واکسن آسترازنکا ساخت کجاست؟ +عوارض و اثربخشی

واکسن آسترازنکا برای کجاست astrazeneca vaccine

0

واکسن آسترازنکا ساخت کدام کشور است؟

واکسن آسترازنکا با همکاری دانشگاه آکسفورد و شرکت انگلستانی-سوئدی آسترازنکا تولید می‌شود. این واکسن در کشور‌های کره جنوبی و هند نیز تولید می‌شود. فاز سوم این واکسن که مهم‌ترین مرحله آزمایشی است با مشارکت چند هزار نفر در کشور‌های مختلف انجام شده‌است.

انگلستان و آرژانتین اولین کشور‌هایی بودند که در تاریخ ۳۰ دسامبر به واکسن آسترازنکا مجوز تزریق اضطراری دادند و از آن زمان تعداد دیگری از کشور‌ها نیز این کار را انجام دادند. در ۱۶ فوریه نیز سازمان جهانی بهداشت واکسن را برای استفاده اضطراری در بزرگسالان ۱۸ سال و بالاتر توصیه کرد. در مارس نیز کوواکس تحویل میلیون‌ها دوز از این واکسن را به کشور‌های با درآمد کم و متوسط آغاز کرد.

کیانوش جهانپور روز چهارشنبه در توییتر نوشت: مجوز مصرف اضطراری واکسن آکسفورد- آسترزنکا تولید ایتالیا توسط سازمان غذا و دارو صادر شد. تاکنون مجوز مصرف اضطراری (EUA) واکسن آکسفورد-آسترزنکا تولید کره جنوبی، روسیه و ایتالیا در ایران صادر شده است.

واکسن کرونا واکسن آسترازنکا خوب است یا نه واکسن آسترازنکا حاوی چیست واکسن آسترازنکا چیست واکسن آسترازنکا چند روز است واکسن آسترازنکا ناقل ویروسی چیست عوارض واکسن آسترازنکا اخبار کرونا ویروس آسترازنکا و لخته خون آدنوویروس چیست astrazeneca vaccine

واکسن استرازنکا ویروس ضعیف شده است؟

این واکسن  بر اساس روشی ساخته شده  که به «ناقل ویروسی» معروف است.

این واکسن از یک آدنوویروس ایجادکننده سرماخوردگی استفاده می کنند که به گونه ای اصلاح شده اند که نمی توانند تکثیر شود. این آدنوویروس دستورالعمل های ژنتیکی را به سلول های انسانی منتقل می کند و به آنها می گوید پروتئین ویروس کرونا ایجاد کنند. این کار سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با ویروس زنده کرونا آماده می کند.

شرکت دارویی آسترازنکا برای ساخت واکسن کرونای خود یک آدنو ویروس شامپانزه را انتخاب کرد.

اثربخشی واکسن آسترازنکا

نتایج تحلیل موقت کارآزمایی بالینی که با بیش از ۳۲ هزار شرکت‌کننده در ایالات متحده آمریکا انجام شد، نشان داد که این واکسن به میزان ۷۹ درصد در برابر عفونت‌های علامت‌دار کووید-۱۹، ۱۰۰ درصد در برابر بیماری شدید و بستری شدن در بیمارستان و ۸۰ درصد در شرکت‌کنندگان ۶۵ سال به بالا اثربخشی داشته است که بیشتر از اثربخشی گزارش‌شده در مطالعات قبلی است.

عوارض آسترازنکا

پس از این‌که میلیون‌ها نفر واکسن را دریافت کردند، نگرانی‌های جدیدی ایجاد شد. در تاریخ ۱۵ آوریل دانمارک استفاده از واکسن را متوقف کرد. همچنین تعدادی از کشور‌های اروپایی و سایر کشورها، پس از گزارش ایجاد لخته خون در تعدادی از استفاده‌کنندان واکسن، استفاده از این واکسن را متوقف کردند. اما آژانس دارویی اروپا این موارد را بررسی کرد و تشخیص داد که واکسن ایمن بوده است و هیچ دلیلی وجود ندارد که ثابت کند واکسیناسیون باعث ایجاد این شرایط شده باشد.

طبق گفته عالی‌ترین رگولاتوری دارو در اروپا؛ تشکیل لخته خون در اثر واکسن اتفاق بسیار نادری است و بر اساس شواهد، فواید واکسن بیشتر از خطر عوارض جانبی آن است.

فواید آسترازنکا بیشتر از خطرات آن است

پس از این گزارشات، فرانسه برای افراد ۵۵ سال و بالاتر تزریق واکسن آسترازنکار را از سر گرفت. در تحقیقی که توسط دو نهاد نظارتی انگلستان و اروپا انجام‌شده، عوارض تزریق واکسن آسترازنکا نادر و یک مورد لخته خونی در هر ۲۵۰ هزار نفر و یک مرگ در یک میلیون نفر بوده است. همچنین در این مطالعه میزان فواید واکسن در برابر خطر آن محاسبه شد و نتایج نشان داد که فواید واکسیناسیون این واکسن بیشتر از خطرات آن است.

پژوهشگران کمیته کشوری تحقیقات کووید -۱۹ می‌گویند که تا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۵۵ کشور دنیا واکسن آسترازنکا مجوز مصرف دارد و مصرف آن نیز استمرار دارد. به همین دلیل علی‌رغم این‌که شک و تردید اندکی نسبت به عارضه بسیار نادر ایجاد لخته خون وجود دارد؛ واکسیناسیون با این واکسن مزایای فراوانی دارد و باعث جلوگیری از بیماری و بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه و کاهش چرخه ویروس در جامعه با افزایش افراد ایمن می‌شود. بنابر این؛ مصرف و مزایای این واکسن بسیار بیشتر از خطرات احتمالی، اندک و غیر قطعی آن است.

 

منبع : ایسنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ