هزینه تعویض پلاک خودرو ۱۴۰۱ به عهده کیست

0

هزینه تعویض پلاک خودرو ، هزینه تعویض پلاک ۱۴۰۱  ، هزینه تعویض پلاک ماشین چقدر است ، هزینه تعویض پلاک خودرو ۱۴۰۱ ، هزینه تعویض پلاک به عهده کیست

هزینه تعویض پلاک ۱۴۰۱

ممکن است برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که هزینه تعویض پلاک خودرو در سال ۱۴۰۱ چقدر است؟ قوانین این هزینه امسال به طور کلی با سال گذشته تفاوت دارد.

در حال حاضر تعرفه جدید تعویض پلاک ۳۷۷ هزار تومان می‌باشد.

هزینه‌های تعویض پلاک خودرو در سال ۱۴۰۰

هزینه تعویض پلاک در سال ۱۴۰۰، با ۱۶۰ هزار تومان افزایش نسبت به سال ۹۸، ۲۶۰ هزار تومان در سال جدید است که با استفاده از دستگاه کارتخوان پرداخت می‌شود. با این وجود، متاسفانه دیده شده که در برخی از مراکز مربوطه در انتهای کار مبلغی به صورت نقدی از خریداران خودرو دریافت می‌کنند که دریافت این مبلغ جنبه قانونی ندارد.

در سال گذشته هزینه تعویض پلاک خودرو به این صورت محاسبه میشد که اگر ارزش خودرو شما زیر ۲۰۰ میلیون تومان بود باید ۲۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کردید تا خدمات برای شما انجام شود و اگر ارزش خودرو شما بالای ۲۰۰ میلیون تومان بود باید ۳۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کردید؛ اما قیمت تعویض پلاک ۱۴۰۱ متفاوت است.

همچنین طبق قوانین فک پلاک، تنها پرداخت هزینه خالفی خودرو برعهده فروشنده است. اما در دفاتر اسناد رسمی علاوه‌بر پرداخت هزینه عوارض سالیانه شهرداری، هزینه انتقال سند نیز بر عهده فروشنده است. هزینه‌های دریافت‌شده در این مرکز برعهده خریدار خودرو است.

هزینه تعویض پلاک موتور ۱۴۰۱

اگر بخواهیم هزینه های خلافی، مالیات، عوارض و… را در نظر نگیریم هزینه تعویض پلاک برای موتور ۵۰ هزار تومان است.

هزینه تعویض پلاک با خریدار است یا فروشنده ؟

بر اساس قوانین مربوط به خرید و فروش خودرو، پرداخت هزینه تعویض پلاک به عهده خریدار یا به اصطلاح کسی که قرار است پلاک جدید به نام او شود، است.

البته نکته حائز اهمیت این است که هزینه های قولنامه، خلافی و… به هزینه تعویض پلاک مربوط نمی‌شود و بر اساس توافق در زمان نوشتن قولنامه مشخص می‌شود.

هزینه نقل و انتقال خودرو هزینه تعویض پلاک تعویض پلاک

از ابتدای سال جاری، شهروندانی که قصد دریافت نوبت برای تعویض پلاک خودرو از مراکز تحت نظر پلیس را داشتند، با اجبار پرداخت آن‌لاین مالیات نقل و انتقال خودرو مواجه شدند.

پیش از این، مبالغ مالیات نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی اخذ می‌شد اما با تغییر ریل صدور سند خودرو از مسیر دفاتر اسناد رسمی به‌سمت پلیس راهور، قانونگذار در بودجه ۱۴۰۱ قید کرد که مالیات در مرحله تعویض پلاک اخذ شود!

بر این اساس چند خودرو را ملاک بررسی خود قرار دادیم تا بدانیم هزینه تنظیم سند آنها در دفتر اسناد و مرکز تعویض پلاک در سال ۱۴۰۱ چقدر آب می‌خورد!

مقایسه پژوپارس

نخستین خودرویی که در این گزارش قصد مقایسه آن را داریم، پژوپارس مدل ۱۴۰۰ است که هزینه تنظیم سند قطعی آن در محضر به این شرح است: مالیات یک‌میلیون و ۲۹۶ هزار تومان، مجموع حق‌الثبت و کاداستر یک‌میلیون و ۲۹۶ هزار تومان (معادل مالیات)، حق‌التحریر (سهم دفتر) ۵۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان، ارزش افزوده حق‌التحریر ۴۷ هزار و ۳۹۴ تومان، هزینه صدور الکترونیکی سند رسمی ۱۵ هزار تومان.

به این ترتیب جمع کل هزینه نقل و انتقال سند پژوپارس مدل ۱۴۰۰ در محضر معادل ۳ میلیون و ۱۸۰ هزار و ۹۹۴ تومان به‌اضافه عوارض شهرداری است!

حال اگر بخواهید پژوپارس مدل ۱۴۰۰ را در مرکز تعویض پلاک منتقل کنید، باید یک‌میلیون و ۲۹۶ هزار تومان هزینه مالیات و ۳۷۵ هزار تومان هزینه پلاک را پرداخت کنید که در مجموع یک‌میلیون و ۶۷۱ هزار تومان به‌اضافه هزینه عوارض شهرداری می‌شود.

بنابراین نقل و انتقال پژوپارس مدل ۱۴۰۰ در مرکز تعویض پلاک یک‌میلیون و ۵۰۹ هزار و ۹۹۴ تومان به‌نسبت هزینه ثبت همین مدل خودرو در دفاتر اسناد رسمی، ارزانتر تمام می‌شود!

مقایسه تیبا

در زمان حاضر هزینه تنظیم سند قطعی تیبا مدل ۱۴۰۰ در دفتر اسناد رسمی به این شرح است: مالیات نقل و انتقال خودرو ۹۲۷ هزار تومان، حق‌الثبت و کاداستر ۹۲۷ هزار تومان، حق‌التحریر (سهم دفتر اسناد) ۴۶۷ هزار و ۸۰۰ تومان، ارزش افزوده حق‌التحریر ۴۲ هزار و ۱۰۲ تومان و هزینه صدور الکترونیکی سند رسمی ۱۵ هزار تومان.

به این ترتیب جمع کل هزینه انتقال سند مالکیت تیبا مدل ۱۴۰۰ در دفاتر اسناد رسمی معادل ۲ میلیون و ۳۷۸ هزار و ۹۰۲ تومان به‌اضافه عوارض شهرداری است.

حال اگر بخواهید تیبا مدل ۱۴۰۰ را در مرکز تعویض پلاک منتقل کنید، باید ۹۲۷ هزار تومان هزینه مالیات و ۳۷۵ هزار تومان هزینه پلاک را پرداخت کنید که در مجموع یک‌میلیون و ۳۰۲ هزار تومان به‌اضافه هزینه عوارض شهرداری است.

بنابراین نقل و انتقال تیبا مدل ۱۴۰۰ در مرکز تعویض پلاک یک‌میلیون و ۷۶ هزار و ۹۰۲ تومان ارزان‌تر است.

مقایسه برلیانس

هزینه تنظیم سند قطعی برلیانسh330 اتوماتیک مدل ۱۳۹۶ در دفتر اسناد رسمی در سال ۱۴۰۱ به این شرح است: مالیات به‌مبلغ یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، حق‌الثبت و کاداستر در مجموع یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، حق‌التحریر (سهم دفتر اسناد) ۵۳۲ هزار تومان، ارزش افزوده حق‌التحریر ۴۷ هزار و ۸۸۰ تومان، هزینه صدور الکترونیکی سند رسمی ۱۵ هزار تومان.

به این ترتیب جمع کل هزینه انتقال سند برلیانسh330 اتوماتیک مدل ۱۳۹۶ در محضر معادل ۳ میلیون و ۲۹۴ هزار و ۸۸۰ تومان به‌اضافه عوارض شهرداری است.

حال اگر بخواهید برلیانسh330 اتوماتیک مدل ۱۳۹۶ را در مرکز تعویض پلاک منتقل کنید، باید یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار تومان هزینه مالیات و ۳۷۵ هزار تومان هزینه پلاک را پرداخت کنید که در مجموع یک‌میلیون و ۷۲۵ هزار تومان به‌اضافه هزینه عوارض شهرداری است.

بنابراین نقل و انتقال برلیانسh330 اتوماتیک مدل ۱۳۹۶ در مرکز تعویض پلاک یک‌میلیون و ۵۶۹ هزار و ۸۸۰ تومان ارزان‌تر است.

مقایسه سمند

امسال هزینه تنظیم سند قطعی سمند LX بنزینی مدل ۱۳۹۸ در دفتر اسناد رسمی به این شرح است: مالیات به‌مبلغ ۹۵۲ هزار تومان، حق‌الثبت و کاداستر در مجموع ۹۵۲ هزار تومان، حق‌التحریر (سهم دفتر اسناد) ۴۷۷ هزار و ۸۰۰ تومان، هزینه صدور الکترونیکی سند رسمی ۱۵ هزار تومان.

بنابراین جمع کل هزینه انتقال سند سمند LX بنزینی مدل ۱۳۹۸ در محضر معادل ۲ میلیون و ۴۳۸ هزار و ۲۰ تومان به‌اضافه عوارض شهرداری است.

حال اگر بخواهید سمند LX بنزینی مدل ۱۳۹۸ را در مرکز تعویض پلاک منتقل کنید، باید ۹۵۲ هزار تومان هزینه مالیات و ۳۷۵ هزار تومان هزینه پلاک را پرداخت کنید که در مجموع یک‌میلیون و ۳۲۷ هزار تومان به‌اضافه هزینه عوارض شهرداری است.

بنابراین نقل و انتقال قطعی سمند LX بنزینی مدل ۱۳۹۸ در مرکز تعویض پلاک یک‌میلیون و ۱۱۱ هزار و ۲۰ تومان ارزان‌تر از هزینه ثبت آن در دفاتر اسناد رسمی است.

مقایسه پژو۲۰۶

هزینه تنظیم سند قطعی پژو۲۰۶ تیپ۲ مدل ۱۳۹۳ در سال ۱۴۰۱ در محضر به این شرح است: مالیات به‌مبلغ ۵۲۴ هزار تومان، حق‌الثبت و کاداستر در مجموع ۵۲۴ هزار تومان، حق‌التحریر (سهم دفتر اسناد) ۳۰۶ هزار و ۶۰۰  تومان، ارزش افزوده حق‌التحریر ۲۷ هزار و ۵۹۴ تومان، هزینه صدور الکترونیکی سند رسمی ۱۵ هزار تومان.

جمع کل هزینه انتقال سند پژو۲۰۶ مدل ۱۳۹۳ در دفتر اسناد رسمی معادل یک‌میلیون و ۳۹۷ هزار و ۹۴۰ تومان به‌اضافه عوارض شهرداری است.

حال اگر بخواهید پژو۲۰۶ تیپ۲ مدل ۱۳۹۳ را در مرکز تعویض پلاک منتقل کنید، باید ۵۲۴ هزار تومان هزینه مالیات و ۳۷۵ هزار تومان هزینه پلاک را پرداخت کنید که در مجموع ۸۹۹ هزار تومان به‌اضافه هزینه عوارض شهرداری است.

پس نقل و انتقال قطعی پژو۲۰۶ تیپ۲ مدل ۱۳۹۳ هم در مراکز تعویض پلاک ۴۹۸ هزار و ۹۴۰ تومان ارزان‌تر از دفاتر اسناد رسمی است.

مقایسه رنو تندر

هزینه تنظیم سند رنو تندر ال۹۰ای۲،LP مدل ۱۳۹۵ امسال در محضر به این شرح است: مالیات به‌مبلغ ۹۴۰ هزار تومان، حق‌الثبت و کاداستر در مجموع ۹۴۰ هزار تومان، حق‌التحریر (سهم دفتر اسناد) ۴۷۳ هزار تومان، ارزش افزوده حق‌التحریر ۴۲ هزار و ۵۷۰ تومان، هزینه صدور الکترونیکی سند رسمی ۱۵ هزار تومان.

جمع کل هزینه انتقال سند رنو تندر ال۹۰ای‌۲،LP مدل ۱۳۹۵ در محضر معادل ۲ میلیون و ۴۱۰ هزار و ۵۷۰ تومان به‌اضافه عوارض شهرداری است.

حال اگر بخواهید رنو تندر ال۹۰ای۲،LP مدل ۱۳۹۵ را در مرکز تعویض پلاک منتقل کنید، باید ۹۴۰ هزار تومان هزینه مالیات و ۳۷۵ هزار تومان هزینه پلاک را پرداخت کنید که در مجموع یک‌میلیون و ۳۱۵ هزار تومان به‌اضافه هزینه عوارض شهرداری است.

پس نقل و انتقال قطعی رنو تندر ال۹۰ای۲،LP مدل ۱۳۹۵ در مرکز تعویض پلاک یک‌میلیون و ۹۵ هزار و ۵۷۰ تومان ارزان‌تر است.

مقایسه دناپلاس

در سال جاری هزینه تنظیم سند قطعی دناپلاس مدل ۱۳۹۸ در دفاتر اسناد رسمی به این شرح است: مالیات به‌مبلغ یک‌میلیون و ۳۸۶ هزار تومان، حق‌الثبت و کاداستر در مجموع یک‌میلیون و ۳۸۶ هزار تومان، حق‌التحریر (سهم دفتر اسناد) ۵۳۵ هزار و ۶۰۰ تومان، ارزش افزوده حق‌التحریر ۴۸ هزار و ۲۰۴ تومان، هزینه صدور الکترونیکی سند رسمی ۱۵ هزار تومان.

بر این اساس جمع کل هزینه انتقال سند دناپلاس مدل ۱۳۹۸ در دفتر اسناد معادل ۳ میلیون و ۳۷۰ هزار و ۸۰۴ تومان به‌اضافه عوارض شهرداری است.

هزینه نقل و انتقال دناپلاس مدل ۱۳۹۸ در مرکز تعویض پلاک هم شامل یک‌میلیون و ۳۸۶ هزار تومان هزینه مالیات و ۳۷۵ هزار تومان هزینه پلاک و در مجموع یک‌میلیون و ۷۶۱ هزار تومان به‌اضافه هزینه عوارض شهرداری است.

بنابراین نقل و انتقال قطعی دناپلاس مدل ۱۳۹۸ هم در مرکز تعویض پلاک یک‌میلیون و ۶۰۹ هزار و ۸۰۴ تومان ارزان‌تر از هزینه ثبت این مدل در دفاتر اسناد رسمی است.

مقایسه رنوساندرو

هزینه تنظیم سند رنوساندرو اتوماتیک مدل ۱۳۹۶ در سال ۱۴۰۱ در محضر به این شرح است: مالیات به‌مبلغ یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، حق‌الثبت و کاداستر در مجموع یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، حق‌التحریر (سهم دفتر اسناد) ۵۵۷ هزار تومان، ارزش افزوده حق‌التحریر ۵۰ هزار و ۱۳۰ تومان، هزینه صدور الکترونیکی سند رسمی ۱۵ هزار تومان.

جمع کل هزینه انتقال سند رنوساندرو اتوماتیک مدل ۱۳۹۶ در زمان حاضر در دفتر اسناد رسمی معادل ۳ میلیون و ۸۲۲ هزار و ۱۳۰ تومان به‌اضافه عوارض شهرداری است.

هزینه نقل و انتقال رنوساندرو اتوماتیک مدل ۱۳۹۶ در مرکز تعویض پلاک شامل یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار تومان هزینه مالیات و ۳۷۵ هزار تومان هزینه پلاک و در مجموع یک‌میلیون و ۹۷۵ هزار تومان به‌اضافه هزینه عوارض شهرداری است.

به این ترتیب نقل و انتقال قطعی رنوساندرو اتوماتیک مدل ۱۳۹۶ در مرکز تعویض پلاک یک‌میلیون و ۸۴۷ هزار و ۱۳۰ تومان ارزان‌تر از هزینه ثبت در دفاتر اسناد رسمی است.

مقایسه سوناتا

هزینه تنظیم سند سوناتاLF مدل ۲۰۱۹ در سال جاری در دفتر اسناد رسمی به این شرح است: مالیات به‌مبلغ ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، حق‌الثبت و کاداستر در مجموع ۴ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، حق‌التحریر (سهم دفتر اسناد) ۸۵۲ هزار تومان، ارزش افزوده حق‌التحریر ۷۶ هزار و ۶۸۰ تومان، هزینه صدور الکترونیکی سند رسمی ۱۵ هزار تومان.

جمع کل هزینه انتقال سند سوناتاLF مدل ۲۰۱۹ در زمان حاضر در دفتر اسناد رسمی معادل ۱۴ میلیون و ۵۹۳ هزار و ۶۸۰ تومان به‌اضافه عوارض شهرداری است.

در مقابل هزینه نقل و انتقال سوناتاLF مدل ۲۰۱۹ در مرکز تعویض پلاک شامل ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان هزینه مالیات و ۳۷۵ هزار تومان هزینه پلاک و در مجموع ۹ میلیون و ۴۷۵ هزار تومان به‌اضافه هزینه عوارض شهرداری است.

پس نقل و انتقال قطعی سوناتاLF مدل ۲۰۱۹ در مرکز تعویض پلاک ۵ میلیون و ۱۱۸ هزار و ۶۸۰ تومان ارزان‌تر است.

عوارض شهرداری چیست؟

البته برای هر خودرو، عوارض شهرداری را هم باید در نظر داشت که برای هر نوع خودرو و با توجه به مدل ساخت آن جداگانه است. عوارض خودروها برای خودروهای وارداتی (خارجی) ۱.۵ در هزار و برای خودروهای داخلی ۱ در هزار بهای “مأخذ محاسبه مالیات و عوارض” خودروها اعلامی از سوی معاونت حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی است که برابر قانون مالیات بر ارزش افزوده هر سال تا آخر دی ماه برای اجرا در سال بعد اعلام می‌شود.

مثلاً عوارض شهرداری ساندرو اتوماتیک مدل ۹۶ با مأخذ و بهای مبنای وصول مالیات و عوارض که ۱۶۰ میلیون تومان است، ۱ درصد آن به‌عنوان مالیات (همان‌طور که در لیست بالا عنوان شده است یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار تومان) به‌عنوان مالیات و ۱ در هزار آن یعنی ۱۶۰ هزار تومان به‌عنوان عوارض شهرداری محاسبه و اخذ می‌شود.

برای خودروی وارداتی سوناتاLF مدل ۲۰۱۹ هم مأخذ وصول مالیات و عوارض ۴۵۵ میلیون تومان است که ۲ درصد آن ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به‌عنوان مالیات و ۱.۵ در هزار آن (۶۸۲ هزار و ۵۰۰ تومان) عوارض شهرداری است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ