کدام عادت های غلط باعث واریس می شوند؟

0

ورم و قلمبه شدن رگ‌ها از آن مشکلاتی است که برای هر کسی ممکن است پیش بیاید؛ و گرچه معمولاً مسأله‌ی خطرناکی نیست، اما ناخوشایند بودنش را هم نمی‌توان منکر شد. البته همیشه نمی‌شود جلویش را گرفت، اما بعضی کار‌هایی که هر روز انجام می‌دهیم می‌توانند باعث ورم کردن رگ‌ها شوند.

واریس چیست مجله سلامت علت واریس در جوانی رگ واریسی درمان واریس جلوگیری از واریس

مو‌های پاهایتان را تیغ می‌زنید

اگر عادت دارید مو‌های پاهایتان را با عجله تیغ بزنید باید بدانید که این کار اصلاً به نفع رگ هایتان نیست. اگر تصادفاً پایتان را ببرید، هم پوست تان می‌سوزد و اذیت می‌شود، هم ممکن است رگ هایتان خونریزی کنند. بیشتر زنان در حمام و زیر آب گرم یا داغ پاهایشان را تیغ می‌زنند و اگر تصادفاً پایتان را با تیغ ببرید، گرمای محیط می‌توانند شدت خونریزی را بیشتر کند. برای جلوگیری از این مشکل، از تیغ‌هایی استفاده کنید که مخصوص پوست خشک هستند.

پاهایتان را لایه برداری نمی‌کنید

لایه برداری پوست گرچه جلوی واریس را نمی‌گیرد، اما نحوه‌ی ماساژ پا‌ها هنگام مالیدن لایه بردار به پوست حتماً می‌تواند کمک کننده باشد. این کار باعث به گردش درآمدن خون می‌شود، امری که جلوی «تنبل» شدن رگ‌ها را می‌گیرد. یک فایده‌ی دیگر افزایش گردش خون این است که به تسریع روند تولید کلاژن کمک می‌کند و باعث می‌شود پوست پا‌ها مدت طولانی تری نرم باقی بماند.

از برس خشک استفاده می‌کنید

ماساژ برس خشک از آن چیز‌هایی است که اخیراً تبلیغش را زیاد می‌بینیم و با وجود فوایدی که از جهت زیبایی دارد، برای رگ‌ها بیشتر می‌تواند مضر باشد تا مفید. اگر از برس خشک زیاد استفاده کنید یا هنگام استفاده از آن بیش از حد فشارش دهید، ممکن است مو‌های برس پارگی‌های ریزی در پوست ایجاد کند. این امر رگ‌ها را بیشتر مستعد خونریزی خود به خودی و عفونت می‌کند.

می‌دوید

داشتن فعالیت بدنی به طور قطع می‌تواند به جلوگیری از واریس کمک کند، اما بعضی ورزش‌ها می‌تواند به مرور باعث واریس شود. گرچه دویدن، برخلاف بارداری یا اضافه وزن زیاد، به خودی خود باعث واریس نمی‌شود، اما می‌تواند فضایی برای به وجود آمدن این مشکل ناخوشایند ایجاد کند. هنگام دویدن، حجم خون بیشتر می‌شود و این امر ممکن است به رگ‌ها آسیب وارد و در نهایت گردش خون در پا‌ها را دشوارتر کند.

زیاد قند مصرف می‌کنید

مصرف قند باعث افزایش فشار خون می‌شود، امری که می‌تواند به رگ‌ها صدمه بزند و آن‌ها را تضعیف کند. این ماده می‌تواند باعث التهاب عروق خونی هم شود، امری که پمپاژ مناسب خون را برای آن‌ها دشوارتر می‌کند. در نتیجه ممکن است رگ‌ها بزرگ و قلمبه شوند. در حقیقت، حتی مواد غذایی‌ای مثل میوه‌های خشک که در مقایسه با شیرینی جات جایگزین سالم تری به نظر می‌رسند هم اغلب کالری و قند بسیار زیادی دارند و به همین دلیل دشمن بزرگ رگ‌ها محسوب می‌شوند.

کمربند می‌بندید

اگر مستعد واریس هستید شاید بهتر باشد در بعضی انتخاب‌هایی که برای پوشش خود دارید تجدیدنظر کنید. لباس‌های تنگ شاید در تن تان خوب به نظر برسند، اما گردش خون را کم می‌کنند و باعث می‌شوند خون سخت‌تر از پا‌ها به سمت بقیه‌ی قسمت‌های بدن جریان پیدا کند. به جای بستن کمربند یا پوشیدن شلوار‌های تنگ، به دنبال لباس‌های گشادتر باشید. رگ هایتان قدردان تان خواهند بود.

به پشت می‌خوابید

گرچه خوابیدن به پشت ممکن است به جلوگیری از چروک شدن پوست صورت کمک کند، اما اگر دچار واریس باشید بهترین حالت برای خوابیدن تان نیست. بهتر است به پهلوی چپ بخوابید، چون با این کار فشار را از روی بزرگ‌ترین رگ بدن برمی دارید که در سمت راست آن قرار دارد. این کار به گردش خون کمک می‌کند و مانع از انباشت خون در رگ‌ها می‌شود.

منبع : باشگاه خبرنگاران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ