فقط ۲۰۰۰ نفر مالیات خودرو پرداخت کردند/ در کشور خودروی لوکس نداریم؟

0

اخبار خودرو

مجله خودرو ساتین– مالیات خودرو‌های لوکس بحثی بود که در سال ۱۴۰۰ تصویب شد. اما فقط بخشی از مشمولان آن را پرداخت کردند. این مالیات در سال ۱۴۰۱ سرانجامی دارد؟ چه تاثیری در بازار دارد؟
صاحبان خودرو‌های لوکس بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰ مکلف به پرداخت مالیات شدند. اما تاکنون فقط دو هزار نفر از صاحبان این خودرو‌ها مالیات پرداخت کرده‌اند.
براساس اعلام رئیس کل سازمان امور مالیاتی از ۱۷.۵ میلیون خودروی سواری و دوکابین موجود در کشور، معادل ۵۵۰ هزار خودرو مشمول این مالیات هستند که این خودرو‌ها باید ۵۶۰۰ میلیارد تومان مالیات بدهند و برای دریافت این مالیات به مالکان آن‌ها پیامک داده شد که مالیات خود را پرداخت کنند.
پیگیری میزان مالیات پرداختی صاحبان خودرو‌های لوکس از سازمان امور مالیاتی نشان می‌دهد که تا ۲۲ اسفند ماه سال گذشته نزدیک به ۲۰۰۰ نفر از صاحبان این خودرو‌ها معادل ۱۲ میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده‌اند.

در کشور خودروی لوکس نداریم

فربد زاوه، کارشناس خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: طبق جدول اعلام شده ابتدا باید قبل از تعویض پلاک مالیات خودرو‌های مشمول را پرداخت. طبق این روش صاحبان خودرو‌ها چاره‌ای جز پرداخت این مالیات ندارند.
این کارشناس خودرو در رابطه با شیوه طبقه‌بندی خودرو‌ها گفت: در کشور خودروی لوکس نداریم. خودرو‌هایی که به عنوان لوکس معرفی کردند ۱۰ سال عمر دارند. خودرویی که ۱۰ سال کار کرده باشد با هر معیاری لوکس نیست.او افزود: ناکارآمدی‌ها باعث شد که برخی از خودرو‌ها لوکس شوند. با شرایطی که ایجاد کردند ارزش خودروی ۵۰ هزار دلاری به ۴۰۰ هزار دلار تغییر پیدا کرد. در نتیجه این لوکس بودن نتیجه تفکر کوته‌بینانه‌ای است که در کشور حاکم است.

تاثیری در بازار دارد؟

زاوه توضیح داد: به نظر نمی‌رسد این مالیات در بازار و قیمت‌ها تاثیری داشته باشد و تنها محل درآمد دولت است. فردی که توان خرید خودروی ۵۰ هزار دلاری را داشته باشد، مالیات را نیز می‌پردازد.
او گفت: این مالیات در بازار خودرو‌های داخلی نیز تاثیری ندارد. همچنین در کنترل قیمت‌ها نیز کارآمد نخواهد بود.

منبع: تجارت نیوز

فقط ۲۰۰۰ نفر مالیات خودرو پرداخت کردند/ در کشور خودروی لوکس نداریم؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ