با پول نفت انباشته در هند چه‌ باید کرد؟

0

مهدی ساسانی: با واگذاری پروژه‌ی افزایش ظرفیت بندر چابهار و راه‌آهن چابهار ـ سرخس در قالب BOT به بخش غیر دولتی و ارائه‌ی تسهیلات مورد نیاز این پروژه‌ها از محل منابع صندوق توسعه‌ی ملی حاصل از فروش نفت به هند، ضمن تامین منافع اقتصادی این کشور با تسهیل دسترسی به افغانستان پول نفت ایران نیز آزاد خواهد شد.

به گزارش رجانیوز، سود قابل توجه خرید نفت از ایران باعث شده تا مسوولین هندی برای افزایش خرید نفت ایران برنامه‌ریزی کنند. در خبرها آمده بود، کشور هند در ماههای اخیر دچار مشکلات ارزی شده و ارزش پول این کشور در برابر دلار کاهش داشته. به منظور حل این مشکل، وزیر نفت هند در نامه‌ای به رئیس جمهور این کشور اظهار داشته: دولت هند می‌تواند با افزایش واردات نفت از ایران ۸٫۵ میلیون دلار در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کند.[۱] بنابراین افزایش واردات نفت از ایران منافع قابل توجهی برای هند دارد.

برنامه‌ریزی برای افزایش واردات نفت از ایران درحالی صورت می‌گیرد که براساس تحریم‌های یکجانبه‌ی دولت آمریکا ، امکان تدوام واردات نفت ایران برای خریداران، به شرط کاهش میزان خرید در دوره‌های شش ماهه وجود خواهد داشت. لذا تصمیم برای افزایش خرید نفت از ایران نشان می‌دهد مبادله‌ی تجاری با ایران منافع اقتصادی هند را تامین می‌کند

به گزارش عیارآنلاین، از سوی دیگر فروش نفت به هند، برای ایران محدودیتهایی ایجاد کرده، چرا که به دلیل تحریمها، امکان انتقال درآمدهای حاصل به داخل کشور یا تبدیل آن به دلار و یورو وجود ندارد. به همین جهت در ماههای اخیر، درآمد حاصل از صادرات نفت ایران به هند، در بانکهای هندی انباشته شده و تنها روش استفاده از این منابع، واردات کالا از هند بوده است. اما اگر سازوکاری به غیر از واردات اقلام مصرفی (با کیفیت نه چندان مناسب) برای آزادسازی درآمد حاصل از فروش نفت خام در هند طراحی شود که در بر گیرنده منافع ایران باشد،  یک بازی برد برد بین ایران و هند شکل خواهد گرفت.

باتوجه به سرمایه‌گذاری دولت هند در معادن افغانستان و نیاز این کشور به مسیر ترانزیتی ایران برای انتقال مواد معدنی، ایجاد و گسترش زیرساخت‌های حمل و نقل شرق کشور بویژه راه‌اهن چابهار ـ سرخس و افزایش ظرفیت بندر چابهار مزایای اقتصادی قابل توجهی را برای هند به همراه خواهد داشت. با واگذاری پروژه‌ی افزایش ظرفیت بندر چابهار و راه‌آهن چابهار ـ سرخس در قالب BOT به بخش غیر دولتی و ارائه‌ی تسهیلات مورد نیاز این پروژه‌ها از محل منابع صندوق توسعه‌ی ملی حاصل از فروش نفت به هند، ضمن تامین منافع اقتصادی این کشور با تسهیل دسترسی به افغانستان پول نفت ایران نیز آزاد خواهد شد. لذا ضروری است مسوولین ایرانی آزاد شدن پول ایران برای سرمایه‌گذاری در امر ترانزیت شرق کشور را به عنوان شرط ادامه‌ی فروش نفت به هند تعیین نمایند.

با عملیاتی شدن این طرح علاوه بر آزاد شدن پول فروش نفت به هند بدون واردات اجناس مصرفی، شاهد پیشرفت شرق کشور خواهیم بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ