گفتگو با سعید ابراهیمی، مدیر سایت بیتوته beytoote
سایت «بیتوته» beytoote با مدیریت سعید ابراهیمی ۳ سال است که کار خود را آغاز کرده و در این مدت تمام تلاشش این بوده که سایتی با محتوای منظم و کاربردی در حوزه سلامت و روانشناسی، پزشکی، دکوراسیون، اشپزی و…
آقای ابراهیمی، کمی از بیوگرافی سایت بیتوته بگویید و اینکه چطور تصمیم گرفتید چنین سایتی را راه اندازی کنید؟
سایت بیتوته حدودا ۳ سال پیش فعالیت خود را آغاز کرد. هدف ما از راه اندازی چنین سایتی این بود که پرتال جامعی را به دست آوریم تا از طریق آن نقص های سایت های دیگر را بپوشانیم. سایت هایی که در اینترنت وجود دارد مطالبشان،جزیی از مطالب سایت های دیگر به حساب می آید. اخبار، سرگرمی و مطالب دیگری که در این سایت ها وجود دارد دسته بندی ندارند یا دسته بندی خوبی نمی شوند. بنابراین کابر نمی تواند مطلبی که در نظر دارد را به راحتی پیدا و از آن استفاده کند. اینطور شد که چنین سایتی را راه انداختیم و تا امروز هم خوب پیش رفته است. در ابتدای راه ۵ نفر بودیم که بعد از ۳ سال این ۵ نفر به ۹ نفر افزایش پیدا کرد. ۵ سال پیش، در کنار تحصیل می خواستم در اینترنت هم فعالیت کنم و کار اقتصادی انجام دهم. با چند نفر از دوستانم یک تیم ۸ نفره را تشکیل دادیم. همه ما در یک گروه سنی و مرد بودیم. این کاری که می خواستیم راه بیندازیم تصمیم بزرگی بود و از آنجایی که ما در سنی قرار داشتیم که یا می خواستیم تشکیل خانواده بدهیم یا ادامه تحصیل یا به سربازی برویم بعد از یک سال فعالیت متاسفانه نتوانستیم کاری از پیش ببریم و موفقیت آمیز نبود.
بعد از این شکست چطور دوباره تصمیم گرفتید از نو کار را شروع کنید؟
یک سال تجربه کار در دنیای مجازی را داشتم و تا آن روز دست به کار گروهی نزده بودم و بعد از یک سال در این کار گروهی، شکست هم خوردم که خیلی برایم تلخ بود. اما باز کار را از نو شروع کردم و سایتی دیگر راه انداختم. اما قبل از آن با توجه به تجربه یک ساله ام متوجه این موضوع شدم که مهمترین علتی که اکثر سایت ها با شکست روبرو می شوند در این است که مدیران این سایت ها طراح وب ندارند و خودشان هم از طراحی وب سردر نمی آورند. برای همین بدون اینکه بخواهم به کلاسی بروم، طراحی وب را در مدت زمان ۲ ماه یاد گرفتم. گروهی را هم که برای راه اندازی سایت انتخاب کردم کسانی بودند که به هم اعتماد داشتیم و از طرف دیگر اخلاق خوب و توقع کم از هم و جمع کردن افراد متخصص باعث شد که اینبار شکست دیگری را تجربه نکنم. ایده سایت بیتوته تقریبا از خودم بود. قبل از بیتوته در نظرم این بود که یک سایت فروشگاه الکترونیک راه بیندازم که البته یکی از مشکلات راه اندازی چنین فروشگاه مجازی به ویژه در آن زمان پست، پرداخت الکترونیک و نبود کاربر بود و صد البته اعتماد مردم به چنین سایت هایی. تبلیغات در موفقیت چنین سایت هایی خیلی اهمیت دارد که البته تبلیغ کردن هزینه هم می خواهد. تبلیغ در رادیو و تلویزیون و روزنامه ها آنقدر زیاد است که اصلا در توان من نبود و فقط می توانستیم در خود اینترنت تبلیغ کنیم. ولی از آنجایی که سایت ها پیچ و خم زیادی دارند که خودشان هم از آن سردر نمی آوردند؛ تبلیغات موثری در اینترنت نمی توان داشت. برای همین فروشگاه اینترنتی را در آن زمان فراموش کردم وسایت بیتوته را به وجود آوردم و از بستگانم برای این کار کمک گرفتم که توقع مالی زیادی هم نداشتند و برای من در آن زمان خیلی هم خوب بود. با تلاش هایی که انجام دادیم در سال ۸۹ هم موفق شدیم در جشنواره رسانه های دیجیتال در بخش خانواده برنده شویم.
هنوز هم نمی خواهید فروشگاه اینترنتی را راه بیندازید؟
پروژه بعدی که در نظر دارم و می خواهم آن را پیش ببرم همین فروشگاه های مجازی است که به صورت تخصصی می خواهم کار را پیش ببرم. فروشگاه هایی که به درد مردم بخورد و فرامنطقه ای باشد به طوری که کل کشور را دربرگیرد.
اهداف اولیه سایت در زمانی که بیتوته راه انداختید چه بود و در این ۳ سال چقدر به آنها نزدیک شدید؟
هدف اولیه ما این بود که از طریق سایتمان، ضعف سایت های دیگر را بپوشانیم. ما قشری در اینترنت داریم که قشر خاص محسوب می شود. مثل متخصصان، تحصیل کرده ها و دانشجویان که اگر این ها را از کل جامعه تفکیک کنیم، می ماند عموم مردم که کار خاصی در اینترنت ندارند و می خواهند از طریق آن وقت خود را بگذرانند و مطالب جدید و تازه ببینند. لازم است اطلاعات عمومی مردم عادی را بالا ببریم. سایت های مثل بیتوته به مخاطب عام کمک می کند یکسری اطلاعات به دست آورد که برایش جالب است، در زندگی عادی خود می تواند از آنها بهره ببرد و در البته در خاطرش هم بماند. تا امروز که ۳ سال از راه اندازی سایت بیتوته می گذرد ۷۰ تا ۸۰ درصد ایده ای که در ابتدای کار داشتیم به آن دست پیدا کرده ایم.بیتوته جای کار زیاد دارد و هنوز کامل نیست. تمام تلاش ما این است که در سایت دسته بندی اطلاعات درست باشد و کاربر را گیج نکند. عنوان مجموعه ها اضافه نداشته و قابل فهم باشد تا مخاطب به راحتی بتواند به آنچه که درنظر دارد دست پیدا کند. در آینده هم درنظر داریم به بخش های سایت یک بخش مشاوره اضافه کنیم که چند ماه وقت لازم است تا چنین بخشی را سایت بیتوته به خود ببیند. درخواست مردم زیاد بوده و ما برای این کار به یک تیم متخصص نیاز داریم و ان شالله تا چند ماه آینده این بخش را هم به سایت اضافه خواهیم کرد.
مشکلاتی که در حین فعالیت در سایت برای شما پیش می آید چیست؟
عمده ترین مشکل، فیلترینگ است. البته الان نسبت به ۳ سال قبل خیلی بهتر شده. ماه های اول ، به خاطر همین مشکل فیلترینگ ناامید شده بودیم و می خواستیم کار را رها کنیم. تجربه در این کار خیلی مهم است. ما در ابتدا ۲ بار فیلتر شدیم آن هم به خاطر بی تجربگیمان بود. البته هر دو بار را بدون اینکه به ما بگویند و تذکر بدهند فیلتر کردند. الان خیلی خوب شده؛ اگر مشکلی وجود داشته باشد در ایمیل به ما تذکر می دهند و ما هم مشکل را برطرف می کنیم. مشکل بعدی سرور است. سایت باید در همه جا در دسترس باشد. سایت های تخصصی خوب کار می کنند. آنها معمولا به یک وکیل، شرکت، دکتر و… وابسته هستند؛ اما می بینیم که سایت بالا نمی آید. طراحی وب و اینکه وب سبک و قابل دسترس باشد خیلی مهم است. بخش مالی مشکل دیگر است. من در ابتدا که توانستم کار را پیش ببرم برای این بود که همکارهایم از بستگانم بودند و توقع مالی نداشتند و کار پیش رفت. در آن زمان من مشغول به تحصیل بودم و نیاز مالی آنچنانی نداشتم. اما همه که اینطور نیستند. الان به عنوان مستر ۳ سال است کار کرده ام و تمام تلاشم این بوده که کار خیلی عمقی و اصولی پیش برود.مشکل دیگر زمانی بود که می گفتند اینترنت قطع می شود. به ما در آن مدت فشار روحی زیادی وارد شده بود که چه کار باید بکنیم و همین مشکلات به میزان استرس ما اضافه می کرد.
روند تولید مطالب سایت بیتوته به چه صورت است؟
زمانی که سایت را ایده پردازی کردیم ۳ فاز را برای آن درنظر گرفتیم. فاز اول این بود که مطلب ایجاد کنیم. اطلاعات در اینترنت زیاد است. اما به خاطر اینکه نظم خاصی ندارد، مخاطب را آشفته می کند و مهمترین دلیل آن این است که کاربر ناآشنااکثرا اطلاعات خود را از موتورهای جستجوگر مثل گوگل پیدا می کند. آنقدر سرچ در میان کاربران ایرانی کارایی دارد کهموتور جستجوگر گوگل، رتبه اول را در ایران به خود اختصاص داده است. همین موضوع باعث می شود که وب مسترها نتواند کار خود را به درستی پیش ببرند و در قعر موتورهای جستجو جای بگیرند. نیاز است که مطالب را سامان دهی کنیم. هر مطلبی که در سایتمان به کار می بریم، اگر از جای دیگر باشد؛ حتما با ذکر منبع آن را در سایت بیتوته استفاده خواهیم کرد و سعی می کنیم حق کپی رایت را خودمان رعایت کنیم. فاز دوم که ۲ ماه است آن را راه اندازی کرده ایم، ترجمه است که البته تا بتوانیم این سیستم را به خوبی در سایت جا بیندازیم نیاز به زمان دارد. سعی کرده ایم مطالب را به خوبی دسته بندی کنیم؛ چون آنقدر مطلب در اینترنت هست، اما بلااستفاده؛ برای همین آنها را جمع آوری و به روز می کنیم یا ازآنهایی استفاده می کنیم که تاریخ انقضا ندارند. فاز سوم نیز که ان شالله تا چند ماه آینده راه می اندازیم تولید محتوا خواهد بود. اگر درآمد را به خوبی مدیریت کنیم می تواند کمک خوبی باشد و مردم بیشتر از قبل می توانند از این سایت بهره ببرند.
میزان استقبال چطور است؟
اگر سایت جهانی الکسا را بررسی کنید از روی نمودار آن متوجه خواهید شد که سایت چه میزان بازدید دارد و کاملا گویا است. البته هیچ کاربری از طریق ایمیل یا خبرنامه جذب سایت بیتوته نشده که خود برای ما امتیاز بزرگی به حساب می آید. در حال حاضر که با شما صحبت می کنم سایت ما در جهان رتبه ۳۰۰۵ را دارد و در کشور ۳۵ است که این رتبه ها متغییر هستند و مثلا رتبه در کشور بین ۳۰ تا ۴۰ در نوسان است. به جرات می توانم بگویم غیر از وب سایت هایی که با ایمیل و خبرنامه کار می کنند؛ هیچ سایتی به اندازه سایت ما روند رو به رشد ندارد. ما می خواهیم با روند طبیعی رشد کنیم و سعیمان این است که اصول اخلاقی را هم در حین کار رعایت کنیم.
پیشنهاد شما درباره بهبود وضعیت تولید محتوای وب فارسی چیست؟ همه معتقد هستند در اینترنت تولید محتوای غنی وب فارسی کم است.
اینترنت جدای از جامعه نیست. خود ما کاری کرده ایم که فاصله بین اینترنت و جامعه از بین برود وگرنه اینترنت هم مانند رادیو، تلویزیون و روزنامه باید جایی در خانواده ها داشته باشد. حتی اینترنت از این رسانه ها نیز بهتر است؛ چون امکان ارتباط دوطرفه وجود دارد. مطالبی که در اینترنت گذاشته می شود کاملا مشخص خواهد شد که چه میزان از آن مطلب استقبال شده. باید دلیل اینکه تولید محتوا، درست انجام نمی شود را بررسی کرد. چرا در اینترنت این اتفاق رخ نمی دهد به نظر من به این خاطر است، وقتی که یک نفر cdآموزشی، بازی یا هر چیز دیگری را درست می کند؛ نمی داند چطور می تواند برای آن بازار فروش به وجود آورد و اینترنت چقدر می تواند در این خصوص کمک حال آنها باشد. هزینه این کارها هم بالاست برای همین کیفیت ها پایین می آید. اولین کاری که برای بهبود وضعیت باید انجام داد؛ بازاریابی است. تولیدکننده ای ببیند که کارش نمی گیرد آن را رها می کند. در رکود بازار، بازاریاب می تواند کمک بزرگی باشد.خیلی ها حاضر هستند برای محصول پول پرداخت کنند. لازم است کالایی که تولید می کنند را به مردم معرفی کنند که این کار هم هزینه براست. مثلا اگر قرار باشد نمایشگاه بزنند باید هزینه زیادی بپردازند. لازم است یک شبکه مویرگی درست ایجاد شود و به اینترنت، آن را وصل کنند. از این طریق می توان به راحتی موانع را از سر راه برداشت. حمایت نکردن دولت هم علت دیگری است. تقریبا همه می گویند دولت باید این مشکلات را سروسامان دهد. مثلا وقتی cd بازی یا آموزشی ساخته می شود به راحتی می توان از روی آن کپی کرد. قانون حق کپی رایت وجود دارد، اما جنبه اجرایی ندارد. شرکت ها هم نمی توانند شکایت کنند. اگر دولت در اجرای قانون محکم پیش برود مشکلات به مرور زمان حل خواهد شد.
منبع : آی تی سلام