باغ ارم شیراز

0

شیراز کی از زیباترین و سرسبز ترین شهرهای ایران می باشد، شیراز شهر شعر و ادب است، شهر مشاهیر، شیراز شهر گلهای زیبا، شهر باغ های سرسبز وتاریخی، شهر جاذبه های تاریخی و دیدنی که هرساله گردشگران خارجی و ایرانی زیادی را از سرتاسر ایران و جهان به سمت خود می کشاند، در این مقاله آس چارتر قصد دارد به معرفی یکی از باشکوه ترین باغ های شیراز بپردازد، تا پایان  مقاله همراه ما باشید. آس چارتر بهترین مرجع ارائه دهنده بلیط چارتر هواپیما در مشهد می باشد.

معرفی باغ ارم شیراز

باغ زیبای ارم یکی از جاذبه های دیدنی در شیرازاست. مساحت این باغ حدود ۱۱۰ هزار ۳۸۰ متر مربع می باشد، قدمت این باغ مربوط به قرن های ۱۰ و ۱۱ هجری می باشد ودر زمان آل اینجو، آل مظفر و گورکانیان می باشد. بعد از دوران حکومت صفویانباغ ارم رونق گرفت و مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. دردوران حکومت زندیان نیزحدود ۷۵ سال ایل قشقائی ازباغ ارم به عنوان پایگاهی برای حکمرانی خود استفاده می کردند وعمارتی رانیز درباغ ارم شیراز ساختند. و همچنین در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجارنیز عمارت دیگری در این باغ ساخته شد وحاج نصیرالملک شیرازی بعد از خریدن این باغ عمارتی دیگری نیز به این باغ اضافه کرد. حاج نصیرالملک در در دوران پادشاهی مظفرالدین شاه قاجار حکمران فارس بود، وی بناهای با ارزش دیگری در شیراز از خود بجا گذاشت مانند خانه و مسجد نصیرالملک. باغ ارم از درختان زیبا و بلند قامت سرو و نارنج پوشیده شده است، که توسط داماد حاج نصیرالملک (ابوالقاسم خان نصیرالملک) در این باغ کاشته شد و تمام تزئینات این باغ را انجام داد.

باغ ارم شیراز

کتیبه های موجود در باغ ارم

۶ کتیبه در بخش شرقی عمارت قرار دارند که تاریخ های آن ها با یکدیگر فرق دارند و بر روی آنها تصاویری از سربازان هخامنشی حک شده است. برروی سر در ورودی شمال شرقی باغ، نیز کتیبه ای از جنس سنگ مرمر وجود دارد که بر روی آن با خط نستعلیق شعر زیر حک شده است.

«از وزیر شه نصیرالملک راد، دائمش باغ ارم آباد باد»

بخش های مختلف باغ ارم شیراز

معماری باغ ارم یک معماری سنتی و زیبای ایرانی می باشد. درختان سرو بلند قامت و سر به فلک کشیده، گیاهان زینتی و زیبا، استخر بزرگ مقابل عمارت و عمارتی ۳ طبقه را که در میان باغی سرسبز از زیبایی های این باغ می باشد. باغ ارم شیراز دارای بخش های مختلفی می باشد که در ادامه به توضیح انها خواهیم پرداخت.

طبقه اول: طبقه همکف زمین را سرداب یا تالار حوض‌ خانه باغ ارم می نامند. از این قسمت برای روزهای گرم تابستان استفاده می شده است. این تالار دارای  یک ستون حجاری شده، نهر آب و آب‌نمای حوض می باشد. سقف و دیوارهای این طبقه با کاشی‌های معرق و رنگارنگی با نقوش زیبایی از قصه‌ی خسرو و شیرین، شکارگاه شاهان و طبیعت تزئین شده اند.

طبقه دوم: این طبقه دارای یک ایوان، سالن، راهرو و پنجره‌های آهنی و بزرگ می باشد و بر روی دیوارهای آن نقوش و کاشی‌کاری‌های زیبا تزئین شده است.

طبقه سوم: در طبقه سوم نیز دو سالن بزرگ، پنجره‌های آهنی و اتاق‌های متعدد قرار دارند، همچنین سالن‌های این طبقه دارای سقف‌هایی با تیرهای چوبی و نقاشی‌هایی از شکار، گل و بوته، اشکال اسلیمی و… گچ‌بری‌های زیبایی خود نمایی می کند.

بخش اندرونی باغ ارم : در بخش غربی باغ و پشت عمارت اصلی بخش اندرونی واقع شده است این بخش دوسالن و پنج اتاق دارد. این بخش و همچنین دو ستون آجری که در دو طرف اتاق میانی اندرون قرار دارند با کاشی کاری هایی که به دوران قاجار تعلق دارند تزیین شده اند که بسیار زیبا ودیدنی هستند.

بخش اداری باغ ارم: در کنار عمارت اصلی ساختمانی قرار دارد که هشت اتاق دارد. این بخش به امروزه به کاربری واحد سرپرستی و امور اداری باغ در آمده است.

اتاق نگهبانی باغ ارم: دو اتاق در کنار در ورودی شرقی باغ ارم قرار دارد که نگهبانان باغ و دیگر کارکنان باغ از آنها استفاده می کردند.

تالار آینه: تالاری درون عمارت اصلی نیز وجود دارد که سراسرآینه‌کاری شده است. وجود ستون‌های بلند و پنجره‌های آهنی و همچنین سقفی با نقاشی‌های زیبا و جذابش که هرتماشاچی را به خود جلب می کند که نمی توانید از آن همه زیبایی چشم بردارید.

ایوان: ایوان اصلی که در دو طرفش دو ایوان کوچک نیز وجود دارد، ای ایوان  دو ستون سنگی و مسقف می باشد، که با نقوشی از مردانی قاجری و گل و بوته تزئین شده است.

باغ ارم شیراز

پوشش گیاهی باغ ارم

باغ ارم دارای پوشش گیاهی متنوعی می باشد، پوشش گیاهی که در این باغ دیده می شود درختان سرو، بید مجنون، سپیدار، کاج، زبان گنجشک، بید مشک، اکالیپتوس، سروناز و افرا، و همچنین درختان میوه هایی مانند: سیب، نارنج، گردو، انار، ازگیل، بادام، خرمالو و گلابی اشاره کرد. که چهره باغ را با طراوت و دیدنی کرده است. و همچنی برخی گیاهان زینتی مانند: ۲۰۰ نوع از گل های رز رنگین، گل های ژاله، طاووسی، شب بو، یاس زرد، میخک، نیلوفر، سنبل درختی، نسترن، میمون، شاه پسند و… می باشند، که از بخش های مختلف جهان آورده شده اند و در این باغ کاشته شده اند. این باغ امروزه بخاطر وجود گل های زینتی و رنگین تبدیل به یک سایت موزه و نمایشگاه شده است که انواع مختلفی از گیاهان در آن وجود دارند، که ممکن است اینگل ها را در جایی تا کنون ندیده باشید.

جاذبه های دیدنی اطراف باغ ارم شیراز

شیراز شهری زیبا با جاذبه های متعدد و دیدنی که مقصد گردشگری مسافران و گردشگران زیادی است، در ادامه جاذبه ای دیگری در نزدیکی باغ ارم برای شما معرفی خواهیم کرد تا در سفر به شیراز بعد از بازدید از باغ ارم جاهای دیدنی دیگری را نیز دیدن نمایید.

خانه زینت الملک

خانه ای قدیمی که اکنون در آن مجموعه ای ازموزه ها، نگارستان، کتابخانه و اتاق موسیقی در آن فعالیت می کند، قدمت این خانه به دوران قاجار برمی گردد که در سال ۱۲۹۰ هجری بنا توسط علی محمدخان قوام الملک دوم و محمدرضا خان قوام الملک ساخته شده است، مساحت این خانه حدود ۲۷۰۰ متر مربع می باشد، و باغ آن نیز مساحتی حدود ۳۲۰۰ متر مربع دارد. این خانه بزرگ در شیراز که امروزه به نام موزه تاریخ فارس می شناسند، در سال ۱۳۵۴فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس خانه زینت الملک: شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، ضلع غربی نارنجستان قوام

آرامگاه باباکوهی

دو غار در کوه باباکوهی قرار گرفته است، که مقبره ی یکی از عرفا به نام ابو عبدالله محمد بن عبدالله ملقب به باباکوهی در یکی از این غارها قرار گرفته و نام این آرامگاه از وجود این مقبره است.  باباکوهی عارف بزرگ و نامی سالها  در این کوه زندگی کرد و در سال ۴۴۲ هجری قمری درگذشت و در این کوه به خاک سپرده شد. و در سال ۱۲۷۵ هجری قمری توسط موید الدوله طهماسب میرزا گنبد و بنای این آرامگاه ساخته و مقبره ی کوچک علی نیز در فاصله ی کمی از آن بنا شده است.

آدرس آرامگاه باباکوهی: شیراز، سمت چپ دروازه قرآن، کوه باباکوهی

باغ ارم شیراز

تبت جهانی باغ ارم

باغ ارم شیراز در تاریخ ۶ تیر سال ۱۳۹۰  در پی سی و پنجمین اجلاس کمیته جهانی یونسکو در لیست میراث جهانی به ثبت رسید، و همچنین در سال ۱۳۵۳ هجری شمسی نیز در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردید.

بهترین زمان برای بازدید از باغ ارم شیراز

شیراز شهر بهار ونارنج که تمام فصولش زیبایی های خاص خود را دارد، بهارش با شکوفه های نورس درختانش بسیار دلربا ست، تابستان هایش گرم و دل انگیز، پاییزش پوشیده از برگهای رنگارنگ زرد ونارنجی و زمستان هایش سرد و بارانی می باشد. ولی بهترین فصل و زمان سفر به شیراز می تواند اوایل فصل بهار باشد. با تهیه بلیط هواپیما اهواز شیراز از سایت آس چارتر از تخفیفات و مزایای ویژه ای برخوردار شوید.

ساعات بازدید از باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز از ساعت ۸ صبح الی ۲۰ شب باز می باشد. وهمچنین لازم است بدانید در زمان شهادت ها این باغ تعطیل است و امکان بازدید برای گردشگران وجود ندارد. توجه داشته باشید برای بازدید از این باغ نیاز به تهیه بلیط دارید.

آدرس باغ ارم شیراز: استان فارس، بلوار ارم، میدان ارم، خیابان ارم، نزدیک به مجموعه‌ دانشگاه شیراز

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ