شعله بخاری باید چه رنگی باشد چرا قرمز و زرد است؟

1

شعله بخاری و لوازم گاز سوز باید چه رنگی باشد ، نحوه تنظیم شعله شمعک بخاری ، چرا شعله بخاری نارنجی می سوزد ، علت زرد شدن شعله گاز با بخور سرد ، احتراق ناقص بخاری

اگر رنگ شعله وسایل گازسوز قرمز زرد و یا نارنجی باشد نشانه چیست

بخاری جزو لوازم خانگی پر خطر به شمار می آید که باید نکات ایمنی مربوط به آن را در هنگام استفاده و نصب رعایت کرد همچنین باید به رنگ شعله های نیز توجه داشت. شعله بخاری و اجاق گاز در بهترین حالت به رنگ آبی می سوزند یا به عبارت دیگر رنگ شعله آتش بخاری یا اجاق گاز آبی است. ولی اگر شرایط آن مساعد نباشد یا مشکلی وجود داشته باشد احتمال دارد به رنگ قرمز، زرد و یا نارنجی بسوزد یا می توان گفت زرد سوختن شعله شمعک بخاری و خود بخاری بیانگر وجود یک مشکل در سوختن گاز است. شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که چرا رنگ شعله آبی است ؟

شعله بخاری زرد شدن شعله گاز تعمیر شعله زرد بخاری

حتما تا به حال عبارت کامل سوختن را شنیده اید، این کلمه به این معناست که شعله اکسیژن کافی برای سوختن را دریافت کند و کامل بسوزد و در نهایت رنگ شعله آتش آبی باشد. به طور کلی می توان گفت پاسخ سوال چرا شعله بخاری قرمز می سوزد و یا علت زرد شدن شعله بخاری ، علت زرد سوختن شمعک بخاری ، علت زرد سوختن شعله شومینه گازی و تمام این علت ها مربوط به مقدار اکسیژن موجود در محیط بوده و وجود گاز های مضر را در هوا نشان می دهد.

هر ساله خبر های زیادی در روزنامه و اخبار منتشر می شود که بیانگر میزان مرگ و میر افراد در اثر گاز گرفتی و خفگی است. دلیل این موضوع بیشتر مربوط به عدم رعایت ایمنی و عدم توجه کافی به شعله بخاری و اجاق در حین استفاده است به همین خاطر باید به علت زرد شدن شعله گاز  توجه داشته باشید و مشکل را رفع کنید. طبق استاندار ها، به ازای هر متر مکعب گاز برای سوختن باید حدودا ده متر مکعب هوا وجود داشته باشد. هر چقدر مقدار اسیژن بیشتر شود رنگ شعله آبی تر خواهد شد.

شعله بخاری زرد شدن شعله گاز تعمیر شعله زرد بخاری

علت زرد سوختن شعله شمعک بخاری و علت زرد سوختن شعله شومینه گازی

در این بخش ما به بررسی علت زرد سوختن شعله شمعک بخاری و علت زرد سوختن شعله شومینه گازی خواهیم پرداخت. همانطور که گفته شد علت زرد سوختن شعله پیک نیک و اجاق گاز نیز با موارد ذکر شده مشترک است پس در صورتی که با زرد سوختن شمعک بخاری گازی مواجه شدید حتما اجاق گاز را چک کنید. توجه داشته باشید که بعد از مطالعه علت زرد سوختن شعله بخاری اگر اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید می توانید به تعمیر شعله زرد بخاری بپردازید در غیر این صورت با یک تعمیر کار ماهر تماس بگیرید تا در این زمینه تخصص داشته باشد.

سوختن ناقص گاز

مهم ترین و اصلی ترین علت زرد سوختن شعله شمعک بخاری ، علت زرد سوختن شعله پیک نیک و علت زرد شدن شعله اجاق گاز سوختن ناقص است. سوختن ناقص گاز به این معناست که هوای کافی در محیط سوختن وجود ندارد و در هنگام سوختن گاز مونواکسید کربن آزاد می شود. گاز مونواکسید یکی از سمی ترین پسماند های سوختن گاز بوده که باعث مرگ انسان می شود. توصیه می شود زمانی بخاری روشن است حتما هوا در محیط خانه جریان داشته باشد به طور مثال پنجره را کمی باز بگذارید تا هوای خانه با محیط بیرون تبادل داشته باشد.

گرفتگی دریچه های هوا

گرفتگی دریچه های هوای بخاری از دیگر دلایل زرد سوختن شعله بخاری گازی به شمار می آید. اگر دریچه ها گرفته باشد نسبت هوا به گاز کم می شود سپس سر شعله های بخاری و اجاق گاز زرد می سوزد. جهت حل این مشکل کافیست بخاری را خاموش کنید و صبر کنید تا بدنه آن خنک شود سپس دریچه ها را چک کنید تا گرفتگی رفع شود.

شعله بخاری زرد شدن شعله گاز تعمیر شعله زرد بخاری

علت زرد شدن شعله گاز با بخور سرد

همیشه علت زدن شدن شعله اجاق گاز یا بخاری مربوط به کمبود اکسیژن یا هوا نیست بلکه به دلیل سوختن برخی عناصر شیمیایی است. زمانی که دستگاه بخور را روشن می کنید، آب به بخار تبدیل شده سپس ذرات آب در هوا پخش می شوند. در صورت وجود بخاری در منزل و یا روشن بودن شعله گاز، عناصر موجود در آب بخور شده مانند سدیم، کلسیم، منیزیم و … در شعله می سوزند و از خود نور رنگی منتشر می کنند. این نور رنگ شعله را به زرد، نارنجی یا قرمز تبدیل کرده و علت زرد شدن شعله گاز با بخور سرد است.

علت قرمز سوختن بخاری

شاید برخی اوقات شاهد قرمز یا نارجی شدن شعله بخاری شده باشید. بر خلاف شعله زرد بخاری، شعله نارنجی و قرمز نشانه خطرناکی نیست زیرا زمانی که شعله به رنگ نارنجی می سوزد به این معانست که در منافذ و برخی از قسمت های بخاری گرد و خاک جمع شده و ناخالصی های وجود دارد بنابراین وقت سرویس کردن بخاری رسیده است. همچنین علت قرمز سوختن بخاری به دلیل ورود جسم و یا ذرات به داخل شعله بوده که در بیشتر مواقع سریع ناپدید می شود و مشکل جدی را به همراه ندارد.

تعمیر شعله زرد بخاری

تعمیر شعله زرد بخاری به این معناست که ابتدا علت را جویا شوید سپس آن را رفع کنید. تا اینجا کار با بیشتر علت های زرد شدن شعله های بخاری و اجاق گاز آشنا شدید و حالا راحت تر می توانید به تعمیر شعله زرد بخاری بپردازید. قبل از هر چیزی دریچه های هوا را چک کنید تا چیزی که مورد مانع عبور هوا نشود. برخی اوقات گرفتگی منافذ روی اجاق گاز یا بخاری باعث تغییر رنگ شعله آتش می شود بنابراین باید سر مشعل و داخل لوله های ورودی را تمیز کنید و لوله ها را به درستی تنظیم نمایید تا هوا به راحتی بتواند در لوله ها جریان داشته باشد.

نحوه تنظیم شعله شمعک بخاری

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که شعله بخاری خود را روی حداقل تنظیم کرده باشید اما همچنان میزان شعله زیاد باشد و فضای خانه شما بیش از اندازه گرم شود. برای رفع این مشکل باید نحوه تنظیم شعله شمعک بخاری را بلد باشید تا با کم کردن شعله شمعک، شعله بخاری نیز کمتر شود. لازم است بدانید که تنطیم شعله شمعک هر بخاری ممکن است متفاوت باشد و بهتر است که دفترچه راهنما آن را مطالعه نمایید. اما معمولا تنظیم شعله بخاری به کمک یک ولوم پلاستیکی انجام می شود که با جدا کردن این ولوم می توان شعله شمعک را تنظیم نمود. زیر ولوم پلاستیکی یک پیچ دو سو قرار دارد که شعله شمعک را تنظیم می کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. ناشناس می گوید

    سلام. با سپاس از مطالب تون. بخاری اتاقم یه مدت انگار آبی ناخالص می سوخت که الان رفع شده. ولی متاسفانه فکر کنم خود شمعک یا یک قسمت از شعله های سمت شمعک زرد می سوزه دوم اینکه شعله های منطقه وسط دیگ خیلی کم زور شده درعوض قدرتش رو داده به سمت شعله های شمعک.
    می خواستم اگه این قضیه رو ناجور فرض می کنین یا با توجه به گفته هام مسئله رو کشف کردید بی زحمت بهم اطلاع دهید.