونی اجاره بهای خانه‌های مجردی اجاره آپارتمان در تهران اجاره آپارتمان برای مجرد

یکی دیگر از مشاوران املاک در این باره گفت: مشاوران املاک چنین آگهی‌هایی را به صورت مشخص اجاره نمی‌دهند، این قبیل از واحدهای مسکونی تنها برای افراد خاصی کنار گذاشته می‌شود.

این مشاور املاک در باره قیمت این واحد‌ها گفت: نرخ روزانه اجاره واحد‌های مسکونی از ۲۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و در برخی از مناطق قیمت روزانه به ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان می‌رسد.

وی توضیح داد: برخی از واحد‌های مسکونی در محدوده شهرک غرب و خیابان نیاوران برای مسافران خارجی به صورت ارزی اجاره داده می‌شود که قیمت اجاره این واحد‌ها از ۱۴۰ دلار شروع  می شودو تا ۳۰۰ دلار ادامه می‌یابد.

بر اساس این گزارش اجاره روزانه  یا هفتگی واحد‌های مسکونی در ایران خلاف قانون است مگر آنکه واحد‌های مسکونی مجوز‌های لازم را از اماکن یا پلیس امنیت دریافت و استانداردهای هتلداری را در واحدهای خود رعایت کنند.

از سوی دیگر رایج شدن اجاره روزانه واحد‌های مسکونی برای صنعت هتل‌داری ما مشکل‌ساز شده و طی یک سال اخیر این صنعت  را با  ورشکستگی روبرو کرده است، امیدواریم نظارت های سازمان میراث فرهنگی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزایش یابد.

گزارش از محبوبه کباری / باشگاه خبرنگاران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ