کدام شکلات به درد سلامتی می خورد؟ / راهنمای خرید

2

برای خریدن شکلات باید نکاتی در نظر داشته باشید تا بتوانید شکلاتی باکیفیت بالا را به دست آورید که تأثیرات سودمندی بر سلامت شما از جمله سلامت قلب و عروق شما بگذارد.

مجله سلامت کره کاکائو شکلات تیره شکلات تلخ بهترین شکلات

شکلات تیره یا تلخ سلامت بخش است. اگر برای حفظ سلامت شکلات می‌خرید باید شکلات تیره و تلخ بخرید که میزان کاکائوی آن حداقل ۷۰ درصد باشد. چنین شکلاتی میزان‌های بالایی از فلاوونوئیدهای آنتی‌اکسیدان مانند فلاوونول‌ها و ‍پلی‌فنول‌ها دارد که خنثی‌کننده رادیکال‌های آزاد آسیب‌رسان به بدن هستند.

– به کره کاکائو توجه داشته باشید. کره کاکائو موجود در شکلات منبع اسید استئاریک است که باوجوداینکه یک چرب اشباع شده است، برای قلب سالم است. در شکلات‌های با کیفیت پایین تا حدی کره کاکائوی گران‌قیمت را با روغن‌های و مواد امولسیونی کننده ارزان‌قیمت جایگزین می‌کند. همچنین از خرید شکلات حاوی «روغن تا حدی هیدروژنه شده» (partially hydrogenated oil) که منبع چربی‌ ترانس زیان‌بار هستند، خودداری کنید.

– قلیایی کردن کیفیت شکلات را پایین می‌آورد. اگر روی بسته شکلات اصطلاح «قلیایی شده» (dutched یا alkalized) را دیدید، آن شکلات را نخرید. این اصطلاح بیانگر یک شیوه فراوری شکلات است که میزان مواد آنتی‌اکسیدان سلامت بخش شکلات مانند فلاوانول را به‌شدت کاهش می‌دهد.

مجله سلامت کره کاکائو شکلات تیره شکلات تلخ بهترین شکلات

– لازم نیست مقدار زیادی شکلات بخرید. اگر منظورتان اثرات سلامت بخش شکلات باشد، با خریدی مقدار اندکی شکلات تلخ هم می‌توانید به آن‌ها برسید. یک بررسی اخیر نشان می‌دهد که مصرف یک تا دو وعده (۲۰ گرمی) شکلات خوب در هفته در زنانی دارای سابقه حمله قلبی، خطر بستری‌ شدن به علت نارسایی قلبی را در آنان ۳۲ درصد کاهش داد. البته باید به میزان کالری دریافتی از شکلات هم توجه داشته باشید: هر ۲۰ گرم شکلات حدود ۱۰۰ کالری دارد.

– مواد افزودنی زیاد خوب نیست. مواد اصلی برای تهیه شکلات شامل دانه‌های کاکائو، کره کاکائو، قند و احتمالاً مقداری وانیل است؛ اما شکلات‌های آماده‌ای که شما می‌خرید ممکن است حاوی مواد افزودنی بسیار ازجمله رنگ‌های خوراکی، لسیتین، روغن‌های ارزان‌قیمت جایگزین کره کاکائو و مواد امولسیونی کننده باشند که هرکدام عوارضی برای سلامت شما دارند. سعی کنید شکلات‌های با اجزای خالص را انتخاب کنید که مواد پرکننده اضافی نداشته باشند.

– افزودن میوه‌های توت مانند و میوه‌های خوراکی مفید است. مواد آنتی‌اکسیدان و ضدالتهابی شکلات هنگامی آزاد می‌شوند که شکلات به روده بزرگ می‌رسد و باکتری‌های موجود در آن باعث تخمیر آن می‌شوند. افزودن میوه‌های پر از فیبرهای خوراکی می‌تواند به شکلات می‌تواند این فرآیند پروبیوتیکی را تشدید کند. نمونه‌های خوب از این لحاظ کرنبری (زغال‌اخته) و سایر میوه‌های توت مانند و مغزهای خوراکی مانند پسته هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 2 )
  1. نیلوفر می گوید

    من عاشق شکلات تلخ هستم و اصلا تلخی اش را احساس نمی کنم

  2. شیرنر می گوید

    دنیا مردم عاشق شکلات اعصاب خوب شادی باشد فوق العاده بود