جایزه فیپرشی چیست +عکس

0

جایزه فیپرشی چیست

فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (به فرانسوی: Fédération Internationale de la Presse Cinématographique) (به اختصار فیپرِشی: FIPRESCI)، از سازمان‌های ملی منتقدان فیلم است که توسط افراد حرفه‌ای و روزنامه‌نگاران فیلم از سراسر جهان (افرادی مثل مسعود فراستی منتقد سینمای ایران) برای ارتقا و توسعهٔ فرهنگ فیلم تلاش می‌کند. این فدراسیون در ماه ژوئن سال ۱۹۳۰ در بروکسل تأسیس شد و در حال حاضر دارای عضو در بیش از ۵۰ کشور در سراسر جهان است.

این فدراسیون دو نمونه جایزه دارد. اول جایزهٔ فیپرِشی که توسط این فدراسیون در بیشترِ جشنواره‌های معتبر فیلم جهان با داوری آثار همان جشنواره اهدا می‌شود.

و دوم جایزه بزرگ فیپرشی است که از سال ۲۰۰۹ در جشنواره سن سباستین به برترین فیلم تولید شده در ۱۲ ماه گذشته داده می‌شود.

فیپرشی از نوع جوایز نهادهای مستقل است و در مراسم رسمی جشنواره کن اهدا نمی شود (در یک گوشه و کناری یا راهرویی خلوت این جایزه اها می شود)

فیلم برادران لیلا جایزه فیپرشی جایزه سعید روستایی بیوگرافی سعید روستایی بازیگران برادران لیلا

هیات داوران فدراسیون بین‌المللی منتقدان (فیپرشی) جایزه بهترین فیلم بخش رقابتی اصلی را به فیلم «برادران لیلا» ساخته سعید روستایی اعطا کرد.

ساعاتی پیش از مراسم اختتامیه هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن، هیات داوران فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (فیپرشی)، آثار برگزیده خود در بخش‌های مختلف جشنواره کن را معرفی کردند و فیلم «برادران لیلا» به کارگردانی سعید روستایی به عنوان برنده جایزه بهترین فیلم در بخش رقابتی اصلی انتخاب شد.

هیئت داوران “فیپرشی” به ریاست  «احمد شوکی» سینماگر مصری در بیانیه‌ای اعلام کردند فیلم «برادران لیلا» به دلیل «توانایی کارگردان در ساختن داستانی جذاب، بینش‌های فرهنگی بسیار متراکم، ترسیم دنیای کوچکی از مردسالاری ناکارآمد و تغییرات آزادانه و شادی‌بخش بین لحن‌ها» به عنوان بهترین فیلم بخش مسابقه اصلی جشنواره کن انتخاب شده است.

همچنین فیلم‌ «خفتان آبی» ساخته «مریم توژانی» به عنوان بهترین فیلم بخش نوعی نگاه و «عشق بر اساس دالوا» ساخته «امانوئله نیکوت» هم بهترین فیلم در بخش‌های هفته منتقدان و دو هفته کارگردانان جشنواره کن به انتخاب هیات داوران فیپرشی شدند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ