ثبت شرکت چگونه انجام می شود و چه قدر زمان نیاز است؟

0

تاسیس و ثبت شرکتهای تجاری یا غیر تجاری در ایران، از ۲ روش کلی پیروی می کند و افراد حقیقی و حقوقی می توانند با در نظر گرفتن شرایط، مدارک و هزینه ها، این مراحل را پیگیری کنند. به منظور تاسیس و ثبت شرکت بایستی در قدم اول، نوع و مشخصات شرکت مورد نظر را انتخاب کرده و سپس در راستای تهیه مدارک، مجوز ها و انجام مراحل ثبتی، قدم برداشت. اگر این سوال برای شما ایجاد شده که چطور می توان یک شرکت را تاسیس و ثبت کرد و چه گام هایی در این راستا باید برداشت، خواندن ادامه این مقاله کمک بزرگی به افزایش اطلاعات و دانش حقوقی شما خواهد کرد.

ثبت شرکت چیست ؟ چرا باید اقدام به تاسیس شرکتها کرد؟

اگر قصد داشته باشید با اهداف تجاری، اقتصادی، بازاریابی و … در قالب یک شرکت، فعالیت خود را در ایران ادامه دهید، ثبت شرکت به عنوان یک قرارداد تجاری بین اشخاص حقیقی و حقوقی، اولین مرحله از این فرآیند می باشد. در واقع ثبت شرکت به پیگیری های لازم جهت قانونی کردن فعالیت یک شرکت خاص با دریافت مجوز ها و انجام مراحل آن گفته می شود که همگی زیر نظر اداره ثبت شرکتهای ایران می باشد. این فرآیند مزایای خاص خود را داشته و می توان از قابلیت های کاربردی و چشم گیری که به شما می دهد، حداکثر استفاده را برد. اما چطور مراحل تاسیس شرکت را پیگیری کنیم و چه روش هایی برای آن وجود دارد؟

روش های ثبت شرکت و تاسیس بصورت قانونی در ایران

ثبت شرکت در ایران نیازمند پیروی از یک چهارچوب از پیش تعیین شده با توجه به نوع شرکت مورد نظر می باشد. این چهارچوب بصورت کلی برای انواع شرکت ها مشابه می باشد و اختلاف بسیار جزئی در بین شرکتهای مختلف مثل: شرکت مسئولیت محدود، سهامی خاص، سهامی عام، تضامنی، تعاونی و … وجود دارد.

مراجعه به اداره ثبت شرکتها و پیگیری مراحل بصورت شخصی

اداره ثبت شرکتها، مرجع رسمی و دولتی برای پیگیری مراحل ثبت و تاسیس شرکت در ایران می باشد. برای مراجعه به این سامانه می توانید از آدرس https://irsherkat.ssaa.ir/ اقدام نمایید. برای تاسیس انواع شرکت ها در ایران می توانید به این وبسایت مراجعه کرده و مدارک مورد نیاز را بارگذاری نمایید. کارشناسان حقوقی این سامانه در صورت عدم نقص در پرونده شما، اقدام به تاسیس و ثبت قانونی شرکتتان خواهند کرد  و می توانید مجوز لازم را کسب نمایید.

در نظر داشته باشید که پیگیری این مراحل نیاز به اطلاعات حقوقی از شرایط، مدارک، مجوز ها و نحوه انجام آن دارد. از همین رو اگر به این مراحل آشنا نیستید، می توانید از روش زیر استفاده کنید.

مراجعه به سامانه ثبت شرکت آگاه ثبت

یکی از آسان ترین روش ها برای ثبت شرکت و تاسیس شخصیت حقوقی در ایران، مراجعه به سامانه آگاه ثبت می باشد. شما برای تاسیس انواع شرکتهای تجاری و غیر تجاری در تمام شهر های ایران می توانید مراحل و پیگیری های لازم را به این سامانه واگذار نمایید. برای این کار کافیست به وبسایت www.agahregister.net  مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت نمایید. پس از ثبت درخواست، جهت پیگیری مراحل، شرایط، هزینه ها و روند کلی ایجاد و ثبت شرکت در شهر مورد نظر، از سمت کارشناسان حقوقی این سامانه با شما ارتباط برقرار شده و با کمترین هزینه و شرایط آسان، این فرآیند آغاز می شود.

استفاده از این روش برای افرادی که به هر دلیلی قصد دارند تا پیگیری مراحل تاسیس شرکت خود را به افراد با تجربه در این زمینه واگذار کنند، توصیه می شود.

مدت زمان لازم برای ثبت شدن شرکت چقدر است؟

تعیین زمان دقیق برای تاسیس شرکتها در ایران، امری دور از انتظار است، اما با این حال بصورت میانگین بازه ای بین ۱۵ تا ۴۵ روز کاری زمان برای پیگیری مراحل نیاز است. این مدت زمان بستگی به روشی و راهی که برای پیگیری ثبت شرکت انجام می دهید، نیز خواهد داشت.

چند نوع شرکت در ایران قابل ثبت است؟

تا این بخش دانستیم که ۲ روش کلی برای ایجاد و ثبت قانونی شرکتهای تجاری و غیر تجاری وجود دارد. اما این شرکتها چند نوع هستندس و چطور می توان بهترین آنها را انتخاب کرد؟

انواع شرکت ها در ایران به شرح زیر می باشند که هر کدام مشخصات و قابلیت های خاص خود را دارند.

  • شرکت مسئولیت محدود
  • شرکت سهامی عام و سهامی خاص
  • شرکت نسبی
  • شرکت تضامنی
  • شرکتهای تعاونی
  • شرکتهای مختلط سهامی یا غیر سهامی
  • شرکتهای دانش بنیان

از بین موارد بالا، ثبت شرکت مسئولیت محدود به عنوان راحت ترین و سریع ترین روش برای تاسیس انتخاب شده است. این شرکتها بین افراد مختلفی قابل ثبت می باشد و با حضور حداقل ۲ نفر امکان پذیر است. حداقل سرمایه لازم جهت تاسیس شرکتهای مسئولیت محدود نیز رقمی بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است که البته این هزینه، سالیانه ممکن است تغییراتی داشته باشد.

شرکت سهامی خاص و عام

در اولویت دوم برای تاسیس شرکتها، ثبت شرکت سهامی عام و ثبت شرکت سهامی خاص قرار می گیرند. در این شرکتها سهام حرف اول را می زند و سرمایه افراد به واحد هایی به نام سهم تبدیل می شود. نوع سهامی عام امکان جذب سرمایه از بازار بورس ایران را داشته و در نوع سهامی خاص، افراد مشخصی برای مالکیت سهام وجود دارند.

هزینه ثبت شرکت چقدر است ؟

محاسبه قیمت و هزینه تاسیس انواع شرکتها در ایران، همانند مدت زمان نیاز به بررسی نوع روشی که برای این کار انتخاب می کنید دارد. طبیعتا هر کاری که به صورت شخصی انجام شود از نظر هزینه، تعرفه پایین تری دارد. از همین جهت پیگیری مراحل و شرایط ثبت شرکت بصورت شخصی هزینه کمتری دارد و برای تشکیل پرونده، هزینه ارسال مدارک، تهیه مجوز ها و انتشار آگهی در روزنامه رسمی نیاز به پرداخت پول دارید.

در روش دوم اگر پیگیری مراحل را به یک سامانه ثبتی و حقوقی واگذار کنید، طبیعتا این هزینه بیشتر خواهد بود اما از نظر زمانی و کیفیت انجام کار، بازدهی بهتری کسب خواهید کرد. به دلیل تغییرات قیمتی در ایران، رقم دقیقی بابت این تعرفه ها نمی توان اعلام کرد و بهتر است هر زمان که نیاز به شروع این مراحل داشتید، استعلام قیمت را از یک سامانه معتبر دریافت کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ