بهترین روغن برای پخت و پز کدام است؟

0

روغن هایی که با حرارت سمی می شوند

به نقل از العربیه، در دنیای مدرن، ما با انواع مختلف روغن روبرو هستیم که استفاده از آنها می‌تواند گیج کننده باشد.

سواتی پاتوال متخصص تغذیه در هند اهمیت انتخاب خوب روغن های آشپزی را در  Only My Health منتشر کرده است.

بهترین انتخاب برای آشپزی

اول از همه، روغن‌های گیاهی نباید به هیچ وجه گرم شوند؛ زیرا روغن‌هایی مانند آفتابگردان، کلزا، سبوس برنج و روغن سویا حاوی چربی‌های چندگانه غیر اشباع حساس به گرما هستند. وقتی این چربی‌ها گرم می‌شوند، چربی‌های شکننده را به ترکیبات سمی موسوم به چربی‌های ترانس تبدیل می‌کنند.

این روغن‌ها آنقدر به گرما حساس هستند که تمام روغن‌های گیاهی فرآوری شده یا همه محصولات حاوی روغن‌های گیاهی، حاوی چربی‌های ترانس هستند. روغن کانولا به سرعت تجزیه می‌شود. به یاد داشته باشید که طبیعت، چربی‌های مضر را نمی‌سازند، اما پردازش غذا‌ها و روغن‌های طبیعی می‌تواند آن‌ها را به چربی‌های مضر تبدیل کند.

برای پخت و پز باید روغن‌هایی را انتخاب کرد که بتوانند گرما را تحمل کنند، مانند روغن خردل فشرده سرد، روغن بادام زمینی، روغن نارگیل، کره یا روغن گیاهی که همه آن‌ها می‌توانند در برابر حرارت یا اکسیداسیون مقاومت کنند. در مورد چربی‌های اشباع، امکان فشرده سازی اکسیژن هنگام گرم شدن وجود ندارد، زیرا چربی‌های غیر اشباع مانند روغن زیتون دارای یک فضا برای فشار بر اکسیژن هستند و بنابراین توصیه می‌شود هنگام پخت و پز از روغن‌های غیراشباع استفاده کنید، زیرا می‌توانند واکنش شیمیایی نشان دهند. برای دستیابی به نتایج بهتر و حفظ سلامتی، برای سرخ کردن می‌توان از روغن گیاهی خالص به جای روغن‌های گیاهی استفاده کرد.

مجله سلامت خواص روغن های گیاهی بهترین روغن سرخ کردنی بهترین روغن خوراکیچربی های مضر در روغن های پخت و پز

در بسیاری از غذا‌ها چربی‌های پنهان (چربی‌های بد) وجود دارد که مصرف کنندگان ممکن است از آن‌ها مطلع نباشند. برخی از رستوران‌ها هنگام پختن سیب زمینی سرخ کرده، به طور مکرر از روغن سرخ کردنی به مدت یک هفته یا بیشتر استفاده می‌کنند، که باعث سمی شدن روغن می‌شود. همچنین، برخی از سس‌های سالاد، به جز آن‌هایی که با سرکه تهیه شده اند، می‌توانند علاوه بر شکر حاوی روغن‌های گیاهی نیز باشند.

برخی ممکن است ندانند که روش‌های پردازش غلات صبحانه با طعم تازه با پوشاندن آن‌ها با روغن گیاهی، که به عنوان یک پوشش محافظ عمل می‌کند صورت می‌گیرد، در حالی که آن غلات، اگر مدت زمان نسبتاً طولانی بدون استفاده از روغن گیاهی نگهداری شوند، خیس می‌شوند و برای خوردن نامناسب هستند.

عوارض جانبی چربی های بد برای سلامتی

در صورت مصرف چربی‌های مضر، ویتامین‌های محلول در چربی مانند A، D، E و K به طور موثر جذب نمی‌شوند و باعث نقص شدید متابولیک می‌شوند. مصرف روغن‌های گیاهی باعث سوزش سر دل می‌شود، زیرا معده در واکنش به غذا اسید ترشح می‌کند، اما با مصرف روغن‌های گیاهی، اسید معده چربی‌های ترانس بزرگ ایجاد می‌کند که به دیواره معده آسیب می‌رساند و باعث سوزش سر دل می‌شود.

روغن‌های مضر با تداخل در انتقال دهنده‌های عصبی می‌توانند منجر به احساس افسردگی، ضعف و اضطراب شوند. در الگو‌های مصرف، انواع و مقادیر روغن‌های مضر باعث سکته مغزی، سردرد‌های میگرنی و کلسترول بالا می‌شود. بر اساس نتایج مطالعات علمی، روغن‌های گیاهی می‌توانند باعث سرخوردگی عاطفی شوند که به دلیل خوردن غذای بیشتر، باعث افزایش وزن می‌شوند.

نحوه انتخاب چربی های خوب

بهترین انتخاب و تصمیم، مصرف چربی‌های سالم در رژیم غذایی متعادل و سالم است. وقتی فردی چربی‌های خوب را مصرف می‌کند، مواد مغذی جذب بدن او می‌شود و سلامت روده‌ها، قلب و چشم هایش خوب و هورمون هایش متعادل است.

منبع : باشگاه خبرنگاران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ