میزگرد برنامه وقت اضافه در رابطه با رای کمیته انضباطی علیه باشگاه گل‌گهر و بازیکن گابنی با حضور وکیل و فغان‌پور

0

پایگاه خبری ساتین- امیرساعد وکیل، کارشناس حقوقی و صفی‌الله فغان‌پور معاون حقوقی باشگاه پیکان روی خط برنامه وقت اضافه رادیو ایران آمدند و در رابطه با رای صادر شده توسط کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در خصوص باشگاه گل‌گهر سیرجان و اریک بانیاما بازیکن گابنی این تیم به گفت و گو پرداختند.

به گزارش ساتین، وکیل در ابتدا در رابطه با نظر خود مربوط به رای صادر شده کمیته انضباطی علیه باشگاه گل‌گهر سیرجان اظهار داشت: خیلی صریح و شفاف منتقد این حکم هستم. اکنون یک ماده صریح در مقررات انضباطی فدراسیون فوتبال که ناظر بر این موضوع باشد نداریم. بنابراین ناگزیر هستیم از مجموعه مقررات موجود که در فیفا حاکم است، تفسیر و نتیجه گیری کنیم. چیزی که مسلم است این است که چه بر اساس ماده ۵ تعیین وضعیت بازیکنان فیفا، چه بر اساس آنچه که ما در مقررات مربوط به آیین نامه برگزاری لیگ برتر خود داریم، شرط این که بازیکنی بتواند در مسابقه ای شرکت کند این است که ثبت شود و بعد از آن، بنا به داخلی یا خارجی بودنش، برایش کارت بازی صادر شود. موضوع مهم این است که فدراسیون مسئولیت خود را به وصول مدارک تقلیل داده است در شرایطی که در جای دیگر به این شکل نیست. فدراسیون میگوید من برای خودم اختیار یا صلاحیت یا قدرتی که بخواهم نسبت به اصالت اسناد اظهار نظر کنم قائل نیستم. در فدراسیون استرالیا زمانی که یک بازیکن خارجی بخواهد در یک باشگاه بازی کند، بر اساس فرمی که به او داده می شود، یک پاسپورت، یک نام باشگاه سابق و یک آدرس باشگاه سابق باید ارائه شود. بقیه مراحل راستی آزمایی با فدراسیون است. در آیین نامه نقل و انتقالات تصریح بر این وجود دارد که مدارک مربوط به احراز شرایط استخدام بازیکن خارجی، یکی تاییدیه فدراسیون ملی و دیگری تاییدیه باشگاه قبلی بازیکن را باید باشگاه تهیه کند. اینجا صراحت ماده فقط بر این است که تهیه کننده مدارک برای احراز شرایط استخدام، باشگاه باشد. یعنی در اینجا باشگاه گل گهر. 

وی در ادامه در رابطه با شرایط پیچیده پرونده بانیاما و جعلی بودن چند ایمیل، گفت: اگر ثابت شود باشگاه گل‌گهر مباشرت یا معاونتی در ارائه اسناد مجهول داشته باشد، آن موقع مصداق بازیکن غیرمجاز است و تمامی این مجازات‌هایی که در رای آمده‌اند، قابل استناد خواهند بود. 

فغان‌پور در ابتدای سخنانش اظهار داشت: صحبت هایی که مطرح شدند درست هستند اما نه در مورد این پرونده خاص. این پرونده دو بخش است. یک بخشش که مربوط به آیین نامه و مقررات جذب بازیکن است. بر خلاف نظر آقای وکیل، به عقیده من مقررات بسیار شفاف است. مقررات می گوید که بازیکن آفریقایی که می خواهد جذب لیگ برتر شود، باید ۴ بازی ملی داشته باشد. بازی های رسمی مشخص است. بازی های دوستانه نیز در فیفادی باید مطرح شوند. بنا بر این این موضوع واضح و شفاف است. اینکه آیا مقررات را قبول داریم یا نداریم یک بحث دیگر است. 

معاون حقوقی پیکان در پاسخ به این سوال که چگونه برای این بازیکن کارت صادر شده است، اظهار داشت: اسناد و مدارک ارائه شده که براساس آن کارت بازی صادر شده، جعلی بود و امروز با نظر پلیس فتا این موضوع قطعیت پیدا کرد. تا قبل از این با اگر و اما این موضوع را بررسی میکردیم. اما اکنون پلیس فتا به این موضوع قطعیت داده است. اینکه فدراسیون و سازمان لیگ باید راستی آزمایی میکردند و کارت صادر میکردند و یا خیر، باید در مرجعی رسیدگی شود و باشگاه گل گهر باید نسبت به این موضوع مدعی شود که چرا راستی آزمایی نشده است. اما بر فرض تخلف کمیته بین الملل فدراسیون و یا سازمان لیگ، صدور کارت بازی سازمان لیگ، رافع مسئولیت باشگاه گل‌گهر سیرجان نمی شود و کلیه مقررات مسئولیت را به عهده باشگاه می داند. باشگاه هم در این خصوص مسئولیت دارد که کمیته انضباطی در این خصوص رای درستی صادر کرده است. این درست است که باید موضوع ایمیل های جعلی و ذینفعان آن باید بررسی شود. برای همین کمیته انضباطی در رای خود اعلام کرد که پرونده مفتوح است. به نظر من که همه چیز شفاف و واضح است و این رای بر اساس آیین نامه و مقررات و به درستی صادر شده است.

در ادامه گفتگو، امیر ساعد وکیل اظهار داشت: به نظر من گل‌گهر در کمیته استیناف هم شانسی نخواهد داشت زیرا فدراسیون می‌خواهد این موضوع را از خود دور کند. وقتی من می گویم که مقررات صریح نیست، منظورم این نیست که در آیین نامه نقل و انتقالات نیامده است شرط ۴ بازی ملی برای بازیکن خارجی که می خواهد در فدراسیون ما ثبت شود. منظورم این است که صراحتی در مقررات برای اینکه راستی آزمایی در تایید اصالت مدارک با چه کسی است، وجود ندارد. بر اساس آیین نامه نقل و انتقالات مصوب سال ۹۳، هر چند صراحتا اعلام شده که فدراسیون کاری به استعلام ندارد و این کار به عهده باشگاه است، اما همچنین اعلام می دارد اگر اثبات شود تشریفات قانونی ثبت بازیکن اتفاق نیفتاده، تا زمان اثبات تخلف مصداق بازیکن غیر مجاز نیست. زمانی که در مورد یک قانون از نظر محتوایی، نسخ صریح را نداشته باشیم می توانیم در مقام تفسیر بگوییم قانونگذار چون اراده‌اش در قانون جدید تغییر نکرده، می شود به قانون قبل اشاره کرد.

در این لحظه، فغانپور صحبت های امیر ساعد وکیل را قطع کرد و گفت: در آئین نامه صراحت داریم که مسئولیت راستی آزمایی بازیکن در اختیار باشگاه است. نه فقط در مورد اسناد ارائه شده، بلکه کلیه امور مربوط به یک تیم مثل جذب بازیکن به عهده باشگاه است.

در ادامه، امیر ساعد وکیل در خصوص شکایت ایجنت بانیاما از باشگاه گل گهر و فدراسیون ایران عنوان کرد: این هم که دیگر نور علی نور است! اینکه مبدا ایمیل‌های ارسالی غیر از مبدا فدراسیون گابن بوده است، نمی توانیم عنوان کنیم حتما نامه‌ها جعلی بوده است. نکته دیگری که من بسیار روی آن تاکید دارم، این است که در ماده ۸ مقررات تعیین وضعیت فیفا، که عنوان ماده هم درخواست ثبت نام بازیکن است، آمده فدراسیون مدارک مربوط به ITC را باید دریافت کند، دوم، اطلاعات مربوط به بازیکن را در سیستم وارد کند، و سوم تاریخ ثبت نام بازیکن را تایید کند. این تایید، مبتنی بر اصالت کلی اسناد و مدارک ارائه شده است؛ وگرنه هیچ مرجعی به غیر از فدراسیون نمی تواند نسبت به مدارک ثبت بازیکن اظهارنظر کند.

وی افزود: نکته دیگری که می خواهم به آن اشاره کنم، در مقررات فیفا شما هر قسمت را بررسی کنید، می گوید مدارکی که باید در TMS ثبت شود؛ مدارکی از قبیل پاسپورت، باشگاه سابق، سن بازیکن، محل اقامت و… در فوتبال حرفه ای، شما به هر سند و مدرکی غیر از آنچه که در TMS ثبت شده مراجعه کنید، این کار یه تخلف محسوب می شود. من دوست دارم به رای دیوان اروپایی حقوق بشر اشاره کنم که فوتبال ملی و فوتبال باشگاهی را از هم تفکیک می کند. در این رای آمده، چون ماهیت تیم های ملی تجاری و اقتصادی نیست، می توان تبعیض هایی از قبیل تغییر تابعیت را اعمال کرد. اما چون تیم های باشگاهی ماهیت تجاری و اقتصادی دارند، پس هر شرط و قانونی که بخواهد آزادی مشروع فرد را در انتخاب شغل و غیره محدود کند، خلاف قانون فیفا محسوب می شود.

در ادامه، فغانپور تصریح کرد: ما یکسری مقررات داخلی داریم که کمیته انضباطی و سایر ارگان ها بر اساس این مقررات و آیین نامه ها تصمیم گیری می کنند. باشگاه ها و سایر عوامل هم باید در چارچوب این اساسنامه ها و قوانین عمل کنند. این که شما به حقوق بشر و قوانین خارجی اشاره کردید، فکر نمی کنم سودی در بحث ما داشته باشد و تنها باعث انحراف ذهن ها می شود.

امیرساعد وکیل در خصوص اینکه این رای کلیات لیگ را تحت شعاع قرار می‌دهد و تصمیمات پیشگیرانه می‌تواند مانع بروز این اتفاقات شود تاکید کرد: موضوع بحث در خصوص ماده ۳ اساسنامه فیفا است اینجا رای بر اساس دیوان اروپایی حقوق بشر صادر شده، نباید در ورود به بحث‌های حقوقی روز دنیا پرهیز کنیم و در مقررات داخلی خود محبوس بمانیم نکته اینجاست فیفا مقرارتی مطرح می‌کند که این‌ مقررات بر قوانین داخلی دولت‌ها هم تحمیل می‌شود‌، فیفا به همان اندازه که به مقررات داخلی احترام می‌گذارد به همان اندازه هم چارچوب‌ها و شرایطی را برای فدراسیون‌ها الزام می‌کند، تاکید می‌کنم که فدراسیون و کمیته بین‌الملل با توجه به مقررات فیفا، خودش به عنوان نهاد تصمیم گیرنده است نه فقط اعلام وصول کننده.

 وی در خصوص توصیه فدارسیون به باشگاه گل گهر برای عدم استفاده از بازیکن گابنی اظهار نظر کرد: در هیچ جای دنیا این تعارفات معنا ندارد، باید طبق مقررات انضباطی کمیته انضباطی فوتبال رای خود را صادر می‌کردند و اریک بایناما را به عنوان بازیکن غیر مجاز معرفی می‌کردند که در این صورت باشگاه گل گهر اجازه استفاده از این بازیکن را نداشت.

امیر ساعد وکیل در مورد اینکه اگر باشگاه استقلال از بازیکنان خارجی خود استفاده می‌کرد، باشگا‌های دیگر دیرتر به این مسئله توجه می‌کردند، تاکید کرد:  اگر شرایطی به وجود می‌آمد که آثار و تبعات این اتفاق فراگیر تر می‌شد حتما رویکرد مصلحت اندیشانه دیگری داشتیم، مقررات تا زمانی که احراز نشده است، بازیکن غیر مجاز است و زمانی که کارت بازی برای بازیکن صادر شده است هیچ مرجعی در مقررات انضباطی نمی‌تواند مانع استفاده کردن از بازیکن شود.

وی در مورد برگشت رای دیدار پیکان-سایپا و احتمال این که رای در کمیته استیناف تغییر پیدا کند اظهار کرد: این رای در داخل فدراسیون فوتبال تغییر نخواهد کرد، ضمن اینکه در آیین نامه سال ۹۳ اگر احراز شود بعد از آن بازیکن غیر مجاز شناخته می‌شود.

صفی الله فغانپور در خصوص این که رای کمیته انضباطی در مورد باشگاه گل گهر رای پشگیرانه است و باشگاه‌ها متوجه می‌شوند که قوانین حرف اول را می‌زند گفت: باید به سمتی برویم که مقررات را اجرایی کنیم و شفاف‌سازی را به فوتبال بیاوریم این رای باعث این می‌شود که زوایای پنهان اساسنامه و آیین نامه مشخص شود. 

وی ادامه داد: حتی اگر سازمان لیگ و کمیته روابط بین‌الملل فدراسیون متخلف باشند رافع مسئولیت باشگاه نیست بنابراین رای درست اعلام شده است.

۴۴۶۱/۴۱۵۴۱/۶۶۴۱

اخبار استقلال تهران (آخرین و جدیدترین خبرها)

میزگرد برنامه وقت اضافه در رابطه با رای کمیته انضباطی علیه باشگاه گل‌گهر و بازیکن گابنی با حضور وکیل و فغان‌پور

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ