توهین سناتور آمریکایی به جواد ظریف در «توئیتر» + پاسخ وزیر خارجه

0
تام کاتن، سناتور تازه‌کار و تندرو آمریکایی که مدتی پیش به واسطه تدوین نامه ۴۷ جمهوری‌خواه خطاب به رهبران ایران نامش بر سر زبان‌ها افتاد، در جدید‌ترین اقدام خود علیه ایران، با انتشار پیام‌هایی در صفحه توئیتر وزیر خارجه ایران، وی را به مناظره فراخوانده و همچنین مستقیم‌ به وی توهین کرده است.
همسر جواد ظریف سوابق جواد ظریف بیوگرافی تام کاتن اینستاگرام محمد جواد ظریف

به گزارش «تابناک»، تام کاتن، سناتور تازه‌کار و تندروی آمریکایی در پیام‌هایی که در صفحه محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران منتشر نموده، وی را «ترسو» خطاب ‌و او را به مناظره درباره قانون اساسی آمریکا دعوت کرده است.

این سناتور ایالت آرکانزاس، که از جمله مهم‌ترین مخالفان توافق هسته‌ای با ایران به شمار می‌رود، در پیام‌های خود از ظریف خواسته به واشنگتن برود تا درباره آنچه وی «ظلم، بد‌عهدی و ترور» در ایران خوانده، با او به مناظره بپردازد.

این پیام‌ها پس از آن از سوی کاتن در صفحه ظریف منتشر شد که وزیر خارجه ایران در جریان یک سخنرانی در دانشگاه واشنگتن در روز چهارشنبه، اشاره کرد که کاتن نقش چندانی در نتیجه مذاکرات هسته‌ای ایران نخواهد داشت و در صورت توافق، چه کاتن بخواهد و چه نخواهد، اعضای سازمان ملل تحریم‌های ایران را برخواهند داشت.

متن چهار توئیتی که کاتن در صفحه ظریف منتشر کرده از این قرار است؛

همسر جواد ظریف سوابق جواد ظریف بیوگرافی تام کاتن اینستاگرام محمد جواد ظریف
ـ هی، جواد ظریف، شنیدم که امروز درباره من صحبت کردی. اگر اینقدر مطمئنی، بیا درباره قانون اساسی مناظره کنیم.
همسر جواد ظریف سوابق جواد ظریف بیوگرافی تام کاتن اینستاگرام محمد جواد ظریف
ـ پیشنهاد من این است: در واشنگتن ملاقات می‌کنیم. انتخاب زمان با تو، تا درباره سابقه ایران در ظلم، بد‌عهدی و ترور مناظره کنیم.
همسر جواد ظریف سوابق جواد ظریف بیوگرافی تام کاتن اینستاگرام محمد جواد ظریف
ـ با این همه، اگر تو این پیشنهاد را نپذیری من درک می‌کنم. تو در دهه ۲۰ زندگی‌ات و در جریان جنگ ایران و عراق، در حالی که روستائیان و کودکان به سوی مرگ می‌رفتند، در ایالات متحده پنهان شدی.
همسر جواد ظریف سوابق جواد ظریف بیوگرافی تام کاتن اینستاگرام محمد جواد ظریف

ـ پنهان شدن در ایالات متحده در حالی که کشورت برای بقا می‌جنگید، نشان شجاعت نیست، بلکه نشانه شخصیت ترسویی است که هنوز هم به چشم می‌خورد.

گفتنی است، ظریف تاکنون پاسخی به این اظهارات توهین‌آمیز کاتن نداده است.

این مواضع در حالی از سوی سناتور تازه کار آمریکایی مطرح می‌شود که طی روزهای اخیر، وی و شماری از دیگر هم‌قطاران تندرو او در حزب جمهوری‌خواه، شروط متعددی ‌برای توافق نهایی هسته‌ای با ایران مطرح کرده‌اند. البته طی دو روز اخیر، دو شرط اصلی آن‌ها، یعنی در نظر گرفته شدن توافق نهایی با ایران به عنوان یک «معاهده» و همچنین منوط شدن رفع تحریم‌های ایران به تأیید عدم حمایت ایران از «تروریسم» از تصویب در سنا بازمانده است.

پاسخ یک حقوقدان ایرانی به اظهارات کاتن:
همسر جواد ظریف سوابق جواد ظریف بیوگرافی تام کاتن اینستاگرام محمد جواد ظریف
رضا نصری، حقوقدان بین المللی و عضو موسسه مطالعات عالی بین المللی ژنو در صفحه فیسبوک خود پاسخ جالبی به اظهارات کاتن داده است: «سناتور کاتن! تو نه تنها چیزی درباره قانون اساسی ایالات متحده نمی دانی، بلکه حتی درباره قوانین عادی هم چیزی نمی دانی: دیپلمات های ایرانی در نیویورک به یک محدوده با شعاع ۲۵ مایلی محدود هستند. بنابراین، دکتر ظریف نمی تواند در واشنگتن با تو مناظره کند».

واکنش ظریف به سناتور کاتن

ظریف ساعاتی پیش در فیسبوک، به جلسه روز گذشته در دانشگاه نیویورک و توئیت‌های سناتور کاتن اشاره کرده و نوشته بود:

بحث چالشی ولی بسیار خوبی بود. البته از یکی دو اشاره مودبانه و کاری که به سناتور کاتن — نویسنده نامه معروف ۴۷ سناتور — کردم و حاضرین هم خیلی پسندیدند، وی خیلی عصبانی شده و در حساب توییترش شروع کرده به ناسزاگویی، که آن هم جالب است. حالا شاید یک پاسخ بر اساس ادب ایرانی به او که تازه دارای فرزند پسری شده بدهم.

کمی بعد ظریف در توئیتر، پاسخ زیر را خطاب به سناتور آمریکایی نوشت:

Serious diplomacy, not macho personal smear, is what we need. Congrats on Ur new born. May U and Ur family enjoy him in peace .@SenTomCotton

چیزی که به آن نیاز داریم، دیپلماسی جدی است و نه اتهامات اشتباه از جانب کسی که خودش را زیادی مرد حساب می‌کند. تبریک برای تولد فرزندت. امیدوارم تو و خانواده‌ات با آرامش در کنار وی لذت ببرید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ