سردار آذربایجان و پسرش + عکس

2

ستارخان ، سردار آذربایجان و پسرش

 

ستارخان و باقر خان ستارخان بیوگرافی ستارخان

ستارخان با نام اصلی ستارخان قره‌داغی از سرداران جنبش مشروطه ایران ملقب به سردار ملی است. وی با ایستادگی در برابر نیروهای دولتی ضد مشروطه در تبریز جانفشانی‌های بسیاری کرد.

ستار قره‌داغی سومین پسر حاج حسن قره‌داغی در ۲۸ مهر ۱۲۴۵ خورشیدی (۲۰ اکتبر ۱۸۶۶ میلادی) در روستای بیشک ورزقان در آذربایجان به دنیا آمد. وی در مقابل قشون عظیم محمدعلی‌شاه پس از به توپ بستن مجلس شورای ملی و تعطیلی آن که برای طرد و دستگیر کردن مشروطه‌خواهان تبریز به آذربایجان گسیل شده بود، ایستادگی کرد و بنای مقاومت گذارد. ستارخان مردم را بر ضد اردوی دولتی فراخواند و خود رهبری آن را بر عهده گرفت و به همراه سایر مجاهدان و باقرخان -سالار ملی- مدت یک سال در برابر قوای دولتی ایستادگی کرد و نگذاشت تبریز به دست طرفداران محمدعلی‌شاه بیفتد. اختلاف او با شاهان قاجار و اعتراض به ظلم و ستم آنان، به زمان کودکی‌اش بر می‌گشت.

ستارخان و باقر خان ستارخان بیوگرافی ستارخاندختر ستار خان

ستار در جوانی به جرگه لوطیان (جوانمردان، یا اهل فتوت) محله امیرخیز تبریز درآمد و در همین باب در حالی که به دفاع از حقوق طبقات زحمتکش بر می‌خاست با مأمورین محمدعلی شاه درافتاد و به ناچار از شهر گریخت و مدتی به عیاری مشغول شد، اما از ثروتمندان می‌گرفت و به فقرا می‌داد. سپس با میانجیگری پاره‌ای از بزرگان به شهر آمد و به کار خرید و فروش اسب پرداخت او به درستی و امانتداری در تبریز شهرت داشت به همین دلیل مالکان حفاظت از اموال خود را به او می‌سپردند. او هیچ گاه درس نخواند و سواد خواندن و نوشتن نداشت، اما هوش آمیخته به شجاعتش و مهارت در فنون جنگی و اعتقادات مذهبی و وطن دوستی‌اش، او را «یگانه قهرمان آزادی ایران» نمود.

ستارخان و باقر خان ستارخان بیوگرافی ستارخان

ستارخان و باقر خان ستارخان بیوگرافی ستارخان

ستارخان و باقر خان ستارخان بیوگرافی ستارخان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 2 )
  1. سام می گوید

    رو حش شاد هر وقت به زیارت حرم عبدالعظیم شهر ری می رم به زیارت ستارخان که در باغ طوطی هست هم میرم خدا رحمتش کنه

    1. لنا می گوید

      خداوند رحمت کنه همه ی شیرمردا وشیر زنایی که تاپای جونشون ازذره ذره ی این خاک وازنامسشون دفاع کردن واخرتشونو فدای دنیاشون نکردن..
      چقدر خوبه که به بچه هامون ازالان یادبدیم که الگوهاشون اینها باشن نه بتمن واسپایدار من وزورو..!