درمان تب، علل و علائم آن

0

درمان تب یکی از مسائلی است که باید حتما جدی گرفته شود. چراکه تب واکنش بدن در برابر برخی عوامل ویروسی است که از ۲ روز تا ۲ هفته بعد از حمله ویروس‌ها به بدن خود را نشان می‌دهد.

در واقع وجود ویروس‌ها و باکتری‌ها به‌همراه عفونت‌های داخلی دمای بدن را افزایش می‌دهد و در صورت عدم درمان می‌تواند تاثیرات منفی در بدن داشته باشد. با توجه به اهمیت این موضوع، در مقاله حاضر به علائم تب، علل و راه‌های درمان آن می‌پردازیم.

دمای چند درجه تب محسوب می‌شود؟

در صورتی که دمای بدن بالاتر از ۳۸ درجه باشد، تب محسوب می‌شود. ابتلا به تب در بیماری‌های ویروسی طبیعی است اما میزان آن در افراد مختلف، متفاوت است.

برخی از افرادی که دچار آنفولانزا یا کرونا می‌شوند، تب شدیدی را تجربه می‌کنند. برخی دیگر نیز هیچ‌گونه علائمی از تب ندارند.

به همین جهت نمی‌توان به‌طور قطع گفت که تب در افراد مختلف چند درجه و چگونه است.

علائم و نشانه‌های تب

تب می‌تواند با علائم زیر همراه باشد:

  • لرز
  • تعریق بیش از اندازه
  • کم‌شدن اشتها
  • ضعف عمومی بدن
  • سردرد و سرگیجه
  • دردهای عضلانی

در واقع این علائم با توجه به‌علت بیماری از فردی به‌ فرد دیگر متغیر است.

چه موقع برای رفع تب باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که با علائم زیر مواجه شدید باید برای درمان تب به پزشک مراجعه کنید. این علائم عبارت‌اند از:

  • گیجی
  • تنگی نفس
  • بی‌قراری بدن
  • آبریزش بینی
  • سستی و بی‌حالی
  • احساس درد در ناحیه شکم
  • احساس سفتی و خشکی در ناحیه گردن

همچنین در صورتی که با استفاده از روش‌های خانگی نتوانستید تب خود را پایین بیاورید و درجه تب شما به ۳۹ درجه سانتی‌‌گراد رسید، باید حتما به دکتر عمومی مراجعه کنید.

در کودکان نیز باید علائم تب جدی گرفته شود. در صورتی که دمای بدن کودک به ۳۸ درجه سانتی‌گراد برسد، به معاینه توسط پزشک نیاز دارد.

چه مواردی می‌تواند باعث ایجاد تب شود؟

دلایل زیادی می‌تواند باعث ایجاد تب در افراد شود که رایج‌ترین آن‌ها به‌صورت زیر است:

  • عفونت
  • اختلال در سیستم ایمنی بدن
  • بعضی از واکسن‌ها
  • سرطان‌ها
  • داروهای خاص
  • اختلالات هورمونی
  • مصرف مواد مخدر

با این حال می‌توان شایع‌ترین علت تب را عفونت‌های باکتریایی، قارچی یا ویروسی دانست. به‌خصوص ویروس‌های سرماخوردگی که معمولا با تب و لرز همراه هستند.

علت لرز بدن همراه با تب

در برخی بیماری‌ها، بدن برای اینکه بتواند با عفونت‌ها و عوامل بیماری‌زا مقابله کند، دمای خود را افزایش می‌دهد، انقباض ماهیچه‌ها نیز برای افزایش دمای بدن صورت می‌گیرد.

دمای نرمال بدن باید حدود ۳۷ درجه سانتی‌گراد باشد. اگر از این مقدار بیشتر شود بدن سعی می‌کند که دوباره به نقطه تعادل برسد. به‌همین علت یا تعریق را بیشتر می‌کند تا دما را کاهش دهد یا می‌لرزد تا به‌واسطه افزایش دما با عفونت مقابله کند.

راه‌های درمان تب

اگر تب با مواردی که قبلا گفته شد همراه نباشد، می‌توان برای درمان آن از استامینوفن و آسپرین که برای درمان سرماخوردگی موثر هستند، استفاده کرد. برای درمان تب عفونی آنتی‌بیوتیک نیز موثر است.

همچنین رعایت موارد زیر می‌تواند به درمان تب در بزرگسالان در خانه، کمک کند:

استراحت کافی

اگر تب شما شدید نباشد، می‌توانید با چند روز استراحت آن را درمان کنید. در واقع استراحت‌ برای درمان سریع‌تر بیماری‌های ویروسی و باکتریایی موثر است.

البته توجه به این نکته ضروری است که افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، با مشاهده علائم تب باید به پزشک مراجعه کنند. زیرا بیماری‌های ویروسی در این افراد خطرناک‌تر است.

کاهش دمای محیط

یکی از راه‌های دیگر برای کمک به رفع تب، کاهش دمای محیط است؛ بنابراین سعی کنید که اتاق خود را خنک نگه دارید و برای استراحت، تنها از یک ملحفه یا پتوی سبک استفاده کنید.

 نوشیدن مایعات زیاد

نوشیدن مایعات فراوان هم برای کمک به کاهش تب توصیه می‌شود. در اثر تب، دمای بدن فرد بالاتر می‌رود. در نتیجه بدن برای اینکه خود را خنک کند بیشتر عرق می‌کند.

تعریق زیاد باعث کاهش آب بدن می‌شود. به‌همین جهت نوشیدن مایعات فراوان، عصاره گوشت، سوپ و مواردی از این قبیل می‌تواند به بهبود این مشکل کمک کند.

استفاده از کمپرس سرد

می‌توانید برای کاهش تب از کمپرس سرد استفاده کنید. این روش به کاهش دمای بدن کمک می‌کند.

استفاده از آب‌ نمک گرم

برای رفع تب می‌توانید بینی خود را با آب‌ نمک گرم شستشو دهید. این محلول باعث از بین رفتن ویروس‌ها و باکتری‌های موجود در بینی می‌شود و این امر به کاهش تب کمک می‌کند.

چه مواد غذایی برای کاهش تب موثر است؟

استفاده از برخی مواد غذایی می‌تواند در کاهش تب مفید باشد. از جمله؛

سوپ مرغ

سوپ مرغ سرشار از منابع مفید ویتامینی و پروتئینی برای درمان تب است. برای درمان آنفولانزا و سرماخوردگی نیز بسیار مفید است.

در مواقعی که تب به‌علت این بیماری‌ها ایجاد می‌شود، استفاده از مواد غذایی سرشار از ویتامین و پروتئینی مثل سوپ مرغ می‌تواند با کاهش علائم سرماخوردگی به بهبود تب حاصل از آن نیز کمک کند.

عسل

عسل یک ماده موثر با خاصیت ضد باکتریایی است که برای ضدعفونی کردن بسیار موثر است. همچنین به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک می‌کند. درمان تب با عسل برای کودکان زیر یک سال توصیه نمی‌شود.

آب نارگیل

آب نارگیل می‌تواند به کاهش تب‌هایی که با اسهال و استفراغ همراه است، کمک کند. علاوه بر این برای تقویت عمومی بدن نیز مفید است.

تب معمولا چقدر طول می‌کشد؟

اثر بیماری‌های ویروسی از شخصی به شخص دیگر متفاوت است و می‌تواند از شدید تا خفیف متغیر باشد. در موارد خفیف بیماری، معمولا بعد از یک تا ۲ روز، تب بهبود پیدا می‌کند.

در مواردی که شدت بیماری زیاد باشد ممکن است که علائم آن تا یک هفته نیز به ‌طول بینجامد. در این موارد داروهای ضد ویروسی تجویز می‌شود.

بهترین نوع دماسنج برای تشخیص میزان تب در خانه

برای تشخیص میزان تب از دماسنج استفاده می‌شود. انواع دماسنج به‌صورت زیر است:

  • دماسنج دهانی؛ این نمونه یکی از رایج‌ترین دماسنج‌هایی است که استفاده می‌شود. در گذشته از شیشه و جیوه ساخته می‌شد؛ اما اکنون به‌صورت پلاستیکی و دیجیتالی ساخته می‌شود.
  • دماسنج تیمپانیک؛ این نمونه در کانال گوش قرار می‌گیرد و دمای بدن را اندازه‌گیری می‌کند.
  • دماسنج پایه‌ای؛ این دماسنج دقت بالایی دارد.
  • دماسنج پیشانی؛ برای اندازه‌گیری تب به‌صورت الکترونیک و از روی پیشانی طراحی شده است.
  • دماسنج پستانکی؛از این دماسنج برای اندازه‌گیری تب کودکان استفاده می‌شود.

بین دماسنج‌های فوق، دماسنج دهانی گزینه بهتری است. چراکه قیمت پایین‌تری دارد و استفاده از آن نیاز به آموزش ندارد.

در این مطلب به درمان تب، علائم و علل این بیماری پرداختیم. در واقع تب‌کردن واکنش طبیعی بدن برای مقابله با برخی عوامل بیماری‌زاست.

در اغلب موارد، مشکل خطرناکی نیست و به‌خودی‌خود درمان می‌شود؛ اما باید این را در نظر داشته باشید که گاهی نیز نشان‌دهنده یک مشکل جدی‌تر است و نیاز به پیگیری دارد.

با رعایت نکاتی مثل استراحت‌ کافی، نوشیدن مایعات فراوان و خنک نگه‌داشتن فضای اتاق می‌توانید به کاهش تب کمک کنید.

در صورتی که تب شما خود به‌خود بهبود نیافت یا اینکه با علائمی مثل گیجی، تنگی نفس، سستی و بی‌حالی و موارد دیگری که در متن اشاره شد، همراه بود، باید برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ