خودروسازان تقاضای افزایش قیمت دارند/ افزایش مجدد قیمت، ظلم به مردم است

0

قیمت خودروهای داخلی اخبار خودرو آخرین قیمت خودرو

مجله خودرو ساتین – محمد آیتی: یکی از دستورات اصلی کار مجلس یازدهم، برگشت ثبات و آرامش به بازار خودرو بود، اما گذشت بیش از یک سال از عمر این مجلس نشان می‌دهد خیلی خبری از اراده برای تحقق این مطالبه عمومی نیست.

بیش از دو سال است که خرید خودرو هم به مانند خرید خانه به رویا بسیاری از توده‌های مردم تبدیل شده است و از طرفی، افزایش چندباره قیمت خودرو در سال‌های اخیر این حق را برای خودروسازان ایجاد کرده که مرتباً بگویند تولید خودرو با قیمت‌های کنونی یعنی ضرر.

اینکه بالاخره مجلس یازدهم و به‌طور خاص کمیسیون صنایع چه خواهند کرد تا به لطف قانون و نظارت بتوانند فضای ملتهب بازار خودرو را سامان دهند، سوالی است که ذهن بسیاری را به خود معطوف کرده است.

در همین رابطه، لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع مجلس به مجله خودرو ساتین گفت: خودروسازان همچنان اعتقاد دارند که قیمت‌ها باید افزایش پیدا کند و این ظلمی است که به مردم روا داشته می‌شود.


بیشتر بخوانید: مهرعلیزاده: با بازار انحصاری خودرو در داخل موافق نیستم


وی با بیان اینکه خودروساز می‌گوید با این قیمت من ضرر می‌کنم، افزود: جالب است که ۴۰ ساله مردم خودروساز‌ها را حمایت می‌کنند، ولی خودروساز‌ها نه خودروی با کیفیت و نه خودرویی با قیمت مناسب تحویل جامعه می‌دهند.

نماینده قزوین اظهار داشت: شاید به‌طور کلی بحث خودروسازان در برخی ابعاد کارشناسی هم باشد، ولی سبک مدیریت و هزینه‌هایی که دارند، اضافه است و معنی ندارد که خسارت ضعف مدیریتی را مردم بدهند.

این چهره اصولگرای مجلس یازدهم تصریح کرد: ضعف مدیریتی شامل استفاده‌ نکردن از تکنولوژی‌های نوین، بروزنکردن خودرو، مصرف بالای خودرو و… است. تکنولوژی‌های ایران کهنه است و همین امر هزینه‌های تولید را بالا می‌برد.

سیاهکلی در ادامه گفت: خودروسازان می‌گویند فعالیتشان حدود ۳۰ درصد به ارز وابسته است، ولی با این حال باز هم قیمت خودرو قابل قبول نیست. از این‌رو ما در حال انجام بحث کارشناسی با خودروسازان هستیم، ولی هنوز قانع نشده‌ایم و این موضوع کار ساده‌ای نیست. اگر نظم و نسق دادن به این بازار کار راحتی بود ۴۰ سال این بحث‌ها ادامه پیدا نمی‌کرد. به هر تقدیر، هر مدیر دیگری هم که بیاید و فهم مشتری‌مداری و رقابت نداشته باشد این داستان ادامه پیدا می‌کند. اصل موضوع درک رقابت در بازار و اشباع بازار و تنظیم عرضه و تقاضا است و این‌ها اگر حل نشود هر دولت دیگری هم که بیاید به مشکل برمی‌خورد.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس یادآور شد: دولت کمتر از ۱۰ درصد در خودروسازی سهم دارد، ولی در این حوزه صد درصد دخالت و حکومت دارد و این یک اشتباه بزرگ است.

وی در پاسخ به اینکه جلوگیری از واردات خودرو چاره کار است؟ گفت: بحث ما ترکیبی از تولید و واردات منطقی و هوشمند است، چون واردات بی‌رویه حتماً به تولید لطمه می‌زند. باید سبد عرضه و تقاضای بازار درست باشد تا بازار تنظیم شود.

سیاهکلی در پایان خاطرنشان کرد: ما امیدواریم قبل از اتمام مجلس یازدهم اتفاقات خوبی بیفتد و اثرات آن برای مردم ملموس باشد. طرح ساماندهی بازار خودرو هم یکی از فرصت‌هایی است که اگر به نتیجه برسد، شرایط به مراتب بهتر خواهد شد، ولی یادمان باشد برای ایجاد ثبات و آرامش می‌باید مجموعه‌ای از کار‌ها انجام شود و با یک طرح نمی‌توان به آینده بسیار بهتر امیدوار بود. بخش‌های زیادی در این بین نقش دارند که همه آن‌ها باید دیده شوند و پرقدرت پای کار بیایند.

خودروسازان تقاضای افزایش قیمت دارند/ افزایش مجدد قیمت، ظلم به مردم است

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ