آقای ایکس در فوتبال ایران چه کار می کند؟

0

آقای ایکس وقت زیادی برای درس خواندن نداشته. جوان ۳۳ ساله­ای که متولد یکی از شهرهای بزرگ ایران است قبل از اینکه مدرک دیپلمش را بگیرد، وارد بازار کار شده و بعد از مدتی جذب فوتبال شده

سایت گل-همشهری جوان در گزارشی نوشت:روایت­هایی افشاگرانه از دلال جوانی که این روزها توجه نهادهای نظارتی فوتبال به او بیشتر شده و ادامه فعالیتش در فوتبال، نزدیکانش را هم به زیر خطر انداخته.چرا این گزارش نوشته شده؟ اطلاعاتی که می­خوانید، به چه درد شما می­خورد؟ اینها اولین سوالاتی است که باید جوابش را بدانید، این یک گزارش از فعالیت یک دلال جوان در فوتبال ایران است. گزارش در مورد اینکه «آقای ایکس» در پنج سال گذشته در فوتبال ایران چه کار کرده و چه کارهایی می­تواند بکند. اتفاقاتی که در گزارش به آنها اشاره شده فقط توضیح شرایط یک دلال جوان است. امثال او در فوتبال ایران به اندازه انگشتان دو دست هستند اما همین تعداد هم کافی هستند که فوتبال ایران را به قهقرا ببرند.
افرادی که این روزها و مخصوصاً دو سال اخیر توجه نهادهای نظارتی را جلب کرده­ اند و این روزها حتی احتمال دستگیری­ شان افزایش پیدا کرده است. به­ نظر می­ رسد روزهای بی­ ستاره فوتبال ایران بی­ ارتباط با حضور افرادی چون آقای ایکس نباشد. افرادی که راه­های ویژه برای خرج کردن بی ­حساب و کتاب از بیت­ المال ابداع کرده­اند. آنها با جابه­ جا کردن بازیکن در تیم­های مختلف فوتبال و گرفتن ۱۰ درصد حق نقل و انتقال کارشان را شروع کرده­ اند اما امروز بیشتر وقتشان را صرف تبانی و تغییر نتایج می­کنند. حالا فوتبال به شرایطی رسیده که نهادهای قضایی با جدیت در اتفاقات آن ورود می­کنند و تصمیمات ویژ­ه­ای هم برای ریشه کن کردن فساد آن دارند. این گزارش شرح حالی از آقای ایکس در چند سال اخیر است با این ملاحظه که نام­ها و نام باشگاه­ها و حتی تاریخ­ه ا از گزارش حذف شده­اند. خواندن این گزارش برای کسانی که فوتبال را از نزدیک دنبال می­کنند، کمکی است برای اینکه فضای دلالی و فاسد از فوتبال که هنوز تاریک مانده را بیشتر بشناسند. شاید که در آینده نکات بیشتری در مورد آقای ایکس شنیدند و متوجه شدند که فعالیت­های گذشته­ اش چه بوده. چون به­ هرحال مطالبی که اینجا در مورد آقای دلال نوشته شده را قبل از این نخوانده­ اید و بعد از این هم بعید است بخوانید.
آقای ایکس وقت زیادی برای درس خواندن نداشته. جوان ۳۳ ساله­ای که متولد یکی از شهرهای بزرگ ایران است قبل از اینکه مدرک دیپلمش را بگیرد، وارد بازار کار شده و بعد از تجربه چند کار مختلف جذب فوتبال شده. فعالیت­های فوتبالی او سابقه ­ای هشت ساله دارد اما شایعات زیادی در مورد فعالیت­های پنج سال اخیرش وجود دارد. شایعاتی که برخی از آنها ثابت شده و آقای ایکس به همین دلیل ممنوع­ الفعالیت است اما حمایت­ هایی که از او شده، همچنان در فضای فوتبال نگه­ اش داشته. او از سال ۹۰ اجازه فعالیت به عنوان مدیر برنامه ­های بازیکنان را ندارد اما درآمدش را از راه­های دیگری به­ دست می­آورد. آقای ایکس دوست نزدیک یک مربی سرشناس است و بعضی کارهای او را انجام می­دهد. روایت­ هایی که می­خوانید در مورد برجسته ­ترین فعالیت­های غیرقانونی است که او در چند سال اخیر انجام داده.
جمله قهرمانی
«آقای … روی بازی تو نظر دارد» این جمله­ای است که ستاره­ های لیگ برتر در آن فصل شندیده ­اند. آقای ایکس این جمله را به همه آنها گفته. او قبل از بازی تیمش (تیم مربی سرشناس) با تیم­های مختلف جلسه ­ای مهم را با ستاره ­شان برگزار می­کند. جلسات تک­ نفره ­ای که همه ستاره­ ها در آن مجاب می­شوند که مقابل تیم آقای ایکس بازی نکنند. آنها وعده آقای ایکس را باور می­ کنند. هنوز تبانی در فوتبال ایران رواج زیادی ندارد و بازیکنان همه باور می­کنند که سال بعد در تیم آقای سرشناس بازی خواهند کرد. بعضی از آنها به خاطر دریافت مبالغی نقد و بعضی دیگر به خاطر قرارداد سال بعد مقابل تیم آقای سرشناس بازی نمی­ کنند. روز موعود اکثر آنها یا سه اخطاره هستند یا مصدومیتی عجیب را بهانه کرده­ اند و به زمین می ­روند. تیم آقای سرشناس نتیجه می­گیرد اما او سال بعد به تیم دیگری می ­رود. مهاجم رقیب، هافبک تیم پایین جدولی و مدافع تیم بالای جدولی و چند بازیکن دیگر هم بازیکنانی هستند که در سال جدید به تیم مربی سرشناس می­ آیند.
درگیری با ستاره ملی­پوش
صدای داد و فریاد ستاره ملی­ پوش را همه بازیکنان تیم می­شنوند. او فریاد می­زند: «برو بیرون از اتاق من، کی گفته بیای اینجا؟ الان هر کی تورو ببینه، فکر می­کنه منم با دلال­ها رابطه دارم…» حملات بازیکن میلی ­پوش در هتل ادامه دارد. آقای ایکس هرکاری می­کند موفق نمی­شود صدای ستاره را پایین بیاورد: «من با شما کار دارم. جلسه ­ای نیم ساعته با شما دارم. مطمئن باش به نفع خودت هم هست» و البته بازیکن ملی­پوش که به خاطر سابقه­ بازی در خارج از ایران زیر بار نمی ­رود: «آخه تو چی کاره ­ای. تیم مدیر داره. من با اونا حرف می­زنم» و جمله مهم آقای ایکس: «ببین برای اینکه من قدرتم را بهت ثابت کنم این­ رو بهت می­گم. آقای … که سه هفته هم هست روی نیمکت ذخیره است، این هفته فیکس بازی می­کنه. همه­ اش هم به خاطر جلسه­ ای است که با من داشت.» آقای ایکس تلاش زیادی می­ کند که بازیکن ملی­ پوش را راضی به مذاکره کند اما او زیر بار نمی ­رود. درنتیجه آنها در نقل و انتقالات نزدیک به یک ماه با ستاره ملی­ پوش بازی می­کنند و او را نگه نمی­دارند. یکی از کارهای چهره ناشناس صحبت کردن با بازیکنان برای تمدید قرارداد است. او از همه بازیکنان تیم برای امضای قرارداد و البته تضمین فیکس بازی کردن درصد می­ گیرد؛ مخصوصاً بازیکنانی که در نیم فصل جذب می­شوند . در یکی از تیم­هایی که او و مربی سرشناس بوده ­اند، در نقل و انتقالات بین فصل ۵۰۰ میلیون تومان از بازیکنان جدید گرفته شده. هر کدام از این بازیکن ۳۰ درصد از قراردادشان را پیش گرفته ­اند و سه رزو بعد از دریافت پول آن را به حساب آقای ایکس ریخته ­اند. آقای دلال این شیوه را دو سال پشت سر هم اجرا کرد. در سال دوم هم نقل و انتقالات نیم فصل، محل جولان آقای ایکس بود. تیم آقای سرشناس چندین خرید پرهزینه داشت که گفته می­شود بابت هر کدام از آنها درصد خوبی به ایکس رسیده است. به­ طور مثال یک مهاجم ۶۰ میلیون تومان پیش قرارداد را به ایکس داد که فیکس هم باشد اما به خاطر بدقولی­ ها، از او و تیمش به هیأت مبارزه با تخلفات حرفه ­ای شکایت کرده. او و چهار بازیکن دیگر که گفته می­شود بازیکن ملی­ پوش هم جزوشان است، به­ خاطر اتفاقات آن سال شکایت کرده­ اند و پیگیر هستند.
رسوایی اخلاقی
«خطر رسوایی اخلاقی مربی سرشناس را تهدید می­کند.» این تیتر یک روزنامه تماشا نزدیک به یک ماه قبل بود. تماشا این خبر را از سایت گل برداشته بود با متنی که می­خوانید: «یک – دلال موردنظر همیشه چند موبایل در دست دارد. یکی از آنها برای آقای سرمربی است. شبی از شب­ها این دلال به منزل یکی از دوستان می­رود. آخر شب می­شود و خواب به سراغ دلال می­آید و یادش می­رود که موبایل را با خود ببرد. میزبان وقتی موبایل را پیدا می­کند، تا صبح به دلال خبر نمی­دهد و بیدار می­ماند و همه پیامک­های موبایل خصوصی آقای سرمربی را می­خواند و شماره تلفن تک ­تک پیام­دهنده ­ها را درجایی یادداشت می­کند و برای روز مبادا نگه می­دارد. به­ نظر می­رسد که این روزها شاهد یک رسوایی بزرگ خواهیم بود. چون دوست موردنظر تصمیم دارد این شماره­ ها و مفاد پیامک­ها را فقط به همسر آقای سرمربی تحویل بدهد.
نکته: گفته می­شود که متن یکی از پیامک­ها و نشانه­ هایی که در آن وجود دارد، خبر از ارتباط آقای سرمربی با (ل) یکی از چهره­های معروف عرصه غیرفوتبالی می­دهد.
دو- یک بازیکن معروف و مطرح در یک تیم مدرکی عجیب دارد. یک فقره چک در وجه دلال موردنظر! چکی که بابت کمیسیون انتقال این بازیکن نه چندان مطرح به این تیم صادر شده.
سه- جالب است که بدانید دلال موردنظر چگونه ارتقای رتبه گرفت؟! این فرد فقط دلال بازیکن نیست! صیدگاه این دلال یک سفره­ خانه است … شاید این روایت ادامه داشته باشد.» آقای دلال خبر سایت گل، ظاهراً همان آقای ایکس است و موبایلی که در دستش است می­تواند زندگی آقای مربی را زیر و رو کند. آقای ایکس البته اطلاعات عجیب و غریبی هم در مورد روابط خصوصی مربی سرشناس دارد چون به غیر از مدیریت نقل و انتقالات مدیریت روابط هم به عهده اوست؛ روابطی که بعضی­اش احکام قضایی سنگین دارد. یکی از مشهورترین این روابط در ترکیه به­ وجود آمده است. روابطی که تا همین چند سال قبل در خانه­ ای در لواسان برقرار بود اما این روزها جایش تغییر کرده.
درآمد ایکس تومانی
جلسه ­ای در فرحزاد برگزار می­شود. همه به دوری ستاره از فوتبال عادت کرده­ اند. هیچ­کس باورش نمی­شود که یک دفعه ستاره به فوتبال بازگردد اما موارد رد و بدل شده در جلسه این قدر مهم هست که پای ستاره را به تیم باز کند. ستاره سالخورده پس از سال­ها برمی­گردد؛ آن هم به شرطی که مبلغ قابل توجهی از قراردادش را بپردازد. این می­شود درآمد آقای ایکس از نقل و انتقالات باشگاه مربی سرشناس. البته درصدهای دیگری که گرفته می­شوند همه به حسابی برای روز مبادا منتقل می­شوند. روزی که آقای ایکس برای تبانی­ ها لازم است پول و بودجه­ای داشته باشد؛ یعنی در اصل از محل درصدهایی که از بازیکنان گرفته می­شود، بودجه تبانی سال بعد هم تأمین شده. در میان بازیکنانی که آقای سرشناس تأیید می­کند هر سال یک بازیکن کم ­ارزش وجود دارد که حضور این بازیکن درآمد سال آقای ایکس را تأمین می­کند. در اصل ستاره سالخورده، شیرینی زحمت­های یک ساله آقای ایکس بوده.
۱۰۰ میلیون برای سکوت
ازدواج موقت مدافع سرعتی دردسر بزرگی درست می­کند. بازیکنی که در نیم فصل به تیم سرشناس آمده، بعد از ازدواج موقت متوجه می­شود که فرزندی در راه دارد. خانواده همسر او که باخبر می­شوند، کار به شکایت می­کشد. خرابکاری بازیکن جوان در شهرستان غریب می­تواند حاشیه­ هایی باورنکردنی داشته باشد. آما آقای ایکس این کار را هم خوب بلد است. او با ۱۰۰ میلیون پول نقل با خانواده همسر به توافق می­رسد. اما سال بعد خانواده همسر با حکم جلب انتظار ورود بازیکن موردنظر را به شهرستان می­کشند. پرونده پیچیده این بازیکن البته دوباره به دست همان آقای ایکس حل می­شود. او البته تجربه سکوت کردن خبرنگاری در همین شهر را هم دارد. خبرنگاری که موی دماغ سرمربی شده بود، برای اینکه چرا فلان بازیکن بازی نمی­کند. نیمه شب جلوی در خانه­اش حسابی با مشت و لگد ادب می­شود. هرچند در همان سال کسی متوجه نمی­شود که حمله­ کنندگان از کجا بوده ­اند اما یک سال بعد مدیرعامل تیم با عذرخواهی به خبرنگار می­فهماند که آقای ایکس و مربی سرشناس در این ماجرا دست داشته ­اند. درواقع این آقای ایکس فوتبال همه کاری می­کند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ