دختران و زنان در قهوه‌خانه‌ها چه می‌کنند؟ + عکس

33

فضا پر از دود و همهمه وقل قل قلیان است. روی هر تخت دوسه نفری لم داده اند و میان حرف هایشان پکی هم به قلیان می زنند. آنها که پیش کسوتند شرین کاری نیزمی کنند و دود را حلقه ای بیرون می دهند. قلیان دست به دست می چرخد تا زمانی که سرخی زغال به خاکستر تبدیل شود و چای قوری هم ته بکشد.

دختر قلیان دختر سیگاری دختر زیبا دختر ایرانی
تخت های این سفره خانه قدیمی را که اجازه کشیدن قلیان به خانم های بدون مرد را هم می دهد بیشتر دختران جوانی پر کرده اند که دوست دارند فراغت عصرگاهی شان را با دوستان و دود قلیان پرکنند. تابلوی ” از ارائه قلیان به بانوان معذوریم ” زیر دود قلیان دختران محو می شود.

قلیان تفریحی ارزان قیمت
شاگرد سفره خانه برای آنها که خوب چاق کردن قلیان را بلد نیستند قلیان را چاق می کند و می دهد دستشان و چند سری پلاستیکی نیز می گذارد روی میز. استکانهایی کمرباریک و نعلبکی های طرح ناصرالدین شاه، قند وخرما و نبات نیز توصیه های لازم برای آنهایی است که دود قلیان فشارشان را پایین می آورد.
این جا به دختران تنها نیز قلیان می دهند این را شاگرد سفره خانه می گوید. او قلیان را تفریحی گروهی و ارزان می داند.

گوشه قهوه خانه ،آنجا که ستون ها ، دید را محدود کرده اند . خانمی تنها نشسته است و آرام به قلیان بزرگی که کنارش گذاشته اند پک می زند . تنها است . خودش رو با گوشی اش سرگرم کرده است . در این سفره خانه خلوت در میانه شهر ،دختران تنهایی که برای کشیدن قلیان آمده اند کم نیستند . مشتریان این سفره خانه هم بیشتر خانم هستند .

دختر قلیان دختر سیگاری دختر زیبا دختر ایرانی

ریحانه ۳۳ ساله می گوید: هفته ای دوسه بار پیش می آید که تنهایی برای کشیدن قلیان به قهوه خانه می آید . او در روز چند باری به قهوه خانه می آید و نمی تواند برای همه این قلیان کشیدن ها برای خود هم دود پیدا کند ،می گوید: اوایل سرگرمی بود و دور هم بودن با دوستان . اما بعدش شد نیاز بدنم . غروب که می شد ،عادت بود یا نیاز بدن .باید به قهوه خانه می رفتم .
اوایل بچه ها می آمدند . اما به دیل هزینه بالا یا نداشتن وقت ،هم دودی هایم محدود شدند . گاهی هم پیش می آید خودم مانند امروز می آیم قهوه خانه !ریحانه گمان می کند که نوعی اعتیاد روحی به قلیان پیدا کرده است .

زنان و دختران چه قلیانهایی می کشند؟
یک متخصص ترک اعتیاد در این ارتباط می گوید:وجود رطوبت در قلیان باعث جذب بیشتر مواد سمی به بدن می شود. دکتر جمال باقری با بیان این که میزان مضرات توتون،تباکو و سیگار با هم برابر است،گفت:برخی ها تصورشان بر این است که مصرف قلیان ضررش کمتر از سایر مواد دخانی است اما به یاد داشته باشیم که قلیان هم زمینه اعتیاد را فراهم می کند.

وی تاکید می کند :مواد شیمیایی در توتون های صنعتی همانندهیدروکربن های آروماتیک که باعث معطر شدن توتون ها می شود، حساسیت و آلرژی را در بدن به دنبال داردو اثرات سرطان زایی آن همانند سایر مواد دخانیات است.

دختران بیشتر قلیان های سبک و ترکیبی از توتون نعناع و پرتقال یا لیمو می کشند. این جا قلیان با سرویس ۵۰ هزار تومان است و کم مشتری بودنش هم به همین دلیل است که هر تعداد هم که باشی قیمت را زیاد نمی کند. این سفره خانه کوچک در مرکز شهر تهران تنها قهوه خانه ای نیست که به دختران تنها نیز قلیان می دهد. اما آیا آمار و ارقام نیز نشان از استقبال دختران از قلیان دارد؟

دختر قلیان دختر سیگاری دختر زیبا دختر ایرانی

این پرسش را رئیس اتحادیه قهوه‌خانه‌داران این گونه پاسخ می دهد که گرایش مردم به قهوه‌خانه‌ها مدتی است زیاد شده و این نشان می‌دهد که مردم سنت خود را دوست دارند و گذشتگان خود را همیشه به خوبی یاد می‌کنند. برای پاسخ گفتن به همین نیاز نیز او طرح ایجاد قهوه‌خانه های ویژه بانوان را مطرح می کند که به فاصله یک روز با مخالفت شدید پلیس و متولیان سلامت جامعه روبرو شد.

قهوه خانه با محیطی کاملا زنانه!
چند خیابان آن طرف تر ،ساعتی مانده به تاریکی آسمان. از پله های سفره خانه پایین می رویم و می رسیم به رستورانی که نشانی از خانم هایی که قلیان می کشند در آن نیست. در آن محوطه بزرگ میزی نیست که در کنارش قلیانی نباشد. شاگرد رستوران در حال جمع کردن بشقاب های غذا از روی میز است که شاگرد دیگر قلیان مشتری ها را هم می آورد و این میز هم به جمع باقی مشتریان می پیوندد.

اما انتهای این سالن بزرگ مکان دنج و کوچکی است که به خانم های تنها قلیان می دهد. پرده و راهروی کوتاهی این فضا را از سالن اصلی جدا کرده است. این سالن کوچک شلوغ پر از دختران قلیان کش است. چیزی شبیه قهوه خانه مردانه با این تفاوت که اینجاخبری از صندلی های ردیف شده نیست و هر گروه پشت میز خودشان می نشینند.

شاگرد رستوران می گوید: رونق این بخش رستوران از آن سو بیشتر است. این جا هر قلیان با سرویس کیک و چای ۲۵ هزار تومان است اما با اضافه شدن استفاده کنندگان قلیان هزینه سرویس بالا می رود.

تفریحی ۵ نفره فقط با ۳۰ هزارتومن!
رستوران های حاشیه رودخانه ها، فضاهای کوهستانی وسفره خانه هتل ها نیز محل خوبی برای خانم هایی است که نمی خواهند مردی در کشیدن قلیان همراهی شان کند.
سحر یکی از دخترانی است که به قول خودش هر غروب به این سفره خانه می آید. می گوید به جز رفتن به کافی شاپ و سفره خانه تفریحی دیگری ندارد. بیشتر مکان های تفریحی مانند استخرها و ورزشگاهها عصرها برای آقایان است. با سینما و تئاتر هم مگر چند روز را می توان پر کرد. سحر می پرسد: کدام تفریحی را سراغ دارید که پنج نفره بتوان رفت و تنها ۲۰ ،۳۰ تومان پرداخت کرد.

بخاطر قلیان کشیدن تنگی نفس گرفتم
استدلال های سحر برای کشیدن قلیان را دوستش نسیم رد می کند. او که مدتی است برای استعمال زیاد قلیان به تنگی نفس دچار شده و تنها برای همراهی دوستانش به سفره خانه امده است می گوید: بسیاری از کسانی که قلیان می کشند بدون آن که خود متوجه شوند به آن معتاد می شوند. می توان غروب ها در پارک دور هم جمع شویم و بی آنکه هزینه ای بدهیم پیاده رویی کنیم. اما قلیان های میوه ای ما را به خود وابسته کرده اند.

دختر قلیان دختر سیگاری دختر زیبا دختر ایرانی

نسیم معتقد است: بسیاری از دختران دور از چشم خانواده ها قلیان می کشند و هنوز هم سایه سنگین نگاهها بر روی دختران قلیان کش وجود دارد. او که پس از چند سال قلیان کشیدن دچار مشکل تنفسی خفیف شده است می گوید: شاید حالا عوارض این قلیان کشیدن ها مشخص نشود امابعد ها خودش را نشان می دهد.

غلامرضا حیدری، رئیس مرکز تحقیقات کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این رابطه می گوید: در صورت رشد عرضه قلیان برای خانمها، بیماری‌های مرتبط با مصرف قلیان در زنان افزایش می‌یابد و مخاطراتی را برای مادر و جنین در دوران بارداری و پس از آن به همراه دارد.
محمد هاشمی ، فوق تخصص ریه نیز در این رابطه می گوید: قلیان یکی از مواد دخانی است که چون مصرف آن همراه با نوعی پک زدن عمیق همراه است، لذا مصرف طولانی مدت آن باعث بروز بیماریهای ریوی از جمله “آمفیزم”که جزو بیماریهای غیرقابل درمان است، می شود. فردی که قلیان مصرف می کند هنگام تنفس، حجم مفید ریه را از دود پر می کند که این خود عامل بروز سرطان دهان می شود.

قلیان کشیدن ، سل و هپاتیت را هم منتقل می کند
او ادامه می دهد: مواد شیمیایی که در ساخت تنباکوهای قلیان مورد استفاده قرار می گیرند دارای فلزات سنگینی هستند که می توانند عامل بروز بیماریهای کبدی و یا کلیوی در فرد مصرف کننده باشند. همچنین قلیان باعث اعتیاد به نیکوتین‌ می شود که هر چه بیشتر استفاده شود اعتیاد به آن هم بیشتر است .استفاده مشترک ازقسمت دهانی قلیان هم موجب انتقال بیماری‌های واگیرداری چون سل و هپاتیت است .

بسیاری از دختران قلیان کش از مضرات قلیان اطلاع دارند . مانند محدثه که می گوید:من خودم قلیان می کشم با آن که می دانم مضر است اماخیلی هم از کشیدن آن لذت می برم:معمولا با دوستان که دور هم جمع می شویم برای تفریح و سرگرمی این کار و انجام می دهیم.

ما هیچ سرگرمی دیگه ای نداریم و قلیان بهونه خوبی است برای سرگرمی، ما حتی نمی توانیم با دوستان خود به پارک یرویم چون محیط پارک ها برای دور هم نشینی مناسب نیست اما وقتی که به سفره خانه می رویم دیگر آن نگاه های سنگینی که در پارک ها وجود دارد نیست به خاطر این که می گویند چند دختر جوان دورهم جمع شده و قلیان می کشند.

برخوردهای سلبی چاره ساز نیست
اما فرحناز قندفروش فعال حوزه زنان با اشاره به مشکلات اساسی زنان و دختران در جامعه می گوید: قلیان کشیدن دختران و پسران در مراکز تفریحی صحنه های مناسبی نیست، خانواده ها با فضاهایی روبرو می شوند که چند نفری روی تخت سفره خانه ها لم داده و در حال کشیدن قلیان هستند. اما برخورد های سلبی نیز چاره ساز نیست.

قند فروش ادامه می دهد: باید فضاهایی در شان خانم ها برای دور هم جمع کردن آنها ایجاد شود. متاسفانه بسیاری از مراکز تفریحی ما غروب ها به آقایان اختصاص دارد و در فضاهای دانشگاهی نیز فضاهای آزاد بیشتر به آقایان تعلق دارد و اگر دختران دانشجو قصد فعالیت ورزشی و تفریحی داشته باشند به آنها تذکر داده می شود.

این فعال حوزه زنان تاکید می کند: استعمال قلیان دور از شان زنان ایرانی است و هنوز هم نگاههای سنگین به زنانی که دخانیات مصرف می کنند وجود دارد هرچند در میان نسل جوان قبح این مسئله ریخته شده است.

تفریح، فشار همسالان، برابری با پسرها
پدیده مصرف قلیان و دیگر انواع دخانیات گرچه هیچ وقت درفرهنگ ایرانی پذیرفته نشده اما در بررسی علت گرایش دختران به قلیان به تاریخچه قلیان در ایران برخوردمی کنیم. در گذشته در مصرف قلیان خانواده های پادشاهان به خصوص در دوره قاجار این شیوه رواج داشته است. بسیاری از عکس و نقاشی هایی که از آن زمان باقی مانده زنان دوران قاجار را در حال کشیدن قلیان نشان می دهد.

سه عامل،تفریح،فشار همسالان،برابری با پسرها ؛یافته های یک پژوهش دانشگاهی درباره گرایش دختران به قلیان است .
دراین پژوهش که توسط لیلا حمزه گردشی، زینب حمزه گردشی، نیره اعظم حاجی خانی انجام شده است آمده است :احساس لذت و شادمانی همزمان با مصرف قلیان توسط تمام دختران مصرف کننده بیان شد. علاوه براین دختران با کشیدن قلیان در مکان های عمومی احساس غرور و بزرگی می کردند، و احساس می کردند که از محدودیت های زنانه عبور کردند.

مضمون دیگری که از مصاحبه ها انتزاع شد، تاثیر بی تفاوتی خانواده نسبت به رفتارهای نوجوان، مشکلات ارتباطی والد- نوجوان، الگوبرداری از والدین مصرف کننده و فشار و تشویق همسالان برای مصرف قلیان بود.عوامل اجتماعی تسهیل کننده مصرف قلیان از دیدگاه نوجوانان دختر، مقبولیت اجتماعی مصرف قلیان توسط زنان نسبت به سایر مواد دخانی، دسترسی آسان و ارزان در قهوه خانه های سنتی بیان شده است .

از نظر دختران، چون قلیان قدمت زیادی دارد تاریخی و سنتی بوده ،هیچ وقت در تاریخ ما برای زنان ممنوعیت نداشت؛ بنابراین برای فرد، خانواده و اجتماع قابل پذیرش می باشد.
نتایج مطالعه حاضر مطابق با بررسی جهانی مصرف دخانیات نشان داد که دختران تمایل زیادی به مصرف سایر محصولات دخانی به غیر از سیگار مانند قلیان دارند. این مساله به فقدان نظارت دقیق و رفتار پذیرفته شده اجتماعی در مورد مصرف قلیان برمی گردد.

نتایج مطالعه حاضر حاکی از تاثیر بالای همسالان بر تجربه و تداوم مصرف قلیان است. این موضوع مشابه با الگوی سوء مصرف مواد، انعکاسی از تغییرات اجتماعی و محیطی در دوره نوجوانی است. این موضوع ممکن است به تعاملات اجتماعی با همسالان و فرایند اجتماعی شدن نوجوان برگردد. نوجوانان به دنبال فرصت هایی هستند که با همسالان خود ارتباط برقرار کنند؛ بنابراین مصرف قلیان ممکن است برای نوجوانان جذاب و پذیرفته شده باشد.

یافته های این پژوهش حاکی از تاثیر بالای همسالان، نرم های اجتماعی و دسترسی آسان به قلیان در سفره خانه های سنتی بر گرایش نوجوانان به مصرف قلیان است. بنابراین سیاست ها و برنامه های ارتقای سلامت نه تنها باید به اجرای قوانین منع فروش دخانیات به نوجوانان زیر ۱۸ سال توجه داشته باشند، بلکه باید بر روی پذیرش اجتماعی مصرف قلیان در دختران نیز تمرکز داشته باشند.

۳۷درصد زنان ایرانی حداقل یکبار مصرف قلیان را تجربه کرده‌اند. این آمار بالا لزوم برنامه ریزی برای کاهش این آسیب رو تاکید می کند .

منبع:افکار
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 33 )
  1. ارمیا می گوید

    این دخترای قلیونی میخورن به درد همخونیگی کوتاه مدت بی خیالی طی میکنند با بی حیای صیغه یه هفته ای خر ج عملشون رو میدن

    1. وحید می گوید

      چه نیازی به صیغه دارند که ۲ ماه بخاطرش نتونند ازدواج کنن؟
      تابلوئه که حتی شرایط صیغه رو نمیدونی. معلومه آزادی چیز دیگه‌ایه.
      ملت آزاد چه از احکام می‌دونند؟

  2. نيما می گوید

    مادران فردا!!!!!!!!!!!!!!

  3. حنانه می گوید

    اصلا الکی نگید پسرا از دخترا بدترن{پدران فردا بد

  4. ندا می گوید

    هیییییی یادش بخیر با عشقم میرفتیم قلیون میکشیدیم… چقدر تلخ جدا شدیم از هم… خدایا به من صبر بده

    1. mahsa می گوید

      چون تنوع طلبی شو نادیده گرفتی خانم
      بهتر به پستش خورد……….!!!!!

      1. ندا می گوید

        نه کدوم تنوع طلبی… شما که نمیدونی جریان چی بوده

    2. حسین می گوید

      به جای اینکه حسرت بخورید و هییی هیییی کنید به آینده بهتر بیندیشید. عشق تو خیابان عشق نیست. همیشه عاقلانه انتخاب کنید تا عاشقانه زندگی کنید. این رو هم بدونید عشقی که تو خیابان پیدا میشه یروزم همان جا تموم میشه. پس بیهوده فکر نکنید خیلی مسایل هست که مهمتر و واجب تره. موفق باشید

  5. پریسا می گوید

    اخه دختری برو دنبال کارای دخترونت ابروی هرچی دختر و میبرین بخدا متاسفم واسه این مملکتمون من نزدیک ۴۰روز رفته بودم هامبورگ فقط دلم میخواست بودین و میدی دید چطور درباره ی ایران حرف میزدن

    1. حسین می گوید

      نه تنها هامبورگ بلکه همه جاهای دیگه راجب ایران صحبت میکنند. متاسفانه یه عده ای از افراد کارهایی انجام میدن چه در ایران و چه خارج از کشور که در شان یه ایرانی با تمدن چندین هزار ساله نیست.

  6. گندم می گوید

    پریسا چیا میگفت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  7. گندم می گوید

    پریسا جون چیا میگفتن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟. کنجکاو شدم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  8. ایدین می گوید

    دخترای قلیونی دخترای خرابن این جور جاها باید رفت واسه صیغشون

    1. ندا می گوید

      اون وقت پسرای قلیونی چی هستن؟ نمیدونم چرا هر چی عیب و عاره فقط واسه دختراس

    2. وحید می گوید

      صیغه؟!! حالا چرا عقد شرعی؟؟؟
      اینجوری بهت حالی کردن؟؟

      اینا خیلی اهل شرع هستند یا تو خیلی پرتی؟

  9. زهــرا می گوید

    وجود چه دختر چه پسر در همچین فضاهایی ناسالم و زننده است
    بخصوص برای دخترا
    تفریح قحطیه قلیون سرا هم شد محل تفریح………..

  10. سعیده می گوید

    ما که تو خونه میکشیم…….ولی بیرون بهتره

  11. احمد می گوید

    سلامتی همه دوسیب کش ها و بس

  12. Shirin.Kermani می گوید

    باباانصاف داشته باشین مگه دختراآدم نیستن همه چیزکه قرارنیست فقط مال پسراباشه مادختراهم یه کم تفریح میخواییم قیلون که خیلی بهترازشیشه وکراکه

  13. مجتبی می گوید

    دختری که پاش تو اینجور جاها باز میشه حقشه که همون جا هم تنهاش بزارن بابا بفهمین هیچ پسری نمیاو دختری که باهاش میاد قهوه خونه قلیون بکشه تا اخرش باهش باشه همون وسط راه تنهاش میزاره

  14. عقاب اب می گوید

    عکس دزدای میلیاردی رو هم بذار حال کنیم!

    1. وحید می گوید

      باز حرفی از مفسدین آمد و حالتان گرفته شد؟

  15. وحید می گوید

    بکشند ، نوش جانشان.
    اسلام دست و پای منو نبسته بود خودم با درصد نیکوتن حداکثرشو رواج میدادم.

  16. زهره می گوید

    ههههههههه
    انقد بکشند تا بمیرن
    برام مهم نیس

  17. فاطمه76 می گوید

    من ک بابام نمیذاره ولا واسه تفریح میکشیدم ……اما نه مث اینا لم بدم قشنگ شیک….

  18. حسام ترک قشقایی می گوید

    اگه من اونجا بودم یکی میزدم زیرشون که برن تو هوا

  19. لنا می گوید

    فقط یک بار قلیان کشیدن برابر با ۳۰۰ نخ سیگار.
    اونوقت دوستانی که کامنت دادن ببین دارن درمورد چیا حرف میزنن.
    اون دختراام حیاشون ازبین رفته که اینکارا رو میکنن ومثل زنان ناسالم اونطور درمکان عمومی لم میدن وباافتخار قلیون میکشن وحتی عکس هم میگیرن تا سند افتخارشونو به همه نشون بدن.
    البته خیلیشم تقصیر ما نیس تقصیر ساده لوحانیه که حتی قلیون کشیدن درمجلس امام حسین رو هم رواج دادن.
    آخ که آدم قلبش میسوزه از این همه ساده لوحی وحماقت …

  20. سحر می گوید

    سلام
    من قلیون نمیکشم
    ولی رفتم قهوه خونه …
    هر قهوه خونه ای نمیشه رفت
    هر منطقه ای هم نمیشه رفت
    ولی راجب دخترا بد نگین آیا خودتون کاملید؟
    اگه کاملید راجب هیچ کس قضاوت نمیکردین
    پسرا که هی فاطمه فاطمه میکنین قبل این که دنبال فاطمه بگردین خودتون علی باشین
    علی که باشین هیچ دختری راه بد شدن نداره دیگه…
    ولی یه دختر هرچقدم خوب باشه شما پسرا یه چی بهش میبندین
    هیچ فرقی بین دختر پسر نیست
    من همونقدر سهم از هوا دارم که تو داری
    اینم بدونین که…
    خیلی زشته لباسامونو با توجه به ایمان شما تنظیم کنیم
    خدا خودش جای حقه شما خدا نباشین ممنون

  21. asal می گوید

    چرا ی طرفه میریرد ب قاضی؟؟؟؟؟؟؟
    خودتون قدیسه نیستید
    پس وقتی کسیو نمیشناسید قضاوت بیجا نکنید
    یاد کارای خودتونم بیوفتید .خداروشکر نامه اعمال آدما دست شما ها نیست

  22. عقاب می گوید

    رفتار این ها مانند عقب افتادگان ذهنی است. در دنیایی که هر روز پیشرفت می کند این ها دودی می شوند…

  23. hasanw می گوید

    …. هر دخترو پسری که قلیون میکشه. اخه لعنتی قلیونم شد تفریح عقب افتاده ها

  24. مزیم می گوید

    سلام و روز بخیر
    ممنون برا زحماتی که برای جم اوری این مطالب کشیدید
    می خواستم بگم در چه حد صحیح هست استفاده از این گونه عکس ها در این مطالب ها؟
    من خودم نمی دونم ولی ذهنم رو مشغول کرد و خواستم بنویسم

  25. سوسن می گوید

    چه کیفی می کردیم جورابم می کردم توی دستش پا قلیون وای