بی احترامی به مردم توسط کمدین‌ها / وقتی خمسه در خندوانه از شیر خر‌خوری مهاجرانی یاد می‌کند + عکس

0
«خنداننده برتر» عنوان مسابقه ای ست که این شبها در برنامه «خندوانه» بین ۱۶ کمدین معتبر ایرانی از شبکه «نسیم» پخش می گردد. دیشب و در ادامه مرحله مقدماتی این دوره از مسابقات، علیرضا خمسه، کمدین قدیمی و معروف به همراه سید جواد رضویان، کمدین محبوب و ستاره سینمای ایران به اجرای استندآپ کمدی پرداختند. اما چیزی که در این میان قابل ذکر است، اجرای ضعیف همراه با حاشیه های فراوان علیرضا خمسه است.

کمدین خندوانه خنداننده برتر بیوگرافی علیرضا خمسه اینستاگرام خندوانه

سرویس فرهنگی فردا – مهدی بوشهریان؛ «خنداننده برتر» عنوان مسابقه ای ست که این شبها در برنامه «خندوانه» بین ۱۶ کمدین معتبر ایرانی از شبکه «نسیم» پخش می گردد. دیشب و در ادامه مرحله مقدماتی این دوره ازمسابقات، علیرضا خمسه، کمدین قدیمی و معروف به همراه سید جواد رضویان، کمدین محبوب و ستاره سینمای ایران به اجرای استندآپ کمدی پرداختند. اما چیزی که در این میان قابل ذکر است، اجرای ضعیف همراه با حاشیه های فراوان علیرضا خمسه است.

وقتی که شعور مردم نادیده گرفته می شود

اجرای ضعیف خمسه به همراه یک «خر» و «کره» اش آنقدر سرد و بی مزه بود، که مخاطبان زنده برنامه (تماشاگران حاضر در استودیو) هم عکس العملی به اجرای او نداشتند. خمسه با خواندن شعری فولکلور و قدیمی و اشاره به مسائل اجتماعی و زیست محیطی سعی بر بیان دیدگاه های خود به زبان طنز داشت. اما شیوه اجرای او که به قول خودش از قبل نوشته، طراحی و کارگردانی کرده بود و برای آن مجبور به تهیه یک دست لباس از شهرک سینمایی گردیده بود با شکست مواجه شد.

کمدین خندوانه خنداننده برتر بیوگرافی علیرضا خمسه اینستاگرام خندوانه

چرایی شکست یک کمدین با تجربه

شوخی های بی مزه که از لطیفه های قدیمی و دم دستی نشات گرفته بود، اجرای پر غلط شعر و سانسورهای شعر فولکلور، اشارات به زمان گذشته و شوخی های اجتماعی سرد، همه دلیلی برای شکست یک کمدین معروف سینماست که استند آپ کمدی را با یک برنامه طنز اجتماعی اشتباه گرفته است. خمسه در بخشی از ترانه خوانی خود با اشاره به محسنات خر و برشمردن آنها و خواندن این مصرع که : «خر مشکل گشاست، کی میگه نه؟ » و گفتن این جمله که «تو این مملکت برای خرجماعت ارزش قائل نمی شن» و یا خانواده خواندن الاغ و اجرای استندآپ کمدی خانوادگی و ساختن قافیه های دم دستی همچون دخترم و خرم، سعی در خنداندن مخاطبان خود داشت که البته به نتیجه مدنظر نرسید.

وقتی که ناظر سیما حواس پرت است

خرسواری علیرضا خمسه یک حاشیه نیز به همراه داشت. وی که درحین اجرای خود با اشاره به فواید شیر خر، به سخن وزیری اشاره کرد که دلیل وزارتش را خوردن شیر خر در کودکی دانسته بود، خوردن شیر خر را دلیلی بر پیشرفت در آینده کودکان دانست. اشاره خمسه به عطاءالله مهاجرانی، وزیر ارشاد کابینه اصلاحات بود که در جریان استیضاح خود در مجلس پنجم گفته بود در کودکی شیر خر خورده و فالگیری گفته بود که وی در آینده معجزتی برایش رخ خواهد داد.

موج «خریت» در کتاب ها و ترویج در خندوانه

خمسه در بخش دیگری از اجرای خود با نشان دادن کتاب «خرنامه» مخاطبان برنامه را به مطالعه این کتاب تشویق کرد. خرنامه “یا “منطق‌الحمار “برگرفته از کتابی است که در سال ۱۳۰۶ه‌.ق تحت عنوان “الحمار یحمل اسفارا “ـ نگااشته شده است. این کتاب ترجمه و اقتباس آزادی است از کتاب “خاطرات یک خر “نوشته “کنتس دوسگور “فرانسوی که ترجمه و اقتباس آن را به “میرزا حسن‌خان اعتمادالسلطنهنسبت داده‌اند” .خرنامه “حاوی مطالب انتقادی، اجتماعی، اخلاقی و سیاسی زمان یعنی عهد ناصرالدین شاه قاجار است.

موج کتابهای «خریت» این روزها بازار را به دست گرفته و کتابهایی همچون: «حزب خران»، «خاطرات یک الاغ»، «عاشقانه های یک الاغ خر»، «چگونه خرها خر شدند»، «شاهزاده ای که خر شد» و …. به وفور یافت می شود. پیش از این نیز خمسه در برنامه خندوانه کتاب «بی شعوری» را تبلیغ کرده بود که این کتاب نیز در جمله ی کتابهای «خریت» به شمار می رود.

این دسته از کتاب ها با رویکردی سیاسی در قالب طنز اجتماعی، گونه ای اعتراض اجتماعی را ترویج می کند.

متاسفانه ناظر سیمای جمهوری اسلامی به دلیل بی اطلاعی یا کم اطلاعی، اجازه ترویج این دو کتاب را از رسانه ی ملی می دهد.

افتضاح ترین مسابقه

سید جواد رضویان با نادیده گرفتن مردم و آماده نکردن متنی از پیش و گفتن یکی دو نقد اجتماعی در باب مضرات تلفن های هوشمند و تبلت ها و در زمانی حدود ۹ دقیقه صحبت های خود را به پایان برد. اجرای ضعیف خمسه هم باعث دلخوری بیش از حد مخاطبان گردید. به طوری که مخاطبان با حمله به صفحه شخصی رامبد جوان نسبت به برنامه ضعیف شب گذشته اعتراض کردند. کاربران شبکه اجتماعی عملکرد جواد رضویان در آماده نکردن متن را توهین آمیز و اجرای علیرضا خمسه را با کلمات شدیدالحن از نواع اعتراضی توصیف کردند.

رای مردم: نه به خمسه

رای بالای جواد رضویان نسبت به علیرضا خمسه، نه به خاطر محبوبیت یا اجرای استندآپ کمدی اوست. بلکه «نه» گفتن مردم به شیوه ی اجرای علیرضا خمسه است. گونه ای اعتراض اجتماعی که در جریان دو انتخابات ریاست جمهوری در سال های ۷۶ و ۸۴ نیز شاهد آن بوده ایم. در سال ۱۳۷۶ و پس از اجرای سیاست های ریاضتی اقتصادی دولت هاشمی و تورم ۴۹/۵ درصدی، و برای نه گفتن به ادامه این جریان، مردم به شخصی رای دادند که تمام دولت هاشمی از رقیب وی حمایت می کردند. در سال ۱۳۸۴ نیز مردم برای نه گفتن به همان جریان به احمدی نژاد رای دادند.

به نظر می رسد کمدین های قدیمی و ستاره های کمدی سینمای ایران، با جدی نگرفتن این مسابقه و دم دستی برگزار کردن این برنامه، با کاهش محبوبیت مواجه خواهند شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ