آمار فاجعه بار از تعداد ماینرهای غیر مجاز در ایران

0

به گزارش اقتصادنیور به نقل از خبرآنلاین، بحران برق این روزها بیش از هر زمان دیگری توجه افکار عمومی را به مسالهای به نام استخراج ارز مجازی جلب کرده است. همه مقامات وزارت نیرو معتقدند بحران اصلی نه متوجه استخراج کنندگان مجاز که به دلیل فعالیت غیر قانونی استخراج‌کنندگان غیرمجاز در کشور است.

مدیر روابط عمومی شرکت توانیر در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین،با تاکید بر اینکه فعالیت تمامی ماینرهای مجاز با هدف تامین برق خانگی، صنعتی و … تا پایان تابستان تعطیل شده است، گفت: انچه زمینه فشار بر شبکه برق را فراهم کرده و ناتعادلی ایجاد می‌کند فعالیت ماینرهای غیرمجاز است.

صالحی در پاسخ به این سئوال که چه تعداد شرکت خارجی در حوزه استخراج رمز ارز در ایران فعالیت دارند؟ گفت: طبق اطلاعاتی که بنده دارم تنها کنسرسیوم فعال در ایران کنسرسیوم ایران- چین است که در رفسنجان فعالیت دارد و طبق قانون سرمایه‌گذاری خارجی، ایرانی‌ها در این کنسرسیوم سهم ۵۱ درصدی و چینی‌ها سهم ۴۹ درصدی را دارا هستند.

 مجیدرضا حریری، رییس اتاق بازرگانی ایران و چین اعلام کرده است که سرمایه‌گذارانی از هند، لهستان و ترکیه نیز در ایران در حوزه صنعت ماینینگ فعالیت دارند.این مقام مسئول گفت: کل مجوز صادرشده برای سرمایه‌گذاری مجاز در حوزه استخراج رمز ارز ۳۵۴ مگاوات است و استخراج کنندگان مجاز برق را به نرخ صادراتی از ما خریداری می کنند.

صالحی گفت: بحران کنونی ما ارتباط چندانی به استخراج‌کنندگان قانونی رمز ارز اعم از خارجی یا ایرانی ندارد و این استخراج‌کنندگان غیرمجاز هستند که شبکه برق کشور را با بحران روبرو کرده‌اند.

 وی گفت: استخراج کنندگان غیر مجاز با استفاده از برق خانگی، کشاورزی و برق کارگاه‌های کوچک صنعتی در حال تاراج ثروت ملی هستند و برق کشور را می‌بلعند. به گفته وی استخراج‌کنندگان غیرمجاز برق سبب شده‌اند شبکه برق کشور با کمبود دو هزار مگاوات روبرو شود.

 وی در پاسخ به این سئوال که دلیل قطع چندباره برق در برخی مناطق طی روزهای اخیر چیست؟ گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد در این مناطق ماینرهای غیرمجاز فعالیت می‌کنند و فشار به شبکه برق سبب بروز این مشکل می‌شود.

وی تاکید کرد: کسانی که دارای مجوز استخراج رمز ارز در ایران هستند، صرف نظر از نوع مالکیت خارجی یا ایرانی، تا پایان تابستان با توقف فعالیت روبرو خواهند شد چرا که اولویت ما تامین برق مورد نیاز مشترکان صنعتی، داخلی و کشاورزی است.

صالحی ادامه داد: با توجه به بالا بود مصرف انرژی در ایران، تامین برق برای ماینینگ با استفاده از پنل‌های خورشیدی و تجدیدپذیر محدودیت ندارد از این رو اگر سرمایه‌گذاران برق مصرفی‌شان را به این روش‌ها تامین کنند، با هیچ محدودیتی روبرو نیستند و در فصل پرمصرف سال نیز حاضر هستیم نسبت به خرید برق مازاد از آنها اقدام نماییم.

وی در جواب این سئوال که با توجه به توقف فعالیت ماینرهای مجاز آیا قطع برق کاهش خواهد یافت یا خیر؟ گفت: مشکل اصلی ما ماینرهای غیرمجاز هستند و برآوردهای ما نشان می‌دهد که هشت هزار دستگاه ماینر غیر مجاز در ایران فعالیت دارند.

آمار فاجعه بار از تعداد ماینرهای غیر مجاز در ایران

اقتصاد نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ