ویروس کرونا؛ آیا با شروع فصل گرما شیوع کرونا کمتر می شود؟

0

باتوجه به ابتلای روزافزون افراد به ویروس کرونا در کل جهان و همچنین ایران، برخی از مردم بر این باورند که این ویروس با افزایش دمای هوا از بین می‌رود، ما در این خبر به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

 آیا ویروس کرونا یک بیماری فصلی است؟

برخی از متخصصان بیماری‌های عفونی نسبت به فصلی بودن ویروس کرونا امیدوارند، اما آنها هنوز نمی‌توانند در این باره مطمئن باشند، زیرا از شیوع این ویروس زمان زیادی نگذشته است که دانشمندان شواهد مورد نیاز را برای بررسی این موضوع جمع‌آوری کنند.

پل هانتر، یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: همه ما باید به تلاش خود ادامه دهیم، باید این ویروس را با دیگر ویروس‌ها و بیماری‌های مشابه که به این روش گسترس می‌یابند، مقایسه کنیم.

هوای سرد باعث شیوع ویروس کرونا می‌شود

آنچه متخصصان می‌دانند این است که عفونت‌های تنفسی مانند آنفلوانزا، سرفه و سرماخوردگی دارای تأثیرات فصلی است که می‌توان شیوع این نوع ویروس و بیماری‌ها را پیش بینی و مهار کرد. همچنین مشخص است که شرایط محیطی خاص مانند هوای سرد، رطوبت و نحوه رفتار مردم در طول زمستان بر روند بیماری همه‌گیر و عفونی تأثیرگذار است و انتقال ویروس‌ها را تقویت می‌کند.

یک متخصص میکروب‌شناسی سلولی درباره گسترش ویروس‌های عفونی در فصل سرما، گفت: هوای سرد باعث بروز علائم سرفه، سرماخوردگی و آنفلوانزا، همچنین باعث تحریک در معابر بینی و مجاری هوایی می‌شود که این علائم ما را بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های عفونی قرار می‌دهد.

بسیاری از عفونت‌های تنفسی از جمله COVID-۱۹، در قطرات سرفه یا عطسه فرد آلوده در هوا پخش می‌شود. به گفته کارشناسانِ بیماری‌های عفونی، وقتی هوا سرد و خشک است، احتمال شناور شدن این قطرات در هوا و آلوده شدن افراد بیشتر است.

 آیا گرما باعث کمتر شدن ویروس کرونا می‌شود؟

یکی از سوالاتی که این‌ روز‌ها درباره ویروس کرونا ذهن مردم را درگیر کرده، این است که آیا شیوع COVID-۱۹ در تابستان همان طور که با اپیدمی سارس در سال ۲۰۰۳ اتفاق افتاد، کمتر می‌شود؟

بسیاری از افراد به از بین رفتن ویروس کرونا با شروع فصل گرما امیدوارند؛ برخی از دانشمندان همچنان در حال گمانه‌زنی هستند که ویروس کرونا در محیط‌های گرم‌تر زنده نمی‌ماند.

همچنین تعداد موارد تاییدشده جدید طی چند روز گذشته نشان می‌دهد که هر روز تعداد بیشتری بیمار از بیمارستان‌ها مرخص می‌شوند، اما نکته قابل توجه این است که هنوز از کاهش تعداد افراد آلوده به این ویروس آماری دیده نشده است.

ویروس کرونا در چه دمایی زنده است؟

طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های چین، COVID-۱۹ در دمای ۴ درجه سانتیگراد پایدار است و می‌تواند برای چندین سال در ۶۰ درجه زیر صفر زنده بماند. این مرکز می‌گوید، در دما‌های بالاتر، مقاومت این ویروس کاهش می‌یابد، اما دما فقط بر ماندگاری ویروس تأثیر می‌گذارد، نه توانایی آلودگی آن.

 شباهت ویروس کرونا با سارس؟

براساس تحقیقات آکادمی علوم پزشکی نظامی چین، درباره شباهت ویروس کرونا و سارس، اعلام کرد که سارس در دمای ۴ درجه سانتیگراد پایدار باقی مانده است، اما در طول سه روز در دمای ۳۷ درجه غیرفعال می‌شود و تنها ۱۵ دقیقه می‌تواند در ۷۰ درجه سانتیگراد زنده بماند.

مشابه ویروس کرونا، اولین پرونده سارس در اواخر سال ثبت شد. تعداد موارد تاییدشده در آوریل ۲۰۰۳ به اوج خود رسید و در ماه جولای هیچ بیمار دیگری پیدا نشد. دانشمندان هرگز درمانی برای سارس کشف نکرده‌اند و اعتقاد بر این است که ویروس در هوای گرم از بین می‌رود.

با افزایش دما ویروس کرونا در هوا شناور می‌شود یا به سطوح می‌چسبد که در این مکان‌ها تنها برای مدت کوتاهی می‌تواند زنده بماند.

منبع : باشگاه خبرنگاران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ