فرصت بزرگ خرید را از دست ندهید

0

معاون ناشران و اعضای بورس تهران درباره ریزش‌های اخیر شاخص به رفتارهای هیجانی برخی سهامداران اشاره کرد و گفت که قیمت بسیاری از سهام شرکت‌ها به سطوح ارزنده‌ای رسیدند.

امیرحمزه مالمیر در گفت‌وگو با فارس ضمن تاکید بر اینکه بسیاری از سهامداران در تصمیمات خود هیجانی عمل کرده و اقدام آنها با افراط یا تفریط همراه است، اظهار داشت: متاسفانه سهامداران به شاخص توجه ویژه می‌کنند و افت شاخص موجب شده است که بدون توجه به ارزش شرکت‌ها‌ فقط فروشنده باشند‌ در حالی‌که این راحت‌ترین تصمیم ولی نه بهترین تصمیم است.

وی ادامه داد: در زمان افزایش شاخص بورس‌ سهامداران هر شرکتی را خریداری می‌کنند‌ چون فکر می‌کنند که فردا چهار درصد عقب افتاده‌اند، فارغ از اینکه به مسایل بنیادی توجه کنند. مالمیر تاکید کرد: اکنون سهام بسیاری از شرکت‌ها به سطوح ارزنده‌ای رسیده است که با جو روانی ایجاد شده متاسفانه همچنان با کاهش قیمت روبه‌رو هستند. وی با بیان اینکه تحلیل نباید جای خود را به جو روانی و حرکت شاخص بدهد، گفت: یکی از عوامل زیان سهامداران ضعف در تحلیل اطلاعات است.

 مدیر سابق سازمان بورس و معاون فعلی ناشران و اعضای بورس تهران در پاسخ به این سوال که آیا هدفمندسازی یارانه‌ها می‌تواند عاملی برای افت شدید قیمت سهام شرکت‌ها باشد‌ یا اینکه جو روانی موجب افت شاخص شده است، گفت: اجرای هدفمندی یارانه‌ها در وضعیت شرکت‌ها اثرات متفاوتی دارد.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاران باید میزان مصرف انرژی در صنایع را بر اساس اطلاعات منتشره‌ مورد تحلیل قرار داده و اثرات آن را بررسی کنند. این مدیر بورسی‌ با اشاره به اینکه برخی از شرکت‌ها افزایش قیمت حامل‌های انرژی را در پیش‌بینی‌های خود لحاظ کرده‌اند،‌ گفت: تعدادی از صنایع نیز تاثیر چندانی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی نمی‌پذیرند. مالمیر گفت: برخی دیگر نیز با توجه به کشش بازار از محل افزایش قیمت‌ محصولات‌ سودآوری خود را حفظ خواهند کرد.

وی با تاکید بر اینکه واکنش بازار پیش از اجرای فاز اول هدفمندی هم منفی بود، گفت: این بحث نمی‌تواند ملاک عمل قرار گیرد و کلیت بازار را تحت‌تاثیر قرار دهد. این مدیر سابق سازمان بورس با اشاره به اینکه وضعیت فعلی بورس گذراست، گفت: همان‌گونه که در بازار مثبت تاکید داشتم که سرمایه‌گذاران با تحلیل اقدام به خرید یا فروش کنند در اوضاع فعلی نیز توصیه مهم اینجانب به سهامداران این است که با تحلیل اقدام به خرید یا فروش سهام کنند.

وی در ادامه به شرکت‌های حقوقی تصریح کرد: از حقوقی‌ها انتظار این است که در زمان اوج و نزول با بازارگردانی به تعادل بازار کمک کنند که متاسفانه برخی حقوقی‌ها آن طور که باید و شاید در این بازار نقش خود را ایفا نمی‌کنند. از سویی دیگر یک کارشناس بازار سرمایه‌ اصلی‌ترین علت ریزش شاخص بورس طی روزهای اخیر را‌ عدم شفافیت آینده شرکت‌ها در مورد درآمدها و هزینه‌های آنها اعلام کرد و گفت: شرایط امسال بازار سرمایه به نحوی است که سود معقول و بالاتر از بازارهای رقیب را خواهد داشت ولی شرط آن نگهداری سهام است.

حامد ستاک در گفت‌وگو با مهر در مورد دلایل افت شاخص بورس گفت: اصلی‌ترین علت ریزش شاخص طی روزهای اخیر در بورس، عدم شفافیت آینده شرکت‌ها در مورد درآمدها و هزینه‌های آنهاست و همین عامل سردرگمی منجر به کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران و بی‌اعتمادی که به وجود آمده موجب نزولی شدن پیاپی شاخص بازار و افت آن شده است. این کارشناس بازار سرمایه کشورمان افزود: البته افراد حرفه‌ای معمولا در این‌گونه شرایط که بیشتر افراد در حال خارج شدن از بازار سرمایه هستند و قیمت‌ها به شدت در بازار نزول کرده است، اقدام به خریدهای گسترده می‌کنند.

وی با بیان اینکه تحقیقات متعددی بیانگر پرسود بودن استراتژی معکوس روند بازار است و غالبا این نقش را بازارگردانان و افرادی با سرمایه‌های بیشتر بر‌عهده می‌گیرند، تصریح کرد: همواره در بورس دو استراتژی وجود دارد؛ یکی هم جهت بازار و دیگری عکس جهت بازار، تحقیقات نشان داده است که استراتژی عکس جهت بازار و خرید و نگهداری همواره پرسود‌تر بوده است.

ستاک بر تغییر ذائقه سهامداران تاکید کرد و دلیل اصلی فروش‌های فعلی بازار را عدم این تغییر ذائقه ذکر و بیان کرد: در سال گذشته سهامداران سودهای بزرگی را در بازار تجربه کردند و احساس می‌کنند که بازار سرمایه همیشه باید اینگونه باشد.

کارشناس بازار سرمایه با ذکر این مطلب که باید توجه داشت که بازار همواره شرایط خاص خود را دارد و در هر زمانی رفتار مربوط به آن زمان را خواهد داشت، عنوان کرد: این موضوع باعث می‌شود که امسال سود منطقی در بازار سرمایه داشته باشیم و هنوز برخی از سهامداران خود را با شرایط تطبیق ندادند و انتظار دارند که پس از هر خریدی سهام آنها رشد قیمت داشته باشد. وی خاطرنشان کرد: شرایط امسال بازار سرمایه به نحوی است که سود معقول و بالاتر از بازارهای رقیب را خواهد داشت ولی شرط آن نگهداری سهام است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ