شهر سلماس کجاست ؟ +نقشه

0

شهر سلماس کجاست ، شهر سلماس مال کجاست ، مرکز شهر سلماس کجاست

شهر سلماس در کجاست

سلماس یکی از شهرهای منطقه شمال غرب ایران می‌باشد که در استان آذربایجان غربی واقع شده‌است. سلماس دارای مرز زمینی با کشور ترکیه می‌باشد و دارای بازارچه مرزی و منطقه اقتصادی می‌باشد سلماس یکی از شهرهای جاذب توریست می‌باشد. منطقه سلماس همچون دیگر مناطق آذربایجان با داشتن طبیعتی زیبا و کوهستان‌های سرسبز و پرآب توانسته‌است در طول تاریخ بشری، مأوای مناسبی برای اسکان و زیست گروه‌های مختلف انسانی فراهم کند.[۴] بر اساس کاوش‌های باستان‌شناسی انجام شده در تپه‌های باستانی اطراف شهر سلماس که در سال ۱۳۷۱ انجام گرفت، قدمت تمدنی سلماس به حدود ۹ هزار سال قبل برمی‌گردد.

شهر سلماس به عنوان اولین شهر شطرنجی ایران شناخته می‌شود و تنها شهری است که به این شیوه مدرن در استان آذربایجان غربی احداث گردیده‌است این شیوه مدرن از شهرسازی با خیابان‌های شطرنجی و هندسی منظم، جلوه‌های ویژه‌ای به این شهر بخشیده‌است که نظیر آن را در کمتر شهری در ایران می‌توان مشاهده کرد.

شهر سلماس اخبار سلماس

شهرستان سَلماس

شهرستان سَلماس شاپور پیشین (کهنه شهر قدیم)یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان غربی ایران است که در قسمت شمالی این استان قرار دارد که از شمال به خوی و از جنوب به ارومیه و از شرق به دریاچه ارومیه و تسوج و از باختر به مرز ایران و ترکیه منتهی می شود. این شهرستان در ۸۵ کیلومتری شمال ارومیه در مسیر راه های اصلی ارومیه-خوی و ارومیه-تبریز قرار گرفته است. مرکز این شهرستان شهر سلماس است. این شهرستان به دو بخش کوهسار و مرکزی تقسیم شده‌است. مرکز بخش کوهسار روستای کتبان و مرکز بخش مرکزی شهر سلماس است. شهر سلماس در منطقه دشتی واقع شده و رودخانه زولارود از ۳ کیلومتری جنوب شهر عبور می‌کند و آب و هوای آن در قسمت های مرزی و کوهستانی و در سایر نقاط معتدل و خنک است.

شهر سلماس اخبار سلماس

موقعیت و جغرافیا شهر سلماس

سلماس مرکز شهرستان در ۳۸ درجه، ۱۲ دقیقه شمالی و ۴۴ درجه و ۴۶ دقیقه و ۴۰ ثانیه شرقی در استان آذربایجان غربی واقع شده‌است.

سلماس در شمال شهر ارومیه و در کنار مرزهای ایران و ترکیه و ساحل دریاچه ارومیه واقع است. سلماس از شرق به دریاچه ارومیه و از غرب به مرز ایران و ترکیه محدود است، از شمال به شهرستان خوی ، از جنوب به شهرستان ارومیه محدود می‌شود.

فاصله سلماس از ارومیه ۹۵ کیلومتر، از همسایه شمالی، خوی ۴۵ کیلومتر، همسایه‌های شرقی شبستر و تسوج به ترتیب ۹۰ و ۵۵ کیلومتر می‌باشد. سلماس از طریق جاده گونئی باتبریز ارتباط دارد. این جاده در حدود ۱۶۰ کیلومتر طول دارد. از طریق راه‌آهن سلماس به تبریز، تهران، آنکارا ، استانبول و سوریه می‌توان مسافرت کرد. ایستگاه قره تپه سلماس محل استقرار گمرک می‌باشد. مسافرین استانبول و سوریه امور گمرکی خود را در اینجا انجام می‌دهند.

شهر سلماس اخبار سلماس

شهر و روستاهای سلماس

تقسیمات کشوری این شهرستان، بنابرآنچه در نتایج آمارگیری سرشماری سال ۱۳۸۵ کل کشور آمده‌است، بر حسب بخش، شهر، دهستان و روستا به شرح زیر است:[۱]

بخش‌ها

  • بخش مرکزی
  • بخش کوهسار

شهرها

  • شهر سلماس
  • شهر تازه شهر

دهستان‌ها

دهستان‌های بخش مرکزی

  • دهستان زولاچای (مرکز دهستان ملحم)
  • دهستان کره‌سنی (مرکز دهستان سیلاب)
  • دهستان کناربروژ (مرکز دهستان تمر)
  • دهستان لکستان (مرکز دهستان قره‌قشلاق)

دهستان‌های بخش کوهسار

  • دهستان چهریق (مرکز دهستان چهریق علیا)
  • دهستان شپیران (مرکز دهستان دلزی)
  • دهستان شناتال (مرکز دهستان کوزه‌رش)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ