زهرا شمس احسان کیست؟ +عکس و سوابق

0

زهرا شمس احسان عضو شورای شهر تهران، ۴۰ سال سن دارد و مدرک تحصیلات دانشگاهی او کارشناسی ارشد مطالعات زنان و دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی فرهنگی است.مهم‌ترین سوابق اجرایی و پژوهشی این کاندیدا را در ادامه مشاهده می‌کنید:

زهرا شمس احسان

مدیر بانوان شهرداری منطقه ۴، مدیر اداره آسیب‌های اجتماعی اداره کل امور بانوان، مدیر اداره مشارکت و امور اجتماعی اداره کل امور بانوان، مدیر اجرایی طرح “مشاوره و روان‌درمانی زندانیان زن استان تهران” تحت نظارت دفتر مشاور امور بانوان شهرداری تهران، مدیر اجرایی دو دوره آموزشی سراسری ویژه مدیران، روانشناسان و مددکاران سازمان زندان‌های کشور، مشارکت در راه‌اندازی و اجرای طرح مشاوره و روان‌درمانی زندانیان زن استان اصفهان، مدیر اولین خانه امن زنان و دختران مورد خشونت وابسته به شهرداری تهران، مدیر اجرایی ۱۰ها طرح در حوزه خانواده، بانوان شهروند، بانوان آسیب‌دیده اجتماعی در مناطق ۲۲ گانه و اداره کل امور بانوان شهرداری تهران، مشاور رئیس فراکسیون امور زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی.

شورای شهر تهران سوابق زهرا شمس احسان زهرا شمس احسان اعضای شورای شهر تهران

یادداشت زهرا شمس احسان، کاندیدای شورای ائتلاف تهران به شرح زیر است:

اولویت های اصلی شورای ششم در محور زنان ، جوانان ، کودکان، خانواده و شهر است و سه برنامه کلی برای تقویت بنیان خانواده، توسعه و تجهیز زیرساختهای اجتماعی فرهنگی شهر و شبکه‌سازی و هم‌افزایی مردمی جهادی مدنظر قرار دارد.

تحقق سیاست‌های کلی حوزه خانواده یکی از برنامه های اصلی در شورای ششم است که با مشارکت اجتماعی و مسئولیت نهادها و مردم در قبال شهر پیگیری خواهد شد.

در رویکرد حمایت و شکل‌گیری خانواده پایدار باید به شکل‌گیری خانواده و پدیده تأخیر یا تعطیلی ازدواج، تداوم روابط در خانواده‌های نوپا و کارکرد خانواده و سالخوردگی جمعیت توجه ویژه و مستمر صورت گیرد.

در این راستا ضمن توانمندسازی و تسهیل ازدواج ، باید برای اهمیت فرزندآوری و فرزندپروری و توجه ویژه به الزامات آموزشی بدو ازدواج و خانواده‌های نوپا در ۵ سال اول زندگی مشترک نیز سیاستگذاری انجام شود.

تصویب قوانین حمایتی ویژه در زمینه معیشت، مسکن، بیمه، خدمات سلامت، آموزش و مشاوره و همچنین بسته اقتصادی رفاهی از دیگر موارد مدنظر است.

تهیه سند راهبردی عملیاتی شهر دوستدار کودک با تأکید بر کودکان ۰ تا ۶ سال از دیگر ضروریات شورای ششم است تا جامعه‌پذیری و حضورپذیری در شهر، امینت و ایمنی شهر، سرانه فضای سبز، وسایل تفریحی، امکانات بازی و توجه به مهدهای کودک محقق شود.

علاوه بر آن باید برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری محله‌محور با تأکید بر تنوع و تفاوت مسائل خانواده‌ها در محلات و مناطق در ابعاد مراقبتی، اقتصادی و مالی، تربیتی، عاطفی، ارتباطی، ساختاری-جمعیتی و ارزشی و معنوی صورت گیرد.

بهسازی اجتماعی باید بر بهسازی عمرانی و اقتصادی در اولویت قرار گرفته و برای توانمندسازی خانواده های ساکن در محدوده‌های حاشین‌نشین برنامه ریزی شود.

علاوه بر آن، توانمندسازی زنان و فرزندان خانواده‌های آسیب دیده و در معرض آسیب، دختران بدسرپرست و بی‌سرپرست و همچنین توان‌افزایی و افزایش نشاط اجتماعی دختران نوجوان و جوان، دختران محروم از ازدواج و زنان سالمند از طریق برنامه ریزی برای اوقات فراغت و ورزش، بهداشت و خودمراقبتی در سطح فردی و اجتماعی دختران به ویژه در مدارس و خوابگاه‌ها باید مدنظر قرار گیرد.

از دیگر برنامه های اصلی می توان به توسعه، تجهیز و استانداردسازی زیرساخت‌های شهر به ویژه زیرساختاری حامی خانواده بوستان‌ها و پارک‌ها، سینما، مراکز فرهنگی-تفریحی، مساجد، مدارس و … اشاره کرد.

تجهیز و استاندارسازی مجموعه‌های تفریحی، رفاهی و فرهنگی مورد حمایت ماست. فضای شهر نیز باید برای حضور مادران باردار، مادران دارای فرزند خردسال، سالمندان، افراد معلول و کم‌توان با تغییر کاربری فضاهای بی‌دفاع و تسهیل عبور و مرور شهری مناسب‌سازی شود.

همچنین کارکرد اجتماع فرهنگی زیرساخت‌های محلی همچون سراهای محلات، خانه‌های فرهنگ و شورایاری‌ها باید در جهت تشکیل و شبکه‌سازی مردمی جهادگر داوطلبانه برای حل مسائل حوزه خانواده تقویت و بهبود یابد.

توجه به وضعیت خانواده‌های کم بضاعت و محروم به ویژه حاصل از دوران کرونا از دیگر موضوعاتی است که می توانیم با حمایت و تأکید بر توسعه و تجهیز مراکز کارآفرینی و کسب و کارهای خرد در شهر و ایجاد زمینه‌های اشتغال و کارآفرینی با حمایت از استارتاپ‌ها، توجه به اشتغال خانگی و حمایت از زنان خانه‌دار و حمایت از فعالان این حوزه پیگیری کنیم.

حمایت از ایجاد و تجهیز مهدکودک در سازمان‌ها و موسسات عمومی نیز از جمله مطالبات مادران و خانواده هاست که باید در جهت نظارت و حمایت از مهدکودک‌ها نیز تلاش شود.

سومین برنامه اصلی نیز به شبکه‌سازی و هم‌افزایی مردمی جهادی اختصاص دارد.

در این راستا ضمن پرهیز از تولی‌گری و تصدی‌گری و کمک به حل مسائل شهری با حضور مردم، گروه‌های داوطلب جهادی و نهادهای انقلابی، کمیته مشورتی حوزه خانواده شورا در راستای ساماندهی طرح‌ها و برنامه‌های این حوزه ایجاد خواهد شد.

توسعه شبکه ارتباطی میان زنان عضو شورای شهرهای کشور و هم‌افزایی میان برنامه‌های حوزه خانواده در کشور و همچنین تاکید و اقدام برای هم‌افزایی میان دستگاه‌های اجرایی و سیاسگذار، دانشگاه و مراکز علمی در حوزه مسائل خانواده نیز از دیگر برنامه های مدنظر در شورای ششم به شمار می رود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ