شعری منتشر نشده از قیصر امین پور

0

شعری چاپ نشده از قیصر امین‌پور به همراه دست خط این شاعر معاصر انقلاب اسلامی توسط خبرگزاری فارس منتشر شد.

قیصر امین‌پور در ۲ اردیبهشت سال ۱۳۳۸ در شهرستان گتوند در استان خوزستان به دنیا آمد، وی در سال ۵۷ در رشته دامپزشکی دانشگاه تهران پذیرفته شد ولی پس از مدتی از این رشته انصراف داد.

قیصر امین‌پور، در سال ۱۳۶۳ بار دیگر اما در رشته زبان و ادبیات فارسی به دانشگاه رفت و این رشته را تا مقطع دکترا گذراند و در سال ۷۶ از پایان‌نامه دکترای خود با راهنمایی «محمدرضا شفیعی کدکنی» با عنوان «سنت و نوآوری در شعر معاصر» دفاع کرد. این پایان‌نامه در سال ۸۳ از سوی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شد.

از امین‌پور تاکنون مجموعه اشعاری نظیر «طوفان در پرانتز»، «منظومه ظهر روز دهم»، «مثل چشمه، مثل رود»، «بی‌بال پریدن»، «آینه‌های ناگهان»، «به قول پرستو»، «گزینه اشعار»، «گل‌ها همـه آفتابگردان‌اند»، «دستور زبان عشق» و «دستور زبان عشق» منتشر و روانه بازار نشر شده است.

زیبا اشراقی، همسر این شاعر پیشکسوت انقلاب درباره دست‌نویس‌های مرحوم قیصر امین‌پور، بیان می‌کند: قیصر امین‌پور دارای اشعاری هستند که تاکنون منتشر نشده است اما فعلاً برنامه‌ای برای چاپ آنها ندارم یعنی تاکنون تصمیمی برای چاپ این دست‌نوشته‌ها اتخاذ نشده است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا پیشنهادی برای چاپ دست‌نوشته‌های مرحوم امین‌پور از سازمان و نهادی به شما داده نشده است، می‌گوید: در مورد چاپ اشعار و آثار چاپ نشده این شاعر، پیشنهادهایی از سوی ناشران مختلف داشته‌ام که هنوز تصمیمی برای این مهم گرفته نشده است.

در ذیل شعری از مرحوم قیصر امین‌پور، شاعر معاصر و انقلاب اسلامی آورده شده که تاکنون در هیچ کتابی منتشر نشده است:

بر تیر نگاه تو دلم سینه سپر کرد

تیر آمد و از این سپر و سینه گذر کرد

چشم تو به زیبایی خود شیفته‌تر شد

همچون گل نرگس که در آیینه نظر کرد

با عشق بگو سر به سر دل نگذارد

طفلی دلکم را غم تو دست به سر کرد

گفتیم دمی با غم تو راز نهانی

عالم همه را شور و شر اشک خبر کرد

سوز جگرم سوخته دامان دلم را

آهی که کشیدیم در آیینه اثر کرد

یک لحظه شدم از دل خود غافل و ناگاه

چون رود به دریا زد و چون موج خطر کرد

بی‌صبر و شکیبم که همه صبر و شکیبم

همراه عزیزان سفر کرده، سفر کرد

باید به میانجی گری یک سر مویت

فکری به پریشانی احوال بشر کرد

مرگ قیصر امین‌پور کتاب قیصر امین پور قیصر امین‌پور شعر قیصر امین پور دست خط قیصر امین‌پور تصادف قیصر امین‌پور بیوگرافی قیصر امین پور بیمارستان دی اشعار ناب اشعار قیصر امین پور اسامی شاعران

بر اساس این گزارش، قیصر امین‌پور پس از تصادفی در سال ۱۳۷۸ همواره از بیماری‌های مختلف رنج می‌برد و حتی دست کم دو عمل جراحی قلب و پیوند کلیه را پشت سر گذاشته بود و در نهایت حدود ساعت ۳ بامداد سه‌شنبه ۸ آبان ۱۳۸۶ در بیمارستان دی درگذشت.

پیکر این شاعر در زادگاهش گتوند و در کنار مزار شهدای گمنام این شهرستان به خاک سپرده شد، همچنین پس از مرگ وی میدان شهرداری منطقه ۲ واقع در سعادت آباد به نام قیصر‌امین‌پور نامگذاری شد که تا یکماه آینده نیز تندیس این شاعر معاصر در این میدان نصب خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ