یارانه شب یلدا چقدر است و کی واریز میشود ۱۴۰۲

2

یارانه شب یلدا چقدر است ، یارانه شب یلدا ۱۴۰۱ ، یارانه شب یلدا به چه کسانی تعلق میگیرد ، یارانه شب یلدا کی واریز می شود ، یارانه شب یلدا چندم واریز میشود ، مبلغ یارانه شب یلدا چند تومان است ، تاریخ واریز یارانه شب یلدا

مبلغ یارانه شب یلدا چقدر است

منابع خبری در توییتر از پرداخت پول از طرف دولت در شب یلدا ۱۴۰۱ و بعد از یارانه آذر ماه خبر دادند و به بررسی علت این واریزی حداقل ۶۰۰ هزار تومانی پرداختند.

پس از واریز یارانه آذرماه، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به سهامداران سهام عدالت خبر خوشی داد.

بر اساس آنچه رضوانی فر رئیس سازمان بورس گفته مرحله اول سود سهام عدالت سال ۱۴۰۱، فردا چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۱ همزمان با شب یلدا واریز می شود.

برخی منابع پیش تر از واریز یارانه یلدایی همزمان با شب یلدا ۱۴۰۱ خبر داده بودند اما پول واریزی به حساب مردم یارانه نقدی نخواهد بود و تنها سهامداران سهام عدالت آن را دریافت می کنند.

***

سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه گفت: بنابر آمار از اردبیهشت ماه به بعد، ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به جمع یارانه بگیران اضافه شدند.

حسینی گفت: با توجه به آنکه دهک بندی خانوار توسط وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی انجام شده است؛ بنابراین مسئولان این وزارتخانه در جریان موضوع هستند. افرادی که به دهک اعلامی اعتراض دارند، موضوع را از طریق وزارت تعاون باید پیگیری کنند.

    به گفته او، بنابر آمار از اردیبهشت ماه به بعد همزمان با اصلاح نظام یارانه و بازبینی درخواست، ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به جمع یارانه بگیران اضافه شدند.

    حسینی می گوید: افرادی که به دهک اعلامی اعتراض دارند، همچنان می توانند از طریق سایت وزارت رفاه درخواست بازبینی و بررسی دهند، چنانچه جز دهک یک تا ۹ قرار گیرند، مشمول یارانه می شوند.

    سخنگوی ستادهدفمندی یارانه ها گفت: افرادی که تا قبل از ۱۴۰۱ یارانه آنها حذف شده بود یا انصراف داده بودند، می‌توانند از طریق سازمان هدفمندی ثبت نام کنند.

    او گفت: اگر سامانه اعتراض وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برای اعتراض افراد قطع است،مسئولان این وزارتخانه باید پاسخگو باشد./ باشگاه خبرنگاران جوان

     

    هشتمین یارانه نقدی دولت رئیسی در حالی قرار است واریز شود که اما و اگرهای بسیاری درباره این یارانه یلدایی وجود دارد. مهم‌ترین سوال این است که یارانه یلدایی چه زمان واریز می‌شود؟

    در ۷ ماه گذشته یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی ۲۰ تا ۲۲ هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود و انتظار می‌رود که این ماه هم یارانه نقدی در همین بازه زمانی واریز شود.

    اما هر ماه و همزمان با واریز یارانه نقدی این سول مطرح می‌شود که یارانه واریزی نقدی است یا در قالب کالابرگ قرار است پرداخت شود؟

     

    در هفت ماه گذشته  ۹ دهک درآمدی جامعه یارانه را به صورت نقدی دریافت کرده‌اند اما به نظر می‌رسد این ماه روند پرداخت یارانه‌ها تغییراتی دارد و احتمالا یارانه برخی از افراد به صورت کالایی پرداخت می‌شود.

    هفته گذشته بود که وزیر اقتصادو امور دارایی خبر داد زیرساخت‌های توزیع کالابرگ فراهم شده و قرار است به زودی یارانه نقدی حذف و کالابرگ جایگزین آن شود.

    بر اساس گفته وزیر طرح توزیع کالابرگ تنها در یک استان اجرا می‌شود و از ماه آینده کل کشور را در بر می‌گیرد.

    یارانه شب یلدا

    حذف یارانه ۳۰۰ هزار تومانی و جایگزین یارانه نقدی

    با توجه به اعلام دولت به‌نظر می‌رسد که با اجرای طرح کالابرگ الکترونیک، یارانه نقدی حذف و با کالابرگ جایگزین شود.

    با توجه به پیگیری‌های انجام‌شده وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی سامانه مورد نیاز برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیک را تکمیل کرده است و با توجه به اعلام دولت به‌نظر می‌رسد که با اجرای این طرح یارانه نقدی حذف و با کالابرگ جایگزین شود.

    به نقل از تسنیم، بحث کالابرگ الکترونیکی اواخر سال گذشته و هم‌زمان با بررسی بودجه در مجلس شورای اسلامی مطرح شد، قرار بر این بود همزمان با حذف ارز ترجیحی در ابتدای سال، دولت به‌ازای افزایش قیمت‌ها به‌جای یارانه طرح کالابرگ را پیاده‌سازی کند.

    براساس این طرح قرار بود خانوارها کالاهای اساسی را با نرخ ترجیحی خریداری کنند و مابه‌التفاوت آن را دولت تحت عنوان کالابرگ پرداخت کند، در خصوص شیوه اجرای این طرح ابهامات زیادی مطرح شد که البته همچنان پاسخی به آنها داده نشده است.

     

    گفته شد که اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی نیازمند ایجاد سامانه است و به همین دولت به‌جای اجرای سیاست کالابرگ الکترونیک که مورد تأکید مجلس بود، ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف و اعلام کرد تا زمان فراهم شدن زیرساخت لازم برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی یارانه نقدی پرداخت خواهد شد.

    تکمیل سامانه طرح کالابرگ الکترونیک در وزارت کار

    از آنجا که طرح کالابرگ الکترونیکی مستقیماً با معیشت مردم مرتبط است حساسیت‌های بسیاری روی آن وجود دارد در نتیجه هر گونه تغییر نسنجیده در سیاست‌های پرداخت یارانه‌ای می‌تواند نارضایتی عمومی به‌دنبال داشته باشد. با توجه به اظهارات مطرح‌شده از سوی مقامات و سخنگوی اقتصادی دولت به‌نظر می‌رسد دولت نیز حساسیت‌های این حوزه را به‌رسمیت می‌شناسد و قرار است این طرح را به‌صورت مرحله‌ای و پس از اطمینان از فراهم بودن شرایط لازم اجرایی کند.

    با توجه به پیگیری‌های انجام‌شده به‌نظر می‌رسد در زمان حاضر سامانه مورد نیاز برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی توسط وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی فراهم شده است و این طرح روی همین بستر در یکی از استان‌های جنوبی کشور اجرایی خواهد شد. گفته شده است که پس از یک ماه از اجرای آزمایشی، این طرح در کل کشور اجرایی خواهد شد.

     

    احتمال حذف یارانه نقدی و جایگزینی با کالابرگ الکترونیک

    یکی از ابهاماتی که در خصوص اجرای این طرح وجود دارد شیوه تأمین مالی آن است چرا که براساس شنیده‌ها قرار است اعتباری را برای هر فرد در نظر بگیرد و افراد براساس این اعتبار بتوانند فهرستی از کالاهای تعیین‌شده را خریداری کنند، به‌نظر می‌رسد که در نهایت ارزش نقدی این اعتبار به فروشگاه‌هایی که این‌دست کالاها را به مردم ارائه خواهند کرد پرداخت خواهد شد،

    این موضوع خود نیاز به منابع مالی دارد، در پاسخ به این ابهام، وزارت اقتصاد اعلام کرده است که مشکلی از نظر تأمین مالی ندارد اما با توجه به اینکه نظام پرداخت یارانه‌ها جمعیت زیادی از مردم را متأثر می‌کند، لازم بود دولت با اطمینان درباره زیرساخت فنی اجرای طرح را دنبال کند تا مشکلی در تأمین کالا و خریدهای مردم پیش نیاید.

     

    براساس اعلام این وزارتخانه ادعای اینکه دولت برای تأمین مالی اجرای کالابرگ الکترونیکی دچار مشکل است در حالی مطرح می‌شود که اساساً تأمین مالی آن مبتنی بر همان نظام پرداخت‌های یارانه‌ای یعنی تقریباً ماهانه ۲۸ هزار میلیارد تومان است، به‌عبارت دیگر دولت همان بودجه‌ای را که برای پرداخت یارانه ماهانه مورد استفاده قرار می‌دهد برای تأمین مالی طرح کالابرگ در نظر گرفته است و قرار نیست بار مالی جدیدی به دولت تحمیل شود.

    اجرای آزمایشی این طرح از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که دولت قصد ندارد هم‌زمان یارانه‌های نقدی را حفظ کند و هم کالا‌برگ الکترونیکی را به خانوارها ارائه کند در نتیجه میزان رضایت مردم در مرحله اجرای آزمایشی تعیین خواهد کرد که این طرح در کل کشور اجرا شود یا خیر./تجارت نیوز

    یارانه همه پرداخت می‌شود جز یک استان

    پس از آن بود که سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس اعلام کرد یارانه استان هرمزگان از اذرماه قطع می‌شود. بر این اساس می‌توان گفت یارانه یلدایی آذرماه استان هرمزگان کلا قطع می‌شودو مردم کالابرگ دریافت می‌کنند. اما در دیگر استان‌ها یارانه نقدی همچنان واریز می‌شود. اما اگر وعده وزیر اقتصاد درست باشد، آذر ماه آخرین ماهی است که مردم یارانه نقدی می‌گیرند. به عبارتی یارانه لدا باید آخرین یارانه نقدی دریافتی مردم باشد و از دی ماه کل کشور مشمول توزیع کالابرگ می‌شود.

    البته پیش از این هم دولت مخالفت خود با توزیع کالابرگ را اعلام کرده و حتی تلویحا گفته بود که اعتبار لازم برای پرداخت کالابرگ را ندارد. چون باید کالاها را با قیمت شهریور ۱۴۰۰ به مردم بدهد اما همه کالاها از شهریور سال گذشته تاکنون رشد چند صد درصدی داشته اند و دولت برای پرداخت یک سبد کالایی باید بیش از ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان هزینه کند.

    از طرفی بسیاری از مردم هم می‌گویند مایل به دریافت یارانه نقدی هستند تا خودشان برای نحوه هزینه‌کرد آن برنامه‌ریزی کنند نه آنکه دولت به جای آنها تصمیم بگیرد که یارانه آنها صرف خرید چه کالایی شود.

    حالا باید منتظر ماند و دید تکلیف یارانه‌ها در بودجه سال ۱۴۰۲ چه می‌شود.

     دولت برای اجرای کالابرگ پول ندارد

    اما، در حالی خاندوزی خبر داده که دولت مشکلی در تامین مالی جهت اجرای کالابرگ ندارد که پیشتر گفت‌وگویی با جعفر قادری- عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس- انجام دادیم که به صراحت اعلام کرد علت وقفه در اجرای کالابرگ این است که دولت پول ندارد. او در عین حال نسبت به نبود سازگاری میان برخی احکام و منابع بودجه کل کشور گلایه کرد و در این باره افزود: در طرح کالابرگ به موضوع بازگشت قیمت‌ها به شهریور ۱۴۰۰ اشاره شده است، اما آیا منابع بودجه پاسخگو است؟ در این زمینه باید منابعی فراتر از بودجه پیش‌بینی شود.

    یارانه نقدی ادامه می‌یابد؟

    حالا، با توجه به اینکه وزیر اقتصاد بازهم اعلام کرده قرار است دوره آزمایشی اجرای کالابرگ به مدت یک ماه طول بکشد، این احتمال قوت گرفته که دولت به انتظار بودجه نشسته تا به سیاست اختصاص یارانه نقدی ادامه دهد. در این باره هم قادری- عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس- به تجارت‌نیوز گفته بود که در صورت منتفی شدن کالابرگ، مجلس طرح حمایتی دیگری را پیشنهاد نمی‌کند و سیاست یارانه نقدی ادامه پیدا خواهد کرد. این در حالیست که چندی پیش در گزارشی با یک ضرب و تقسیم ساده به این نکته رسیدیم که الان ارزش یارانه نقدی به ۱۰۰ هزار تومان رسیده و در عین حال این سفره مردم است که هر روز کوچک و کوچک‌تر می‌شود.

    ایا یارانه شب یلدا صحت دارد

    سال گذشته ۲۷ آذر ماه دولت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که قرار است ۴ ماه یارانه حمایتی به برخی از مردم پرداخت کند. یارانه‌ای که مبلغ آن ۱۰۰ هزار تومان بود و اولین مرحله آن ۲۷ آذر ماه در آستانه شب یلدا به حساب سرپرستان برخی از خانوارها واریز شد.

    ولی به نظر می‌رسد که امسال دیگر خبری از یارانه شب یلدا نیست. چون سال قبل این یارانه با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا پرداخت شد. یارانه‌ای که گفته شد دلیل پرداخت آن حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و کسانی است که کسب‌وکار آنها مختل شده است.

    اولین مرحله یارانه ۱۰۰ هزار تومانی دولت که یارانه شب یلدا نام گرفته بود، سال گذشته ۲۷ آذر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. اما امسال شرایط کرونا بهبود پیدا کرده و به نظر می‌رسد دولت برنامه‌ای برای پرداخت یارانه یلدا نداشته باشد. با توجه به اینکه دولت قصد دارد کالابرگ را جایگزین یارانه نقدی کند.

    ممکن است شما دوست داشته باشید
    ارسال یک پاسخ

    نظرات شما ( 2 )
    1. یا امام زمان عج می گوید

      با سلام و خسته نباشید به نظرم همون پول نقد به مردم داده بشه بهتره چون مردم اکثرا با این پول دارن قسط وام و خونشون و حتی پول دانشگاهشون رو میدن پس خواهشا یارانه رو حذف نکنید ..ممنون

    2. صدیقه می گوید

      باسلام مول نقد بهتر است لطفا کالا برگ نباشه پول نقد بهتراست ما بااین یارانه میزاریم رو پول اجاره منزل میدیم توروخدا برا ما دهک دوم هیتیم اضاف کنید نه ماشین نداریم. وخانه هم نداریم کمکمون کنید لطفا. یاعلی