⚖️ اعداد شاخص سالانه و ماهانه جهت محاسبه مهریه + ابزار رایگان

0

محاسبه مهریه به نرخ روز ۱۴۰۲ چگونه است؟ مهریه در قانون و شرع اسلام به صورت مالی تعریف شده است که به موجب برقراری عقد ازدواج به زن تعلق می گیرد. به طور کلی هرچیزی که قابل تملک و خرید و فروش باشد را میتوان به عنوان مهریه قرار داد.

در برخی موارد براساس عرف یا رسم و رسوم مهریه به صورت وجه نقد رایج مملکت تعیین شده است. مثلاً مهریه فردی در سال ۱۳۶۰ مبلغ ۲ میلیون ریال قرار داده شده است. در صورتیکه خانم در سال ۱۴۰۲ مهریه خود را طلب کند، آیا مهریه او همان ۲ میلیون ریال است یا خیر؟!

براساس قانون محاسبه مهریه به نرخ روز، ارزش مهریه باید براساس میزان ارزش واقعی پول در زمان مطالبه آن محاسبه شود. براساس تبصره ی الحاقی ماده ۱۰۸۲ قانون اساسی، محاسبه مهریه به نرخ روز براساس میزان تغییر شاخص قیمت سالانه که توسط بانک مرکزی در پایان هر سال اعلام میشود، صورت می گیرد.

فرمول محاسبه مهریه به نرخ روز

برای محاسبه مهریه به نرخ روز ۱۴۰۲ فرمول ساده ای تعریف شده است که در ادامه برای شما بیان می کنیم. برای محاسبه ارزش مهریه به نرخ روز براساس این فرمول به عدد شاخص قیمت سالانه مربوط به سال برقراری عقد و سال پیش از مطالبه مهریه نیازمندید.

همچنین ابزار و سایت های متفاوتی برای محاسبه مهریه به نرخ روز قوه قضاییه وجود دارد که شما می توانید به راحتی و بدون انجام محاسبات ریاضی مبلغ مهریه به نرخ روز ۱۴۰۲ را محاسبه کنید.

برای محاسبه مهریه به نرخ روز از فرمول زیر استفاده میشود:

مبلغ مهریه مندرج در عقدنامه × (عدد شاخص سال قبل از مطالبه مهریه ÷عدد شاخص سال برقراری عدد)

به عبارت دیگر شما میتوانید برای محاسبه مهریه به نرخ روز، حاصل تقسیم عدد شاخص سال قبل از مطالبه مهریه بر عدد شاخص سال وقوع عقد را در مبلغ مهریه مندرج در عقدنامه ضرب کنید.

مثال:

اگر مهریه خانمی در سال ۱۳۶۰ مبلغ ۲ میلیون ریال تعیین شده باشد، مهریه او در سال ۱۴۰۲ به صورت زیر محاسبه می شود.

شاخص قیمت سال ۱۴۰۱= ۲/۶۴۰

شاخص قیمت سال ۱۳۶۰= ۲۳۴/۰

بنابراین مهریه این خانم در سال ۱۴۰۲ معادل ۵ میلیارد و ۴۷۲ میلیون ریال می شود.

جدول اعداد شاخص سالانه و ماهانه جهت محاسبه مهریه

در جدول زیر می توانید اعداد شاخص سالانه اعلام شده توسط بانک مرکزی را مشاهده کرده و برای محاسبه مهریه به نرخ روز از آنها بهره ببرید.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ