سقوط مرگبار «گرگر» در الیگودرز

0

ساتین نیوز: امروز در روستای سرتنگ برزه بخش زز و ماهروی الیگودرز پنج نفر از اهالی این روستا که قصد رفتن به مراسم عروسی را داشتند حین استفاده از گرگر به داخل رودخانه سقوط می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساتین نیوز به نقل از تسنیم، با وجود پیشرفت هایی که در حوزه راه سازی در اکثر شهرهای لرستان پس از پیروزی انقلاب اسلامی وجود داشته است، اما در برخی از مناطق هنوز هم از گرگر برای عبور و مرور در مسیرهای صعب العبور و یا دارای رودخانه های عمیق استفاده می شود.

هر چند اکثر گرگرهایی که مورد استفاده قرار می گیرد مربوط به مناطق عشایری فاقد راه دسترسی مناسب است، اما مردم برخی از روستاها و مناطق استان لرستان هنوز به استفاده از گرگر برای عبور و مرور عادت دارند.استفاده از گرگر همیشه برای مردم آبستن حوادث تلخ و ناگواری بوده است که از مهم ترین آنها می توان به قطع انگشتان دست و گاهی سقوط در رودخانه و مرگ افراد اشاره کرد.

در تازه ترین اتفاقی که امروز در روستای سرتنگ برزه بخش زز و ماهروی شهرستان الیگودرز رخ داد، پنج نفر از اهالی این روستا که قصد رفتن به یک مراسم عروسی در روستای لانه شاهی از گرگر با وجود راه ارتباطی استفاده می کنند که سه نفر از آن ها به داخل رودخانه سقوط می کنند و تلاش نیروهای امدادی منطقه برای یافتن جنازه این افراد هنوز ادامه دارد.

به همین دلیل برای یافتن جزئیات بیشتری از این ماجرا با فرماندار الیگودرز گفت وگو کردیم. ایمان خسروی در الیگودرز اظهار داشت: طبق گزارش های مردمی سه نفر از اهالی منطقه ززوماهرو در روستای سرتنگ برزه به دلیل سقوط گَرگَر فوت کردند. حوالی ساعت ۱۲ امروز تعداد پنج نفر از اهالی روستای سرتنگ برزه برای حضور در مراسم عروسی از طریق گرگر قصد عزیمت از روستای سرتنگ برزه به لانه شاهی را داشتند.

وی با بیان اینکه این خانواده تا نیمه راه با استفاده از گرگر پیش رفتند که در نیمه های راه سیم این وسیله بریده شد و همه پنج نفر به داخل رودخانه این منطقه سقوط کردند، افزود: سه نفر از مجموع این پنج نفر غرق شده اند و دو نفر دیگر نجات پیدا کردند که در حال حاضر حال عمومی آن ها رضایت بخش است.

وی با بیان اینکه نیروی های امدادی برای کمک به مصدومان و یافتن اجساد افراد مفقودشده به منطقه روستای سرتنگ برزه اعزام شد ند، تصریح کرد: میرآقا کولیوند کریمی حدود ۵۰ ساله، زهرا کولیوند رشیدی ۳۵ ساله و سبحان کولیوند کریمی ۹ ساله از غرق شدگان هستند و عفت کولیوند کریمی ۱۲ ساله و مجتبی مددی ۲۰ ساله از اهالی روستای لانه شاهی نجات یافته و مصدوم هستند. فرماندار الیگودرز با بیان اینکه روستای سرتنگ برزه منطقه ای صعب العبور است، عنوان کرد: این منطقه بین الیگودرز، دورود و سپیددشت قرار دارد. خسروی در ادامه با بیان اینکه روستای تنگ برزه دارای جاده ارتباطی است، اظهار داشت: به جز یک نفر، همگی از اهالی روستای سرتنگ هستند. فرماندار الیگودرز با اشاره به وجود ۱۹ گرگر در این شهرستان تصریح کرد: این گرگرها عمدتا مربوط به مناطق عشایری هستند. وی با بیان اینکه روستای سرتنگ برزه منطقه ای صعب العبور است، عنوان کرد: این منطقه بین الیگودرز، دورود و سپیددشت قرار دارد. خسروی با بیان اینکه روستای سرتنگ برزه دارای ۲۲۴ نفر جمعیت و متشکل از ۵۴ خانوار است، گفت: نیروهای امدادی برای کمک به مصدومان و یافتن اجساد افراد مفقودشده به منطقه روستای سرتنگ برزه اعزام شده اند.

مهدی پازوکی، مدیرکل ستاد مدیریت بحران لرستان نیز با تایید این خبر، افزود: هنوز مشخص نیست که چرا این افراد با وجود راه دسترسی از گرگر استفاده کرده اند؟ وی با اشاره به بارش برف در منطقه سرتنگ برزه و شدت آب رودخانه، افزود: احتمال زنده ماندن سه نفر غرق شده این حادثه بسیار کم است و به احتمال قوی این افراد جان خود را از دست داده اند. پازوکی گفت: نیروهای امدادی با وجود نامساتین بودن آب و هوا در منطقه حضور دارند و تلاش برای یافتن جنازه این افراد ادامه دارد. فرهاد مددی دهیار روستای سرتنگ برزه نیز در خصوص این اتفاق به تسنیم گفت: روستای سرتنگ برزه حدود ۲۵۰ نفر جمعیت داشته و شامل ۶۰ خانوار است که حدود پنج کیلومتر با روستای لانه شاهی فاصله دارد.

وی با بیان اینکه حدود چهار روستای دیگر در اطراف روستای تنگ برزه وجود دارد، افزود: از این روستا تا سپیددشت حدود هفت کیلومتر فاصله وجود دارد که فاقد راه ارتباطی بوده و نیاز به راه شکافی دارد؛ همچنین روستای لانه شاهی نیز در این مسیر واقع است.

دهیار روستای سرتنگ برزه عنوان کرد: چهار نفر از اهالی روستای ما قصد رفتن به مراسم عروسی در روستای لانه شاهی را داشتند که یکی از اقوام این خانواده از این روستا برای بردن آن ها به این مراسم عروسی به روستای ما مراجعه کرده بود.

مددی بیان کرد: حوالی ساعت ۱۲ وقتی این خانواده به همراه این فرد فامیل خود راهی روستای لانه شاهی می شوند به دلیل نبود راه ارتباطی و پل عبورومرور بر روی رودخانه مجبور به استفاده از گرگر می شوند که سیم آن بریده و به داخل رودخانه سقوط می کنند.

جان باختن یک نفر دیگر با گرگر در ۸ سال پیش

دهیار روستای سرتنگ برزه با اشاره به غرق شدن سه نفر از اعضای این خانواده در آب رودخانه، عنوان کرد: تنها دو نفر از اعضای این خانواده زخمی شده و نجات می یابند که حال عمومی آن ها نیز مساتین است.

وی با اشاره به اینکه حدود هفت یا هشت سال قبل نیز مردی از اهالی به دلیل استفاده از گرگر در این منطقه جان خود را از دست داده است، عنوان کرد: تا زمانی که اهالی این روستا برای رفت وآمد مجبور به استفاده از گرگر باشند کماکان شاهد چنین اتفاقات تلخی خواهیم بود.

وی با اشاره به لزوم راه شکافی هفت کیلومتر راه ارتباطی تصریح کرد: حدود هشت متر عرض رودخانه زز است که چنان چه پلی بر روی آن نصب شود اهالی منطقه دیگر مجبور به استفاده از گرگر نخواهند بود.

یک ماجرای عجیب جنایی/ قاتل می خواست شاهد جنایت را بکشد، اما خودش به قتل رسید

پایگاه خبری ساتین نیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ