شهروندان کدام کشورها شیفته ایران هستند؟

1
یک میلیون و ۹۷۷ هزار گردشگر در سال ۲۰۱۳ از خاورمیانه به ایران سفر کردند و سهم گردشگران این منطقه از کل بازار گردشگری ورودی ایران ۴۱.۴۵ درصد بوده است.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هنوز گزارش آماری دقیقی از تعداد گردشگران ورودی به ایران در سال ۲۰۱۴ نداده است، اما گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس که براساس سالنامه آماری ۲۰۱۵ سازمان جهانی جهانگردی تهیه شده، حاکی از آمار جالبی است. بر اسا این گزارش، بیشترین سهم بازار گردشگری ورودی ایران در سال ۲۰۱۳ به کشورهای حوزه خاورمیانه، یعنی بحرین، مصر، عراق، اردن، کویت، لبنان، لیبی، عمان، فلسطین، قطر، عربستان، سوریه و امارات تعلق دارد که از این میان عراق بالاترین رتبه‌ صدور گردشگر را به ایران کسب کرده است.

اروپا با یک‌ میلیون و ۷۸۰ گردشگر در سال ۲۰۱۳ در جایگاه بعدی قرار دارد. سهم بازار اروپا از گردشگران ورودی به ایران در سال ۲۰۱۳ حدود ۳۴.۰۴ درصد بوده است.

براساس این گزارش، جنوب آسیا با ۶۲۱ هزار نفر، آسیای شرقی و اقیانوسیه با ۱۲۵ هزار نفر، آفریقا با ۱۷ هزار نفر و آمریکا با ۷ هزار نفر گردشگر در جایگاه‌های بعدی مناطق صادرکننده گردشگر به ایران را در سال ۲۰۱۳ قرار دارند. کمترین سهم بازار گردشگری ورود به ایران نیز به کشورهای آمریکایی اختصاص دارد.

همچنین در همان سال، ۲۴۲ هزار گردشگر از سایر مناطق جهان به ایران سفر کردند که در گزارش سازمان جهانی جهانگردی به طور دقیق و مشخص اعلام نشده این مناطق شامل کدام کشورها و یا نقاط جغرافیایی جهان می‌شود. سهم سفر اتباع ایرانی مقیم خارج از کشور از کل بازار گردشگران ورودی ایران نیز در سال ۲۰۱۳، ۳.۴۹ درصد بوده است.

براساس گزارش سازمان جهانی جهانگردی، عراق، جمهوری آذربایجان، افغانستان، ترکیه، ترکمنستان، عربستان، پاکستان، کویت، هندوستان و بحرین بیشترین سهم از بازار گردشگری ورودی ایران را به خود اختصاص دادند.

ایران در چند سال اخیر به دلیل اجرای سیاست مرزهای آزاد و لغو ویزا با کشوری چون جمهوری آذربایجان و همچنین مشابهت‌های، فرهنگی و مذهبی که با کشورهای همسایه دارد و مهم‌تر از آن کاهش ارزش پولی به مقصد جذابی برای گردشگران این کشورها تبدیل شده است، درحالی که ظاهرا این متغیرهای اقتصادی و فرهنگی نقش پررنگی در جذب گردشگران اروپایی و آمریکایی نداشته است.

سهم بازار گردشگری سنتی ایران که همان قاره اروپا باشد به دلیل اعمال سیاست‌های تحریمی علیه ایران توسط دولتمردان کشورهای این حوزه، چندان چشمگیر نبوده است. برای نمونه آلمان که جزو قدیمی‌ترین بازارهای سنتی گردشگری ورودی ایران محسوب می‌شود، در سال ۲۰۱۳ تنها ۰.۴۵ درصد از سهم کل بازار گردشگری ورودی ایران را داشت.

اما کشور چین که در چند سال اخیر ایران تمایل زیادی برای گسترش روابط گردشگری با آن نشان داده است، در سال ۲۰۱۳، ۰.۷۳ درصد از سهم بازار گردشگری ورودی را به خود اختصاص داد که در بین کشورهای آسیای شمال شرقی بیشترین سهم را داشت.

منبع: ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. سیمین می گوید

    رفتن توریست به یک کشور نشانه شیفتگیه؟ مگه فقط در تمام عمر به یک جا سفر میکنند.
    اما این آمار و ارقام درشت اگه درسته پس چرا یک فطار حامل چند صد خارجی به ایران اومد از فرط ذوق زدگی عکس و خبرشون توی رسانه ها چاپ و منتشر شد؟تازه اونها از ایران رد میشدند به قصد ایران هم حرکت نکرده بودند سر راه از ایران هم دیدن کردند.
    یک عده هم برای کار و تجارت و فلان میان .
    اما بیشترین خارجی که به ایران میاد باید زائرین حرم رضوی باشند که اونها رو به حساب توریست میذارن
    دیگه اینکه همونطور که خودتون هم نوشته اید منم فکر میکنم عده زیادی هم مربوط به همون ایرانیان مقیم خارج هستند که پاسپورت خارجی دارند و برای دیدار اقوام میان.
    اما اون ۲۴۲ هزار نفر خیلی باحال بود بعد از کلیه قاره ها که اسم برده شد لابد اونها از قطب شمال و جنوب یا از سیارات دیگه میان.