بایدها و نبایدهای روزه داری مادران باردار و شیرده

0

شیوا کاظمی مسئول دفتر مامایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به شروع ماه مبارک رمضان، در خصوص شرایط روزه داری مادران باردار گفت: روزه داری برای مادران باردار طبق استناد به آیات قرآن کریم واجب نیست و ترجیح ما هم بر این است که مادران باردار از روزه گرفتن خودداری کنند.

او گفت : مادران باردار در دو مقطع سه ماهه اول و سه ماهه سوم بارداری به هیچ وجه نباید روزه بگیرند، چرا که در این دوران نیاز جنین افزایش یافته و مادر باید تغذیه مناسب و کافی در طول روز داشته باشد.

او افزود: در سه ماهه اول و به ویژه هشت هفته نخست بارداری، مغز و اندام‌های جنین در حال شکل گیری است و تغذیه مناسب مادر در این دوران اهمیت حیاتی دارد.

کاظمی افزود: همچنین در سه ماهه سوم بارداری مغز تکامل بیشتری می‌یابد و چنانچه قند خون مادر کم شود، ماده‌ای به نام “کتون” افزایش می‌یابد که این ماده می‌تواند تاثیر منفی بر روی مغز جنین و روند تکامل آن داشته باشد. افزایش این ماده احتمال زایمان زودرس را نیز افزایش می‌دهد، بنابراین مادران باردار باید در این دو مقطع به طور جد از گرفتن روزه خودداری کنند.

مسئول دفتر مامایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: مادرانی که در سه ماهه دوم بارداری هستند و تمایل به گرفتن روزه دارند، پیش از اقدام برای روزه داری باید از سلامت جسمانی خود تحت نظر پزشک مطمئن شوند.

او افزود: روزه داری برای مادرانی که در سه ماهه دوم بارداری هستند و دارای بیماری‌هایی از جمله دیابت، بیماری قلبی، فشار خون و برخی بیماری‌های خاص دیگر- که نیاز به مصرف روزانه دارو دارد- هستند نیز ممنوع است و این مادران باید از روزه گرفتن اجتناب کنند.

کاظمی افزود: سایر مادران باردار که سلامت جسمانی داشته و در سه ماهه دوم بارداری هستند و تمایل به گرفتن روزه دارند هم باید حتما پیش از اقدام به روزه داری با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنند.

این مسئول گفت: در مجموع توصیه ما این است که مادران باردار از روزه گرفتن خودداری کنند.

مسئول دفتر مامایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص روزه داری مادران شیرده نیز عنوان کرد: این دسته از مادران نیز طبق گفته قرآن کریم از گرفتن روزه منع شده اند و توصیه ما نیز همین است که ترجیحا این دسته از مادران در دو سال شیردهی و به ویژه در شش ماهه اول شیردهی که نوزاد غذایی جز شیرمادر ندارد، از گرفتن روزه خودداری کنند.

او افزود: اگر مادران شیرده اصرار بر روزه داری دارند باید با پزشک خود مشورت کرده و حتما بعد از شش ماهه اول شیردهی این کار را انجام دهند که کودک آن‌ها در کنار شیرمادر قابلیت استفاده از خوراکی‌های دیگر را داشته باشد.

کاظمی گفت: در زمان روزه داری نیز مادران شیرده باید تغذیه مناسب را در فاصله افطار تا سحر داشته و به میزان کافی آب و مایعات مفید مانند شیر بنوشند.

منبع : باشگاه خبرنگاران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ