تاریخ شهادت امام جواد ۱۴۰۱

0

تاریخ شهادت امام جواد ۱۴۰۱

زندگینامه امام جواد کوتاه ، شهادت امام جواد ۱۴۰۱ ، نام پدر امام جواد ، زندگینامه امام جواد از تولد تا شهادت ، امام جواد در چند سالگی به امامت رسید ، امام جواد در چند سالگی به شهادت رسید ، امام جواد در چه تاریخی به شهادت رسید

امام جواد (علیه السلام) در آخرین روز ماه ذیقعده سال ۲۲۰ هجری قمری در سن ۲۵ سالگی به شهادت رسیدند. در ادامه نگاهی مختصر به زندگی این امام بزرگوار می‌اندازیم.

تاریخ شهادت امام جواد در سال ۱۴۰۱: روز پنجشنبه ۹ تیرماه

تاریخ شهادت امام جواد

تاریخ شهادت امام جواد برابر با آخرین روز ماه ذیقعده سال ۲۲۰ هجری قمری است. از این رو این مناسبت در سال‌های شمسی متغیر است و امسال تاریخ شهادت امام جواد در سال ۱۴۰۱ برابر با روزپنجشنبه ۹ تیرماه خواهد بود.

شهادت امام جواد زندگینامه امام جواد حرم امام جواد

ولادت

امام محمد بن علی (ع) معروف به جواد الائمه، تقی و جواد و مکنی به ابوجعفر ثانی در دهم رجب سال ۱۹۵ هجری قمری دیده به جهان گشود  نام پدرش امام علی بن موسی الرضا (ع) امام هشتم شیعیان و مادرش خیزران می‏‌باشد.

امامت

دوران زندگانی امام جواد علیه السلام از برهه‌های حساس در تاریخ پر فراز و نشیب شیعه است. شیعیان در مسیر پرتلاطم جریان‌های فکری و عقیدتی قرار داشتند و در برابر هجوم ظالمانه دشمنان پایداری می‌کردند. پس از شهادت امام رضا علیه السلام ، از آن جا که اراده الهی بر آن بود که رشته امامت نگسلد، حضرت امام جواد علیه السلام در خردسالی و در هفت یا هشت سالگی زمام قافله امت را به دست گرفت.

امام جواد نخستین امام شیعه است که در خردسالی به امامت رسیده این مسئله طعن و مخالفت دشمنان را برانگیخت تا آن جا که به حیرت و حتی سرگردانی برخی از شیعیان نیز انجامید. وی به مدت ۱۶ سال امامت را بر عهده داشت و مکتب علمی، اجتماعی شیعه را جلوه خاص بخشید.

جواد به معنای بخشندگی

امام نهم را با نام «جواد» می‌شناسند. این لقب از واژه «جود» گرفته شده است و به معنای بخشنده و ایثارکننده در راه خدا و خلق آمده است. امام جواد علیه السلام دست بخشنده و بصیرت کامل در راه شناسایی نیازمندان داشت و مردم از عطایا و عنایات و مهر و محبت‌های او بهره‌ها می‌جستند.

ازدواج

مامون عباسی (هفتمین خلیفه سلسله عباسیان) پس از شهادت امام رضا (ع) از امام جواد (ع) دلجویی کرد و دخترش ام‌الفضل را به عقد وی درآورد. مادر گرامی امام جواد علیه السلام زنی با فضیلت و پاک دامنی به نام «سبکیه» یا «خیزران مصری» است که تبارش به مادر «ماریه قبطیه»، مادر ابراهیم و همسر گرامی رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم می‌رسد. به فرموده امام رضا علیه‌السلام این زن آفرینش پاکیزه و منزه داشته است.

امام جواد در سایه مراقبت‌های پدری معصوم و دامن تربیت مادری چنین پرفضیلت و باتقوا پرورش یافت تا آماده پذیرش و ادای مسؤلیت بزرگ الهی گردید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ