حکم جالب یک قاضی بوشهری برای دو مجرم

0

حکم سه ‌ماه پاکسازی سواحل بوشهر در آخر هر هفته برای دو مجرم جوان آنها را ناخواسته در مسیر حفاظت از محیط زیست قرار داده است.

روزنامه ایران در ادامه نوشت: این دو جوان ۲۰ ساله به اتهام برداشت غیرمجاز ۲۰ کیلوگرم مرجان از آب‌های بوشهر به پرداخت ۲۰ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شده بودند و این حکم در صورت تمکن نداشتن متهمان به حبس تبدیل می‌شد و هر دو جوان را روانه زندان می‌کرد.

اما قاضی امین‌الله انصاری رئیس شعبه ۱۰۴ کیفری ۲ شهرستان بوشهر با تدبیر و هوشیاری و بررسی و ارزیابی وضعیت مالی دو متهم حکمی جایگزین برای آنها تعیین کرد که بر اساس آن هر دو پسر جوان به مدت سه ماه هر هفته در زمان شلوغی عصر جمعه به ساحل بوشهر انتقال می‌یابند و با نظارت کلانتری ۱۲ شهرستان و نماینده حفاظت محیط زیست به پاکسازی ساحل خواهند پرداخت.

این قاضی بوشهری که پس از ۹ سال قضاوت در دادگاه خانواده، چهار ماه است قضاوت پرونده‌های جزایی را برعهده گرفته است، در این باره به خبرنگار شوک گفت: به عقیده من یک قاضی موفق کسی است که بتواند در راستای اصلاح متهمان گام بردارد. من نیز با توجه به اینکه قانونگذار محترم اختیار تعیین حکم جایگزین را به ما داده است وقتی متوجه شدم این دو جوان سابقه کیفری ندارند احساس کردم این حکم در زمینه اصلاحشان اثرگذارتر خواهد بود و آنها را اصلاح شده به جامعه باز می‌گرداند.

این قاضی ۳۸ ساله که تا به حال چند مورد احکام جایگزین صادر کرده، درباره واکنش متهمان به این حکم ادامه داد: «وقتی پیشنهاد این حکم را به آنها دادم با توجه به اینکه تهیه ۲۰ میلیون تومان پول نقد برایشان غیرممکن بود، از آن استقبال کردند و حتی مدعی شدند اگر مدت آن هم بیشتر باشد باز هم حاضر به پذیرش آن هستند.»

وی با اشاره اثربخشی این قبیل احکام در جامعه، در ادامه گفت: قرار است این دو متهم با لباس مخصوص و با نظارت کامل نیروی انتظامی و محیط زیست حکم را هر هفته اجرا کنند.

بر اساس حکم قاضی انصاری، در صورت تخلف متهمان در اجرای این حکم، جریمه ۱۶ میلیون تومانی آنها از حالت تعلیق خارج شده و زندان در انتظارشان خواهد بود.

این قاضی گفت: این دو متهم علاوه بر سه ماه پاکسازی ساحل، ۴ میلیون تومان از جریمه ۲۰ میلیون تومانی را باید پرداخت کنند و من حکم جایگزین را با تعلیق ۱۶ میلیون تومانی جریمه تعیین کرده‌ام که با توجه به وضعیت نامناسب مالی دو متهم در صورت تخلف هر دو به زندان خواهند افتاد.

قاضی انصاری در پایان، از قانونگذاران برای تبیین قانون حکم جایگزین تشکر کرد و ادامه داد: قانون مجازات اسلامی از اول اردیبهشت سال ۹۲ در راستای قوانین نوآوری جدید آیین دادرسی کیفری جدید تصویب شد که باید از قانونگذاران برای تبیین آن تشکر و قدردانی کنم.

حسین دلشب – مدیرکل حفاظت محیط‌زیست بوشهر – نیز به شوک گفت: «به عقیده من اینگونه احکام باعث ایجاد ارتباط فرهنگی بین محیط زیست، قاضی و متهم خواهد شد و قطعاً اثربخشی بسیار بیشتری دارد. ما مواردی داشته‌ایم که یک فرد پس از اجرای احکام جایگزین حامی محیط‌زیست شده و حالا به عنوان همیار با ما همکاری می‌کند.»

وی درباره این پرونده نیز اظهار کرد: وقتی دو جوان مجرم در برابر دید عموم ملزم به پاکسازی ساحل می‌شوند احساس پشیمانی کرده و قطعاً بازدارندگی بیشتری دارد که جا دارد از قاضی محترم این پرونده برای صدور این حکم تشکر کنم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست بوشهر افزود: این حکم فرصتی است که بتوانیم اینگونه شرایط را ارزیابی کنیم. نمایندگان ما پس از اجرای حکم در کنار دو متهم قرار خواهند گرفت و اثربخشی و تغییر دیدگاه آنها را بررسی خواهند کرد.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست بوشهر، این حکم ۱۲ روز دیگر اجرایی خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ