جزییات عرضه اولیه سهام “پاکشو” + تحلیل بنیادی این سهام

0

دقایقی قبل بورس تهران از آخرین عرصه اولیه سهام در بازار دوم و در نماد پاکشو رونمایی کرد.
روز چهارشنبه تعداد ۷۰ میلیون سهم معادل ۱۰ درصد از سهام شرکتی گروه صنعتی پاکشو متعلق به شرکت‌های مجموع گروه صنعتی گلرنگ به عنوان ۴۸۲ دومین شرکت پذیرفته شده برای اولین بار پس از پذیرش عرضه خواهد شد.
این شرکت برای اولین بار پس از درج نام در فهرست‌ شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بخش ساخت مواد شیمایی و محصولات شیمایی گروه ساخت سایر محصولات شیمایی و طبقه ساخت صابون و پاک‌کننده‌ها، فرآورده‌های تمیزکننده و پرداخت کننده، و انواع عطر و فراورده‌های بهداشتی در فهرست نرخ‌های بازار دوم و در نماد پاکشو عرضه خواهد شد.
به گزارش فارس ، به منظور عرضه اولیه سهام، فردا جلسه معارفه این شرکت با حضور فعالان بازار سرمایه برگزار خواهد شد.

نحلیل بنیادی شرکت پاکشو

پاکشو پس از ارائه بودجه سال ۹۲ و ۹۳ آماده عرضه می شود و قاعدتا” در حدود ۱۴۰ تومان برای هر سهم سود خواهد داشت

شرکت گروه صنعتی پاکشو هلدینگ گروه محصولات بهداشتی و آرایشی است و به زودی قرار است این شرکت ۷۰۰ میلیارد ریالی ، ۱۰% از سهام خود را برای اولین بار و از طریق کارگزاری بانک پاسارگاد عرضه کند . باید توجه داشت که پاکشو به تازگی و از محل تجدید ارزیابی دارایی خود را ۷۰ میلیون سهمی کرده که در این بین ۶۵% شرکت در مالکیت گلرنگ به عنوان سهامدار عمده ، ۲۵% در مالکیت گسترش پاکشو و ۱۰% دیگر متعلق به سرمایه گذاری گلرنگ است . ما در ادامه طی یک جدول مقایسه ای برخی اقلام مالی این شرکت را بررسی می کنیم و توضیحات آن را نیز در ادامه خواهیم داشت :

حقوق صاحبان سهام پاکشو از سال ۸۸ الی ۹۱  به این ترتیب است : ۶۲۲ ، ۵۷۸ ، ۶۴۰ ، ۱۰۵۳ میلیارد ریال که باید بگوییم طی این ۴ سال هیچگونه افزایش سرمایه ای اتفاق نمی افتد بلکه افزایش سود ناخالص عملیاتی به میزان ۹۷% در سال ۹۱ نسبت به سال ۹۰ علت اصلی این موضوع است . طبق بررسی ها مقدار تولید در سال ۹۱ نسبت به ۹۰ تنها ۱۹.۳% رشد می کند در حالی که مبلغ فروش افزایش ۹۹.۳% را داشته است و نتیجه میگیریم این رشد حقوق صاحبان سهام در سال ۹۱ ، مدیون افزایش نرخ های فروش و عدم افزایش نرخ مواد اولیه به همان تناسب است .

وضعیت سود عملیاتی سنوات ۸۸ الی ۹۱ به این شرح است : ۴۱۹ ، ۳۷۶ ، ۴۴۵ ، ۹۳۸ میلیارد ریال که نوسانی مشابه با حقوق صاحبان سهام به دلیل تاثیر در سود انباشته دارد . با این حال مقدار فروش کل محصول در سنوات مورد نظرمان به ترتیب ۱۴۶,۳۰۰ ، ۱۵۲,۱۱۷ ، ۱۶۵,۲۴۹ ، ۱۹۲,۰۸۵ تن گزارش شده است و ما نتیجه میگیریم که پاکشو در سنوات اخیر طرحی که بتواند مقدار تولید و فروش را به شکل محسوس افزایش دهد نداشته است .

وضعیت پاکشو مجمع پاکشو عرضه سهام پاکشو سهامداران پاکشو تحلیل گروه صنعتی پاکشو ارزش پاکشو

وضعیت حاشیه سود ناخالص عملیاتی در سنوات ۸۸ الی ۹۱ نیز مورد بررسی واقع شد : ۳۳ ، ۳۰ ، ۲۷ ، ۲۷ درصد بوده است بنابراین شرکت در ۴ سال مورد بررسی توانسته در کنار افزایش نسبی در تولید و افزایش محسوسی در نرخ های فروش ، هزینه های خود را کنترل کند ، به شکلی که هزینه مالی ۱۶۳ میلیارد ریالی سال ۱۳۸۸ در سال ۹۱ به سطح ۲۵۱ میلیارد ریال می رسد در حالی که شرکت ۲,۹۶۲ میلیارد ریال بهای تمام شده دارد . به طور معمول هر زمان بهای تمام شده به شکل فزاینده ای رشد می کند و نرخ های فروش نیز رشد می کنند ، شرکت ها به دلیل عدم کنترل بر هزینه ها و مدیریت ناکارآمد مجبور به اخذ تسهیلات میشوند که گاها” سود عملیاتی افزایش یافته کمتر از افزایش هزینه تامین مالی بابت سرمایه در گردش است اما پاکشو در این مدت به خوبی هزینه ها را کنترل می کند و در حقیقت کل افزایش نرخ به حساب سود شرکت می رود .

وضعیت ترازنامه : بر اساس تراز منتهی به ۳۰/آذر/۱۳۹۲ باید بگوییم که نسبت جاری در این شرکت ۱.۲ واحد است فلذا شرکت در دوره مالی مورد بررسی قادر به ایفای تعهدات می باشد و ریسک عدم پرداخت بدهی ها شرکت را در اولین نگاه تهدید نمی کند ، از آیتم های با اهمیت در بخش جاری به حسابها و اسناد دریافتنی تجاری ، حسابها و اسناد پرداختنی تجاری و تسهیلات مالی دریافتی باید اشاره کرد . در بخش حساب و اسناد دریافتنی ، اقلام راکد دیده نمیشود بنابراین مراودات عادی محسوب میگردد که مشکلی ندارد ، تنها بابت مطالباتی از کشور بلاروس به میزان ۴۰۰ میلیون ریال است بنابراین مطالبات شرکت نگران کننده نیست و امکان وصول دارد . تسهیلات اخذ شده نیز عمدتا” از بانک ملت ، صادرات ، تجارت و اقتصاد نوین با نرخ ۲۱ تا ۲۵ درصد است که در مقابل آن ملک ، سپرده ، چک و سفته ارائه شده است .

وضعیت سودآوری سال ۹۲ و امکان رشد آن در سنوات آتی : این شرکت طی ۹ ماه اخیر ۳۹۵۰ میلیارد ریال فروش انجام داده که نزدیک به رقم کل سال قبل است و نسبت به مدت مشابه سال ۹۱ حدود ۷۰% افزایش نشان می دهد اما این افزایش ۱۵% از ناحیه مقداری است و باز هم باید گفت نرخ های فروش به طور میانگین در سال ۹۲ افزایش چشمگیر داشته اند و با توجه به دریافت مجوز افزایش نرخ در میانهء سال ، انتظار میرود مبلغ فروش ۵۵۰ میلیارد تومانی در سال جاری و حاشیه سود ۳۰% داشته باشیم و با توجه به تحقق ۱,۱۰۰ ریال سود برای هر سهم در ۹ ماه اول سال ، طی سال جاری می تواند به سود ۱۴۰۰ ریالی دست یابد .

بر طبق اطلاعات موجود این شرکت شوینده البسه ، انواع شامپو  ، مایع دستشویی و ظرفشویی محصولات اصلی شرکت را ایجاد می کنند ضمنا” محصولات پاکشو با نام های گلرنگ ، اوه ، سافتلن و … تولید می گردد و اما نکته ای بسیار مهم در مورد صنعت شوینده باید مطرح کنیم .

به طور کلی هیچ کدام از شرکت های این صنعت همچون پاکسان ، تولی پرس ، کف ، گلتاش و همین پاکشو در ظرفیت کامل تولید نمی کنند ، در حقیقت ظرفیت مازادی دارند که قادر نیستند برای آن بازاریابی کنند و هر کدام سهمی از بازار دارند و رقابت سنگینی هم با ارائه انجام تخفیف و افزایش کیفیت در حال انجام است فلذا طرح توسعه در این شرکت ها تا حدی بی معنا است اما سالانه سهم هر شرکت از بازار داخلی تعیین می گردد ، آنچه از سال ۸۹ تا ۹۱ اتفاق افتاده ، تضعیف شرکت هایی بود که به حاشیه رفتند و در مقابل آنهایی که مدیریت بهتری داشتند سهم بیشتری تصاحب کردند ، تولی پرس و کف در سال های اخیر به دلیل بحران مدیریتی و سوء استفاده های مالی که اتفاق افتاد تمرکز خود را در فروش از دست دادند و بخش از بازار را رقبایی همچون پاکشو اختیار کردند . در حالی طی سالهای قبل شرکت هایی همچون پاکسان و تولی پرس در قد و قوارهء پاکشو بودند که همکنون باید گفت ۴۰% از کل بازار کشور در دست این شرکت است این در حالی است که سهم پاکسان به عنوان ردهء دوم جدول ، حتی به اندازهء نصف پاکشو هم نیست و جایگاه تولی پرس و کف به شدت تضعیف شده است .

در مورد صنعت شوینده هم باید گفت به طور کلی میزان مصرف در داخل کشور به شدت در حال افزایش است ضمن اینکه محصولات وطنی با تحولاتی که در کیفیت محصولات ایجاد کرده اند تا حد زیادی جای رقبای خارجی خود را در سبد مصرف خانوار گرفته اند و تصور فعالان این حوزه این است که روند مزبور به شکل مشابهی تداوم یابد فلذا احتمال یک بحران در صنعت بسیار ضعیف است و برای پاکشو ما انتظار نداریم همچون سال ۹۱ و ۹۲ افزایش نرخ های محسوس اتفاق بیفتد و همچنین تصور می کنیم که پاکشو بتواند با شیب ملایمی ، مقدار فروش را افزایش دهد بنابراین افزایش سودآوری پاکشو از دید ما چیزی در حدود تورم سالانه + اثر افزایش مقدار تولید خواهد بود .

*طبق اطلاعات موجود این شرکت تا قبل از اتمام سال به میزان ۷۰ میلیون سهم عرضه می گردد ، با فرض سود ۱۴۰ تومانی و p.e تولی پرس در ۱۰ واحد و P.e پاکسان در سطح ۵.۵ واحد ، این سهم می تواند میانگینی از این دو باشد  ضمن اینکه انتظار می رود سودآوری سال ۹۳ افزایشی باشد و بتواند p.e تا تعدیل کند و در مجموع بازار برای تامین مالی خرید آن به مشلکی بر نخواهد خورد . در مورد پایین بودن p.e پاکسان علت این است که بازار انتظار رشد سود از سهم ندارد ، در مورد P.e بالای شتولی علت این است که سهامدار امیدوار به افزایش سهم بازار شرکت و رشد سود است .

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ