به ماهی قرمز چه غذایی بدهیم

7

دادن قند به ماهی قرمز ، دادن برنج به ماهی قرمز ، غذای ماهی قرمز دیجی کالا ، دادن کاهو به ماهی قرمز ، نان دادن به ماهی قرمز ، عکس غذای ماهی قرمز ، قیمت غذای ماهی قرمز

به ماهی قرمز چه غذایی بدهیم

زیستگاه اصلی ماهی قرمز معمولا در سیبری و جنوب شرقی آسیا است. اهلی‌سازی آن نزدیک به هزار سال پیش در چین صورت گرفت. انتشار این ماهی توسط انسان صورت گرفته و به این علت در رودخانه‌های اروپا دیده می‌شود. در قرن ۱۷ این ماهی به عنوان ماهی زینتی وارد اروپا گردید و از آن هنگام پرورش این ماهی در ایتالیا، جنوب فرانسه و پرتغال معمول گشته‌است. در ایران نیز این ماهی در حوضه‌های دریای خزر، دریاچه ارومیه، هامون و رودخانه کارون یافت می‌شود.

ماهی قرمز غذای ماهی قرمز

غذای ماهی قرمز چیست

  • در حیات وحش، این ماهی همه‌چیزخوار است و از سخت‌پوستان، حشرات و مواد گیاهی تغذیه می‌کند.
  • در قدیم که خانه‌ها وسیع بودند و حوض‌های بزرگی در آنها وجود داشت، مردم ماهی قرمز را در طول سال در خانه‌های خود نگه می‌داشتند. اکثر این حوض‌ها دارای آب راکد بودند که خود مرکزی برای تولید حشرات بود. این ماهی‌ها براساس ساختار زیستی‌شان به‌خوبی در آب‌های راکد می‌‌توانند زندگی کنند و غذای ماهی قرمز در این مکان‌ها تخم حشرات است.
  • اگر ماهی قرمز در تنگ یا آکواریوم نگهداری شود لازم است روزانه حداقل در دو وعده (صبح و شب)، به ماهی غذا بدهیم.
  • باید توجه نمود که تنها از یک نوع غذا برای ماهی استفاده نشود و تنوع غذایی بایستی در غذای آن رعایت شود زیرا نیازهای غذایی ماهی‌ها تنها از یک نوع غذا تامین نمی‌شود.
  • بهترین کار این است که از غذای مخصوص آنها استفاده شود. در بازار غذای ماهی قرمز را می‌توان از آکواریوم‌ فروشی‌ها تهیه نمود.
  • توجه به تاریخ مصرف غذای ماهی، توجه کنید و از غذاهایی که تاریخ مصرف آن گذشته است هرگز برای تغذیه ماهی استفاده نکنید.
  • غذای ماهی قرمز نیز باید در ظروف کاملا دربسته و در جای خشک، خنک و تاریک نگهداری شود.
  • ماهى قرمز بایستى با غذاهاى کم پروتیین و سرشار از کربوهیدرات شناور در سطح آب تغذیه شود.
  • برای رعایت تنوع غذایی ماهی‌ قرمز می‌توان از دل و جگر خام و تازه گوسفند به مقدار بسیار کم یا سفیده تخم‌مرغ آب‌پز شده در بعضی از وعده‌ها به صورت بسیار ریز و قطعه قطعه شده استفاده نمود. افزودن میگوی آب شور به غذا نیز ممکن است برای ماهی‌های قرمز جوان سودمند باشد.
  • از خرده‌های ریز نان یا حبوبات پخته شده یا زرده تخم مرغ نیز می‌توانند به‌عنوان غذای ماهی قرمز استفاده شوند. اما خرده نان غذایی ناقص بوده و نمی‌تواند که احتیاجات بدنی ماهی را کاملا برآورده سازد.
  • مقدار غذای ماهی قرمز باید بگونه ای باشد که اضافه غذا در آب نماند و همه غذای داده شده بعد از ۵ دقیقه تمام شود.
  • غذا دهى بیش از حد باعث انباشت مواد آلى و دفعى و در نتیجه مسموم شدن ماهى خواهد شد.
  • غذاها باید به مقداری ریخته شوند که حدودا در عرض پنج دقیقه خورده شوند،چنانچه ظرف نگهداری کوچک بوده یا شیشه‌ای نباشد باعث بی‌اشتهایی وسرانجام مرگ ماهی خواهد شد.

ماهی قرمز غذای ماهی قرمز

شرایط نگهداری ماهی قرمز

علاوه بر توجه به غذای ماهی قرمز همچنین باید به عواملی نظیر آب، مکان نگهداری، هوا و دمای مناسب ماهی‌ها توجه کرد تا هم ماهی سالم بماند و هم سلامتی شما را به مخاطره نیاندازد.

 

آب

  • استفاده از آب شهری مشکل خاصی برای ماهی‌های قرمز ایجاد نمی‌کند. اما قبل از کنار گذاشتن آب برای ظرف ماهی، بگذارید چند ثانیه آب از شیر بیرون برود تا برخی مواد شیمایی که احتمالا در لوله رسوب کرده‌اند داخل ظرف نشود. سپس بگذارید که آب به مدت یک شبانه روز در ظرف بماند تا کلر آن از بین برود. هنگام تعویض آب دقت کنید که دمای آب تازه با دمای آبی که ماهی در آن است یکسان باشد یا تفاوت دمایی کمی با هم داشته باشند.
  • در طول هفته یک یا دو بار آب ظرف ماهی‌ها را عوض کنید.
  • میزان آب مورد نیاز برای هر ماهی حداقل یک لیتر می‌باشد.

ظرف نگهداری

  • ماهی‌ها به اکسیژن موجود در آب احتیاج دارند و این اکسیژن از طریق سطح هوایی که با آب در تماس است وارد آب می‌شود، بنابراین سعی کنید تا آنجا که ممکن است از ظروفی که دهانه گشاد دارند استفاده کنید.
  • ظروف نگهداری ماهی باید هر دو هفته یکبار با فرمالین، نمک طعام و یا سایر مواد ضد عفونی کننده شسته شود.

دمای محیط

  • دمای مناسب برای زندگی این ماهی‌ها از حدود ۱۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد است.

 

نور

  • محل نگهداری آنها باید به گونه‌ای باشد که تغییر روز و شب در آن احساس شود. هرگز آنها در زیر نور آفتاب مستقیم و شدید قرار ندهید.

ماهی قرمز غذای ماهی قرمز

نکته: ماهی ‌های قرمز را از مراکز معتبرو تحت نظارت و کنترل دامپزشکی تهیه نمایید و ازخرید ماهیانی که دارای علایمی مانند باله‌های تاخورده و جمع شده هستند، دراطراف دهان یا سطح بدن لکه‌های پنبه مانند دارند، روی سطح بدن آن‌ها زخم یا لکه‌های سفید متمایل به خاکستری یا قرمزمشاهده می‌شود، بدن رنگ پریده و لکه لکه شده دارند، لبه باله‌ها خورده و ساییده شده، ماهی حالت بی‌قراری دارد و بدون آن‌که دریک جا قرار گیرد پیوسته بدن خود را به اطراف می‌مالد، چشم‌ها به صورت یک‌طرفه و یا دوطرفه بیرون زده‌اند و پولک‌های ماهی ریخته است، خودداری نمایید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 7 )
  1. ساسان می گوید

    سلام
    من که متوجه نشدم
    باید غذا داد یانه
    یکی می گه هرچی کمترغذا بخورندسالمتروعمرشان طولانی تراست
    وماهی قرمزحتی ده روزهم غذا نخوردمشکلی برایش پیش نمی یادولی اگرهرروزغذابدیدمی میرد
    الان شما می گید روزی دوبار غذا بدهیم
    بلاخره کدام دستور غذایی درست است؟

    1. Dark Enchanter می گوید

      روزی دو وعده صبح و شب منظورشه

    2. پوریا می گوید

      سلام روزی دو وعده کم طوری که جمع اون بشه ۲ درصده کل بندش

  2. danial می گوید

    سلام من تا ماهی گلدفیش دارم یه کوی یک از اونا تلسکوپی ویکی ماهی قرمزه من به اونا اسفناج پخته شده کلم برگ گوجه میدم اینا بده لطفابگید
    میشه بهشون تربچه یا سیب زمینی داد

    1. danial می گوید

      دوتا ماهی گلدفیش

  3. سفیدبرفی می گوید

    سلام من سپیده هستم ۲۶سالمه ۶تا ماهی قرمز دارم
    سال ۱۳۹۸خریدم هنوز دارمشون بزرگ شدن
    تنگشون خیلی بزرگه دارم پولامو جمع میکنم آکواریوم بخرم

    1. فاطیما می گوید

      چی بهشون غذا میدی