سلیم موذن زاده اردبیلی درگذشت +مراسم تشییع و بیوگرافی

0
سلیم موذن زاده مداح نامدار اردبیلی صبح امروز در سن ۸۰ سالگی دار فانی را وداع گفت.
ناصر اسحاقی مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: سلیم موذن زاده مداح اهل بیت صبح امروز در بیمارستان امام خمینی (ره) اردبیل به علت بیماری قلبی درگذشت.
شغل مداحان معروف خانواده سلیم موذن زاده بیوگرافی سلیم موذن زاده اخبار اردبیل
وی ضمن تسلیت به خانواده این مرحوم درگذشت وی را ضایعه ای در دناک توصیف کرد و گفت: اردبیل یکی از مفاخر مذهبی وحسینی خود را ازدست داد.
وی اضافه کرد:مراسم دفن وتشییع این مداح معروف متعاقبل اعلام می شود.
سلیم موذن زاده اردبیلی در سال ۱۳۱۵ خورشیدی در محله تازه شهر اردبیل چشم بر جهان گشود. صدای خوب در خانواده وی موروثی بوده وˈشیخ فرج اردبیلیˈ پدر بزرگ ؛ ˈشیخ کریمˈ پدر استاد سلیم و تمام برادرانش به نام های شادروانان نعیم ؛ رحیم و داود موذن زاده اردبیلی از صدای بسیار خوب برخوردار بوده اند که همه آنان از این نعمت الهی در راه ترویج مکتب اهل بیت (ع) به خصوص مناقب و مصائب چهارده معصوم (ع) و عزاداری های محرم بهره جسته اند.
شغل مداحان معروف خانواده سلیم موذن زاده بیوگرافی سلیم موذن زاده اخبار اردبیل
مرحوم سلیم موذن زاده اردبیلی که بیش از ۶۰ سال از عمر خویش را صرف اجرای برنامه های نوحه خوانی و مداحی نموده بود. از او حدود دو هزار و ۵۰۰ عنوان نوار کاست و سی دی مربوط به برنامه های عزاداری و نوحه خوانی موجود هست.
مرحوم موذن زاده می گفت که حنجره اش وقف حضرت سیدالشهداء (ع) است و درست نیست که از آن برای موارد دیگر استفاده نماید.
اعجاب و توانایی بی وصف در اجرای برنامه های گوناگون مداحی ، نوحه خوانی ، مولود خوانی ، اذان و قرائت قرآن مجید از دوران نوجوانی وی را در ردیف یکی از مطرح ترین افراد در این رشته ها قرار داده است.
آن مرحوم بطور متوسط روزانه پنج ساعت از عمر خود را صرف مداحی کرده و بیش از دو هزار عنوان نوار کاست مربوط به برنامه های او از زمان پیدایش ضبط صوت تاکنون به زبان های عربی ، فارسی و آذری موجود است.
سلیم موذن زاده با معرفی خود به عنوان نوکر پیر آستان مقدس اهل بیت (ع) می گوید : حنجره من یک موهبت الهی و وقف سید الشهدا (ع) است و استفاده از آن در زمینه های غیر از این صحیح نیست. 
شغل مداحان معروف خانواده سلیم موذن زاده بیوگرافی سلیم موذن زاده اخبار اردبیل

نسب خانوادگی

از زمان حاکمیت دین اسلام افراد زیادی از اردبیل تاکنون به حرفه موذنی و مداحی پرداختند که تا قبل از ۵/۱ قرن اخیراطلاعات کافی از آنان در دست نمی‌باشد.

اما بطور مسلم صدای گیرا در خانوادهٔ موذن زاده اردبیلی موروثی بوده و همه فرزندان و نوادگان مرحوم شیخ فرج این موهبت الهی را ازاو به یادگار بردند.

شیخ فرج، پدربزرگ سلیم موذن زاده اردبیلی، قدیمی ترین موذن کشوراست که اطلاعات مختصری از وی موجود می‌باشد.

به گفتهٔ سال خوردگان، صدای اذان وی را ساکنان روستاهای واقع درحاشیه سه فرسنگی شهراردبیل سحرگاهان از بام مسجد زینال در مرکز شهر می شنیده‌اند.

شیخ عبدالکریم، فرزند شیخ فرج هم نخستین موذن درایران است که نوای اذان دلنشین او شهرت جهانی دارد.

او در سال ۱۲۷۳ خورشیدی در محلهٔ ” تازه شهر” اردبیل متولد گردید و تا سال ۱۳۲۱ خورشیدی نوای توحیدی اش از منارهٔ مسجد میرزا علی اکبر این شهر به گوش می‌رسید.نعیم، سلیم، رحیم، محمود و داود پنج فرزند او نیز از مداحان اهل بیت و موذن‌های مشهور جهان اسلام هستند.

شادروان رحیم موذن زاده اردبیلی نیز که اذان بی مانند او در دستگاه بیات ترک درفهرست آثارمعنوی ایران به ثبت رسید چند سال قبل براثر بیماری دعوت حق را لبیک گفت.

استاد سلیم، دربارهٔ پدرش می‌گوید: او در سال ۱۳۲۱ خورشیدی به قصد زیارت بارگاه ملکوتی امام رضا عازم مشهد مقدس می‌شود و در بین راه شبی را در منزل یکی از دوستان خویش درتهران سپری می‌کند. ازآنجایی که شیخ عبدالکریم عشق موذنی داشته سحرگاه به پشت بام منزل واقع درخیابان عین الدوله رفته و ندای توحیدی اذان را سر می‌دهد.

امام جماعت وقت مسجد سلطانی (امام فعلی) صدای اذان او را از دور شنیده و قبل از ظهر سراغ او را از تمام خانه‌های اطراف می‌گیرد.

شغل مداحان معروف خانواده سلیم موذن زاده بیوگرافی سلیم موذن زاده اخبار اردبیل
عکس قدیمی سلیم موذن زاده

به او می‌گویند که شیخی از اردبیل آمده و درخانهٔ “مطلب بلوری ” میهمان است و با درخواست امام جماعت، ظهر همان روز ” شیخ عبدالکریم ” در پشت بلندگوی مسجد قرار گرفته و نوای ملکوتی ” اشهدان لااله الاالله ” را به گوش مردم می‌رساند.

او پس از بازگشت از زیارت مشهد در تهران ماندگار شده و موذن مسجد سلطانی می‌شود بطوریکه تا سال ۱۳۲۹ خورشیدی که دارفانی را وداع گفت صدای اذان وی روزی سه بار از رادیو واقع در میدان ارک تهران پخش می شده است.

سلیم، صدای خوب در مداحی را از رشته‌های هنری ظریف توصیف می‌کند که ملاحت، زیر و بم آهنگ، ادای کلام و تحریرهای مناسب لازمه این هنراست.

وی که خود علاوه برحفظ روش‌های قدیمی، سبک‌های جدیدی با اصالت فرهنگی را در نوحه خوانی و مداحی ابداع نموده، گفته است: صدای من در برابر صدای پدرم مانند قطره‌ای است درمقابل دریا.

موذن زاده در حضور آیت‌الله طباطبایی مفسر تفسیر المیزان نیز مداحی داشته‌اند که ایشان از موذن زاده تقاضای مداحی عربی میکرده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ