کاهش سهم دلار از ذخایر ارزی جهان

0

به گزارش ساتین به نقل از ایسنا، صندوق بین المللی پول در گزارشی از احتمال کاهش بیشتر سهم دلار از ذخایر ارزی جهان خبر داد.

صندوق بین المللی پول اعلام کرد، دلار در مقابل ارزهای معتبر جهانی کار سختی را پیش رو خواهد داشت و به عقیده برخی از تحلیلگران، کاهش سهم دلار از ذخایر ارزی جهان بیانگر کاهش نقش دلار در اقتصاد جهانی است. سهم دلار از ذخایر ارزی بانک های مرکزی جهان از ۷۱ درصد در سال ۱۹۹۹ به ۵۹ درصد در سال ۲۰۲۰ رسیده در حالی که سهم یورو تقریبا در محدوده ۲۰ درصدی باقی مانده است.

طبق اعلام صندوق بین المللی پول، دلار استرالیا، دلار کانادا و یوان چین بیشترین رشد را طی یک سال اخیر تجربه کرده اند. 

 در پایان سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ سهم دلار از ذخایر ارزی جهانی به ۵۹ درصد رسیده است تا بدین ترتیب بیشترین کاهش فصلی سهم دلار در ۲۵ سال اخیر به ثبت برسد. این رقم ۱.۴ درصد کمتر از رقم ثبت شده دوره مشابه قبل است. 

طبق اعلام صندوق بین المللی پول، شماری از کارشناسان انتظار دارند تا بانک های مرکزی در سراسر جهان به رویکرد متنوع سازی ذخایر ارزی خود ادامه دهند که این مساله به زیان دلار خواهد بود. 

از سوی دیگر روند افزایش سهم یوان چین از ذخایر ارزی جهان کماکان ادامه دارد و این ارز حدود ۲.۳ درصد کل ذخایر را تشکیل می دهد که ۰.۱ درصد بیشتر از رقم ثبت شده در فصل قبل است. در طرف مقابل اما سهم ین به ۵.۳ درصد کاهش یافته است. سهم یورو از این ذخایر نیز به ۲۱.۲ درصد رسیده که ۰.۷ درصد بیشتر از رقم ثبت شده قبلی است. 

پیش تر نیز یکی از بانک های بزرگ آمریکایی در گزارشی جداگانه از کاهش تمایل بانک های مرکزی به نگهداری دلار و افزایش تقاضای خرید طلا خبر داده بود.

به گفته بنک آف امریکا، بانک های مرکزی جهان در سال گذشته بیش از ۶۵۰ تن طلا به ذخایر ارزی خود افزوده اند. این بانک سهم دلار از ذخایر ارزی بانک های مرکزی جهان را ۶۱.۸ درصد ارزیابی کرده که ۰.۵ درصد بیشتر از برآورد صندوق بین المللی پول بوده است.

کاهش سهم دلار از ذخایر ارزی جهان

اقتصاد نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ