تبریک جالب و معنادار ارشاد به برندگان ایرانی جشنواره کَن

0

حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز دوشنبه سوم خرداد در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در محل سالن اجتماعات دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی در تهران برگزار شد ضمن تبریک دو مناسبت میمون میلاد حضرت مهدی (عج) و سالروز آزادسازی خرمشهر، در پاسخ به اولین پرسش این کنفرانس مطبوعاتی درباره اتفاق مهمی که شب گذشته و در فستیوال کن برای سینمای ایران رقم خورد، به اظهار نظر پرداخت.

فیلمهای اصغر فرهادی سوابق حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت ارشاد جشنواره کن فرانسه بازیگران فیلم فروشنده بازیگران ایرانی جشنواره کن
وی در پاسخ به پرسشی درباره موفقیت فیلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی در فستیوال کن و کسب ۲ عنوان بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر مرد این جشنواره معتبر سینمای دنیا توسط عوامل دست اندرکار این اثر سینمایی گفت: ما از حضور فیلم های ایرانی در جنشواره های جهانی از جمله فستیوال کن که در نوع خود یک جشنواره بین المللی در حوزه سینماست هم استقبال می کنیم و هم خوشحالیم. همچنین از اتفاقی که شب گذشته، رخ داد و اینکه ۲ جایزه این فستیوال به دو هنرمند از کشورمان رسید، به خود می بالیم. این موفقیت ها نشان می دهد که سینمای ایران همچنان در عرصه های جهانی، حرف برای گفتن دارد و می تواند با فیلم های طراز اول دنیا رقابت کند.

وی در عین حال تاکید کرد: البته اینکه ما فقط متمرکز شویم روی حضور در این فستیوال ها و بردن جوایز آنها، اگرچه شایستگی های سینمای ما را نشان می دهد، در عین حال باید متوجه باشیم که آثاری را که در آوردگاه های جهانی عرضه می کنیم، واجد فرهنگ، تمدن و پیشرفت های ملت ایران باشند.

نوش آبادی با تاکید بر اینکه ما باید بتوانیم در تولید فیلم های بهتر و با در نظر گرفتن ویژگی های کشوری صاحب تمدن، فرهنگ، اخلاق و معرفت عمل کنیم، اظهار کرد: صرفا متکی به حضور در این آوردگاه ها و کسب امتیاز و رتبه و جایزه در آنها نباشیم. اینها البته لازم است و کارهای بزرگی است اما کافی نیست چرا که غربی ها همواره به کشور آسیایی در حال رشد مانند ما، با نگاه برتری جویانه، نگاه می کنند و خودشان را تمدن برتر می دانند. پس ما باید بتوانیم در کنار ساختن فیلم های دارای استانداردهای بالا در فیلمسازی، محتواسازی هم بکنیم و با ارائه تصویری بسیار روشن از پیشرفت های مادی، معرفتی و معنایی فرهنگ و  تمدن اسلامی و ایرانی، خودمان را به جهانیان بنمایانیم.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به حضور ۳ فیلم در فستیوال امسال کن و کسب ۲ جایزه توسط ۲ تن از عوامل یک فیلم در این جشنواره جهانی گفت: من به کسانی که در این فستیوال موفق به کسب رتبه شدند تبریک می گویم و مسئولان ذیربط برای پاسداشت حضور موفق هنرمندان و فیلمسازان ما در این جشنواره اقداماتی انجام خواهند داد.

وی که در بخش مقدمه سخنانش در این نشست خبری، اشاره ای به موفقیت فیلم «فروشنده» در فستیوال امسال کن نکرده بود، در پاسخ به یکی از خبرنگاران که از آنچه او «تبریک خفیف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت تدبیر و امید» نسبت به این موفقیت نامید و از آن انتقاد کرد، گفت: این موفقیت ها آشکار می کند که بخش بین الملل سینمای ایران نیازمند حمایت و تقویت بیشتری است و باید فضای بهتری برای فیلمسازان ما به وجود بیاید.

نوش آبادی ادامه داد: از آنجا که فستیوال کن نخستین جایی بوده است که فیلم «فروشنده» اکران شده و هنوز این اثر سینمایی اکران عمومی نیافته است، نمی توانم درباره این فیلم و محتوای آن اظهار نظری داشته باشم. البته من بخش هایی از این فیلم و کلیپ هایی از آن را که در فضای مجازی قرار گرفته، دیده ام و تا حدودی هم با سیر کلی فیلم آشنا هستم اما تا زمانی که فیلم را به طور کامل نبینم نمی توانم نظری روشن درباره محتوای آن بدهم اما همین که توانسته در یک فستیوال معتبر خارجی مانند کن ۲ جایزه را از آن خود کند، اتفاق مبارکی برای سینمای ایران است.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران که مدعی بود در برخی گالری های تهران و نقاط دیگر کشور، آثاری عرضه می شود که چندان متناسب با شئونات اخلاقی و اسلامی ما نیست، گفت: بسیاری از این قبیل گالری ها توسط بخش خصوصی اجرایی و برگزار می شوند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صرفا مجوز برپایی آنها را صادر می کند و نمی تواند تصمیمی درباره محتوای آثاری که در این گالری ها عرضه می شود، بگیرد. البته موضوع گالری هایی که به طور کامل تحت نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اداره می شوند، جداست.

وی در عین حال گفت: البته اگر در مورد آثاری که در یک گالری ارائه می شود ما به این جمع بندی برسیم که محتوای این آثار مغایر با مبانی و اصول اخلاقی، شرعی و قانونی ماست فورا نسبت به جلوگیری از نمایش آنها و یا حتی تعطیلی آن گالری اقدام می کنیم.

نوش آبادی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره موضع این دستگاه فرهنگی نسبت به آثار فرهنگی و هنری اعم از محصولات سینمایی، انیمیشن، تئاتر و … که تبلیغات آنها در برخی شبکه های ماهواره ای خارجی پخش می شود چیست، گفت: نظارت بر تبلیغات در شبکه های ماهواره ای خارجی  به طور کامل از کنترل و اختیار ما خارج است و ما ابزاری برای نظارت بر این پروسه نداریم و شاید هم این باعث شده برخی از هنرمندان دوست داشته باشند محصولات فرهنگی و هنری شان از این طریق تبلیغ شود.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: هر گونه ارتباطات عامدانه و آگاهانه با شبکه های ماهواره ای خارجی بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران ممنوع است و این ممنوعیت کماکان باقی است. البته بخشی از این معضل ناشی از نارسایی فعالیت های تبلیغی رسانه ای در داخل کشور خودمان است اما باز هم این ناکارآمدی و ضعف دلیل بر برقراری ارتباط میان هنرمندان کشورمان با شبکه های ماهواره ای خارجی نیست.

وی در ادامه این نشست سوالات متعددی که در خصوص دلایل لغو برخی کنسرت ها از جمله کیهان کلهر و شهرام ناظری در هفته های اخیر و موضع وزارت ارشاد در برابر این قبیل این اتفاقات، گفت: اتفاقاتی که گاه در گوشه و کنار کشور رخ می دهد و منجر به لغو برخی برنامه های هنری از جمله تعدادی از کنسرت ها می شود، جای بسی تاسف دارد کما اینکه مسئولان ارشد کشور هم نسبت به این اتفاقات ابراز نگرانی کرده اند.

نوش آبادی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وقتی مجوزی را برای یک برنامه هنری از جمله یک کنسرت صادر می کند، پای آن مجوز هم می ایستد و این مجوزها، جوازهایی  است برای اجرا نه تنها نوشته هایی روی کاغذ. اگر قرار باشد این مجوزها اجرایی نشود، همان بهتر که اصلا صادر نشود.

وی تصریح کرد: اینگونه نیست که یک نهاد نظارتی و قانونی یک تصمیمی بگیرد و نهاد دیگری بر اساس برداشت های خودش جلوی آن تصمیم را بگیرد. وقتی قانون اختیار صدور مجوز فعالیت های فرهنگی و هنری را به نهادی به نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داده است، طبیعی است که باید خود آن نهاد پاسخگوی مجوزش باشد و همگان هم باید به قانون پایبند باشیم. وقتی در یک استان شورای تامین، شخص استاندار، مقامات ذی ربط در دستگاه های امنیتی و انتظامی، با برگزاری یک کنسرت موافقت و مجوز آن را صادر کردند، اینکه این مجوز در لحظات آخر توسط نهاد دیگری لغو شود برای همه سوال برانگیز و ناخوشایند است.

نوش آبادی با اشاره به صبر و تحملی که هنرمندان یاد شده بعد از لغو کنسرت هایشان از خود نشان دادند، گفت: هنرمندان ما انسان هایی صبور هستند و تاکنون مقابله ای نکرده اند. متاسفانه باید بگویم موسیقی ما روزهای سختی را پشت سر می گذارد و مقاومت هایی که در برابر مجوزهای قانونی صورت می گیرد، اضطراب و بدبینی را در جامعه به وجود خواهد آورد. ما نباید تسویه حساب های جناحی و سیاسی خود را به عرصه های هنری بکشانیم که متاسفانه این اتفاق افتاده است. ما باید در جایی که اتفاقی بد و ناهنجار رخ می دهد، وارد شویم و جلوی آنها را بگیریم نه در مقابل مجوزهای قانونی.

وی درباره راهکار و برنامه وزارت ارشاد برای حل این معضل هم گفت: جلسات متعددی با برخی نهادهای موثر و ذی ربط برگزار شده است و شخص آقای جنتی هم با بالاترین مقام دستگاه قضایی مکاتبه کرده و قرار است نشست هایی هم در نیروی انتظامی و هم با مقامات قضایی و هم با سایر نهادهای ذی ربط برگزار شود و امیدوایم با ایجاد یک فضای صمیمانه تر، بتوانیم روند بهتری را در این زمینه تجربه کنیم.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جواب برخی اظهار نظرها از جمله اینکه کنسرت ها به مطرب بازی تبدیل شده و شئون دینی در آنها رعایت نمی شود، گفت: به نظر می آید این اظهار نظرها بیشتر و پیشتر از آنکه از دغدغه های دینی و قانونی نسبت به کنسرت ها حکایت کنند نگاه ها و دغدغه های شخصی را بازتاب می دهد که باید برای این موضوع فکری کنیم. کشور را نمی شود با یک نگاه خاص اداره کرد.

نوش آبادی اضافه کرد: اینکه کنسرتی که در آن نه خواننده ای خوانندگی می کند و نه شائبه مفسده ای در آن وجود دارد و در واقع کنسرت هنرمندی است که برای همه ما شناخته شده است، به یک باره لغو می شود، همگان را متعجب می‌کند و یا اینکه ما چگونه خودمان را راضی می کنیم یک موسیقی کاملا سالم، پاک و سنتی که سالیان متمادی در کشور ما مخاطب داشته است، لغو شود؟

وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موافق این مساله است که شاخص هایش را اعلام کند چرا که برخوردهای سلیقه ای تبعات منفی به دنبال دارد البته ما هم موافق این مساله هستیم چنانچه یک برنامه هنری، تالی فاسد داشته باشد، با آن برخورد شود و اصلا ما خودمان اولین دستگاهی هستیم که با اجرای آن مخالفت خواهیم کرد اما انتظار هم داریم که سایر نهادها، وقتی امری برای شان مکشوف می شود نهاد ذی ربط یعن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در جریان بگذارند تا حداقل بدانند مشکلی که به وجود آمده است چیست.

وی در خصوص آخرین وضعیت تدوین و اجرای شیوه نامه اجرایی کنسرت ها هم گفت: شیوه نامه قبلی اشکالات فراوانی داشت و یک طرفه تنظیم شده بود اما در شیوه نامه جدید ملاحظات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون امور هنری این وزارتخانه لحاظ شده و با جمع بندی نظرات موافق و مخالف و تفاهمی که با نیروی انتظامی صورت گرفته، تدوین و تمامی جوانب در آن رعایت شده است.

به گفته نوش آبادی در شیوه نامه جدید کنسرت ها اصل اختیارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محفوظ است و برای اینکه تمامی امورات مربوط به اجرای کنسرت به طور قانونی پیش برود، وظایف دستگاه های دیگر هم به طور دقیق مشخص شده و وزارت ارشاد مصمم است که شیوه نامه یاد شده را به سرانجام برساند.

سخنگوی وزارت ارشاد در پاسخ به پرسشی که یکی از خبرنگاران درباره نحوه صدور مجوز برای فیلم «۵۰ کیلو آلبالو» در حالی که وزیر ارشاد بعد از دیدن این فیلم گفته بود اگر قبل از اکران این فیلم را می دیدم، با نمایش آن مخالفت می کردم، گفت: تقاضای مجوز برای فیلم «۵۰ کیلو آلبالو» مانند همه فیلم ها در شورای نظارت مطرح شد و مراحل قانونی خود را برای اکران طی کرده بود. مطلبی که آقای وزیر گفته است ناظر بر این موضع بود که برخی حساسیت ها در این فیلم در نظر گرفته نشده است ولی اگر قرار بود ایشان همه فیلم ها را ببینند و درباره مجوز آنها تصمیم بگیرند عملا امکان پذیر نبود و اساسا قرار هم نیست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تمامی فیلم هایی را که درخواست مجوز اکران را دارند، از ابتدا تا انتها ببینند.

وی تصریح کرد: من گواهی می دهم آقای جنتی تمامی فیلم هایی را که ممکن است حساسیت ها و چالش هایی را ایجاد کنند، حتما می بیند. فیلم یاد شده به طور کلی مغایرتی با اصول و ضوابط فرهنگی کشور ندارد اما بخش هایی از این فیلم ممکن است جای سوال داشته باشد و عده ای بگویند با این شرایط چرا اکران شده است که در این خصوص بررسی لازم صورت خواهد گرفت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ