بازار صادراتی قیر ایران ، توسط شرکت توپراش ترکیه تصاحب شد

0

با عنوان قیمت گذاری نادرست وکیوم باتوم در بورس کالا بیان شد که قیمت وکیوم باتوم در ماه جاری صحیح نیست و قیمت باید در دی ماه با کاهش حداقل ۲۷ درصدی مواجه می شد.

بنابر گزارش بورس نیوز در گزارش مذکور که توسط باقری ، مدرس دانشگاه علامه طباطبایی انجام گردیده بود این نتیجه به دست آمد که با توجه به کاهش قیمت سایر فرآورده های نفتی و قیمت اعلامی اولیه توسط شرکت پخش و پالایش ، قیمت وکیوم باتوم باید حوالی قیمت ۵ هزار و ۹۰۰ ریال عرضه می گردید.

براساس این گزارش، با انتشار این خبر عرضه محصول وکیوم باتوم تا زمان مشخص شدن نرخ نهایی این محصول در بورس کالا به تأخیر افتاد اما گویا قرار است امروز مجددا این محصول با قیمت حدود ۸ هزار و ۳۶۹ ریال در بورس کالا عرضه گردد . این درحالی است که پالایشگاه ها کاملا به این مسأله که قیمت وکیوم باتوم بالا بوده و فروش در این ماه بهتر از ماه بعد است آگاه می باشند و در روز جاری هر ۵ تولید کننده بزرگ وکیوم باتوم ( بندر عباس ، تهران ، اصفهان ، تبریز و شیراز ) این کالا را عرضه می نمایند . برخی از تولید کنندگان قیر هم که تعهد عرضه دارند ، مجبورند محصول وکیوم باتوم را با هر قیمتی خریداری نمایند تا بتوانند به تعهداتشان عمل کنند . جالب ترین اتفاق نیز آن است که پالایشگاه اصفهان پس از حدود ۳ ماه امروز قصد عرضه وکیوم باتوم در بورس کالا را دارد !

این گزارش می افزاید، ظاهرا طبق آخرین اطلاعات واصله شرکت پالایش و پخش اعلام نموده است که فرمول محاسبه خود را در این ماه تغییر داده است.

در همین راستا مدیرعامل شرکت نگین گام پارس در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز با اشاره به اینکه با کاهش جهانی قیمت نفت، تمامی شرکت های نفتی دنیا اقدام به اصلاح نرخ فروش محصولات نفتی خود کرده اند ولی تاکنون برنامه ای مبنی بر کاهش قیمت محصول وکیوم باتوم از سوی شرکت ملی پالایش و پخش اعلام نشده است، اظهار داشت: در یکسال اخیر و تا قبل از کاهش جهانی قیمت نفت، کشور ترکیه علیرغم تولید داخلی محصول قیر از سوی شرکت نفتی توپراش به دلیل با صرفه تر بودن نرخ قیر ایران، اقدام به واردات محصول قیر از شرکت های تولیدی ایران می کرد ولی در شرایط کنونی قیمت نفت، شرکت توپراش ترکیه هفته ای یکبار اقدام به کاهش نرخ قیر تولیدی خود می نماید در حالیکه تولیدکنندگان داخلی قیر در ایران همچنان با قیمت های سابق اقدام به تهیه محصول وکیوم باتوم می نمایند.

میرجلال سیدجلالی در خصوص توقف ۴۵ روزه صادرات قیر ایران به ترکیه به دلیل عدم کاهش نرخ وکیوم باتوم شرکت های تولیدکننده قیرو افزایش هزینه ها گفت:در حال حاضر با صرفه تر بودن قیمت قیر شرکت توپراش ترکیه منجر به جایگزینی بازار قیر ایران با شرکت توپراش در کشورهای دیگر از جمله گرجستان شده است.

وی نرخ حداکثری قیر برای صادرات به کشورهای دیگر را ۹۰۰ تومان اعلام کرد وافزود: صادرات قیر ایران به کشور ترکیه شامل کیلویی ۱۲۵ تومان هزینه حمل و نقل و همچنین تنی ۱۵ دلار پرداخت گمرک می باشد که بر همین اساس بایستی نرخ فروش وکیوم باتوم به گونه ای باشد که امکان صادرات قیر برای شرکت های تولیدی فراهم گردد در غیر این صورت با کاهش مجدد نرخ قیر شرکت توپراش ترکیه می توان گفت که واردات قیر به داخل ایران از کشور ترکیه به صرفه تر از تولید آن خواهد بود.

وی در پایان یادآور شد: اکنون محصول لوبکات نفتی با کاهش ۲۷٫۵ درصدی نرخ فروش مواجه شده است و محصول وکیوم باتوم نیز با توجه به قیمت های کنونی نفت نیازمند کاهش ۳۵ درصدی نرخ فروش می باشد و شرکت های تولید کننده قیر نیز نیازمند توجه بیشتر مسئولین شرکت ملی پالایش و پخش می باشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ