منوچهر صهبایی در ارکستر سمفونیک تهران؛ شهرداد روحانی فرار کرد!

0

پنج شنبه شب (۳ بهمن) کنسرت ارکستر سمفونیک تهران در تالار وحدت با حاشیه‌های فراوانی همراه شد. بنیاد رودکی طی روزهای گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود: «با توجه به مشکلات پزشکی و به درخواست شهداد (شهرداد) روحانی، رهبر دائم ارکستر سمفونیک تهران، تازه‌ترین کنسرت این ارکستر به رهبری منوچهر صهبایی اجرا می‌شود.»

منوچهر صهبایی رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران گفت: «من به هیچ عنوان قرار نبود که در این کنسرت ارکستر سمفونیک تهران، به عنوان رهبر حضور داشته باشم اما گویا رهبر ارکستر سمفونیک تهران به دلیل مشکلاتی که به وجود آمده بود، دو هفته پیش بدون اینکه با مسئولان بنیاد رودکی صحبتی کرده باشد، از ایران فرار کرده است! و …

موسیقی دان معروف شهرداد روحانی کجاست رهبر ارکستر ایران بیوگرافی منوچهر صهبایی بیوگرافی شهداد روحی بنیاد رودکی ارکستر سمفونیک تهران اخبار موسیقی اجرای موسیقی زنده

بعد از این جملات صهبایی بود که یکی از تماشاگران سالن که با صدایی بلند اعلام کرد: «درست نیست شما پشت سر همکار خود چنین حرفی بزنید که فرار کرده است!» و صهبایی نیز در واکنش به این صحبت‌ها در اظهارنظری عجیب گفت: «مطرب باید بره دنبال جایی که مطربی‌اش رو بکنه!».

شرح مابقی اتفاقات و حاشیه‌های پیش آمده هیج لطفی ندارد و تنها تکرار یک بخش ناخوشایند از اتفاقات پیش آمده بین هنرمندان این مرز و بوم است. عاقبت نوازندگان ارکستر ۲ قطعه را بدون رهبر ارکستر اجرا کردند تا تماشاگران شاهد یکی از پرحاشیه‌ترین کنسرت‌های تالار وحدت در ماه‌های اخیر باشند.

بعد از این اتفاقات بنیاد فرهنگی هنری رودکی با انتشار اطلاعیه‌ای درباره حاشیه‌های پیش آمده پیرامون کنسرت روز سوم بهمن ماه ارکستر سمفونیک تهران توضیحاتی را ارائه داد:

«نظر به حواشی و مشکلات رخ داده در اجرای اخیر ارکستر سمفونیک تهران، به اطلاع می‌رساند آقای شهرداد روحانی در تاریخ ۲۶ دی ماه، رسماً به بنیاد رودکی اعلام می‌کنند که به دلیل بیماری و انجام امور درمانی امکان رهبری ارکستر سمفونیک تهران را در تاریخ سوم و ششم بهمن ماه نداشته و ایشان با اطلاع بنیاد رودکی در مرخصی بودند.

از سوی دیگر و به دلیل آن که اجرای ارکستر برنامه‌ریزی شده و تمرین‌های ارکستر و نیز اطلاع‌رسانی و بلیت فروشی انجام شده بود، مذاکرات لازم با آقای منوچهر صهبایی انجام شد تا به عنوان رهبر مهمان این اجرا را رهبری کنند و پس از توافق دو طرف، اجرای ارکستر به رهبری ایشان اطلاع‌رسانی شد.

اظهارات آقای صهبایی به‌عنوان رهبر مهمان در ابتدای برنامه خارج از شرح فعالیت رهبر مهمان، افزون بر آن که زحمات نوازندگان گرانقدر ارکستر، جناب آقای روحانی و حتی خود ایشان را تحت‌الشعاع قرار داد، آزردگی عمیق مخاطبان ارکستر سمفونیک تهران را نیز موجب شد.

بنیاد رودکی لازم می‌داند از مخاطبان حاضر در سالن و کلیه علاقه‌مندان به ارکستر سمفونیک تهران عذرخواهی کند و با بررسی کامل موضوع، اقدامات لازم برای پیشگیری از تکرار آن را اتخاذ کند.»

موسیقی دان معروف شهرداد روحانی کجاست رهبر ارکستر ایران بیوگرافی منوچهر صهبایی بیوگرافی شهداد روحی بنیاد رودکی ارکستر سمفونیک تهران اخبار موسیقی اجرای موسیقی زنده

شهداد (شهرداد) روحانی هم یک روز بعد در اینستاگرامش نوشت:

«مخاطبان محترم ارکستر سمفونیک تهران، با درود، از آنچه شب گذشته در تالار وحدت و در میانه اجرای ارکستر سمفونیک تهران روی داد عمیقا متاسفم شدم . امیدوارم فضای موسیقی ما ، همچون گذشته در مسیر صلح و دوستی در حرکت باشد. از نوازندگان محترم ارکستر سمفونیک تهران برای حمایت از مخاطبان برنامه و نیز جایگاه رهبر ارکستر سمفونیک تهران کمال تشکر را دارم . مدیر هنری و رهبر ارکستر سمفونیک تهران/ شهرداد روحانی»

آنچه قابل ذکر است این است که این اتفاق در جایی و مکانی رخ داده است که دورترین احتمال برای درگیر شدن در چنین حاشیه‌هایی است. ارکستر سمفونیک نه تنها در تهران یا ایران بلکه در همه جای دنیا لبریز از هنرمندان و علی الخصوص نخبه‌های موسیقی است که به عنوان یک مرکز فرهنگی و پایگاه روشنفکری قلمداد می‌شود. واقعا چنین حاشیه‌هایی بسیار تاسف برانگیز و ناراحت کننده است.

در این مورد خاص باید گفت هم شهرداد روحانی و هم منوچهر صهبایی از سرمایه‌های موسیقی این دیار هستند و نباید در حمایت از یکی، دیگری را معدوم کرد.

اتفاقاتی از این دست (مطرح کردن مسائل شخصی) در هر شکلی و در هر صنفی ناپسندیده است و وقتی که در جایی مانند ارکستر سمفونیک تهران و صحنه تالار وحدت رخ می‌دهد بسی جای تاسف دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ