یک شغل و تجارت پرسود در بازار لوازم آرایشی ایران

1
در سال گذشته ۳۵۰میلیون دلار از بازار آرایشی و بهداشتی در کشور ما تولید داخل بوده و ۳۵۰ میلیون دلار نیز واردات رسمی به کشور انجام می‌شود. با این حال نزدیک به یک میلیارد دلار هم لوازم آرایشی قاچاق در این بازار وجود دارد. به این ترتیب حجم بازار محصولات آرایشی و بهداشتی کشورمان، یک میلیارد و ۷۰۰میلیون دلار (معادل ۵۸۰۰ میلیارد تومان) بوده است.
فقط در گوگل ایران و لوازم آرایش را سرچ کنید. اظهار نظرها، آمار و ارقام از سال ۲۰۰۶ میلادی به سرعت آپلود می‌شود. باگذشت زمان اما تیترهای این خبرها تغییر آنچنانی نکرده است. اما آمار ۲۰۱۵ مجله «Beauty world middle East» حاکی از آن است که ایران دومین کشور مصرف کننده لوازم آرایشی و بهداشتی در خاورمیانه و صاحب سکوی هفتم در جهان است.
قیمت کراتینه مو قیمت کاشت ناخن قیمت کاشت مژه شغل جدید شغل پر سود شغل پر درآمد آرایشگاه زنانه

**کاشت ناخن

کافی است در مترو کمی دقیق‌تر نگاه کنید. بیشتر دختران ناخن‌های خود را کاشته‌اند. اما کاشت در بالا شهر و پایین شهر پایتخت متفاوتند. بالاشهر به کاشت ناخن‌های کوتاه و طبیعی روی آورده‌اند و هر چه مترو به پایین شهر نزدیک‌تر می‌شود ناخن‌ها بلندتر می‌شوند و مربع یا نوک تیز.
ملیکا یک واحد از ساختمان دو طبقه‌ای در امیرآباد را اجاره کرده است. این واحد بسیار کوچک و جمع و جور است. یک اتاق بیشتر ندارد که آن را هم به یکی از دوستانش به نام مریم اجاره داده که تا کار لیزر در آنجا انجام می‌دهد. بخشی از پذیرایی را هم به سارا اجاره داده تا برای خودش مزونی دست و پا کرده، لباس‌های خود را عرضه کند. سارا می‌گوید که همه لباس‌هایش از برندهای اصل ترکی است.

**سوزن‌دوزی برای کاشت ناخن

در این بلبشو ملیکا و نازنین هم کار کاشت، طراحی و ترمیم ناخن‌ انجام می‌دهند. آنها ناخن را از ۱۲۰ تا ۱۸۰ هزار تومان می‌کارند. مشتریانش هم خیلی زیادند. آنقدر که وقت سرخاراندن و گاهی ناهار خوردن را از یاد می‌برند. آنها برای ترمیم و طراحی کاشت خود ۹۰-۸۰ هزار تومان دستمزد می‌گیرند این در صورتی است که ناخن‌کار دیگری در میدان نارمک برای ترمیم ۴۸-۴۷ هزار تومان بیشتر نمی‌گیرد. ملیکا می‌گوید: «می‌دانید چقدر کارمان سخت است؟ سر و کله زدن با این همه آدم باسلیقه‌های مختلف آسان نیست. از آن بدتر همه‌اش سرمان پایین است. من فقط ۴-۵ سال است که دارم کار طراحی ناخن می‌کنم اما شب‌ها از دست درد و گردن درد خواب ندارم.» می‌گویم همه آنهایی که پیش‌تان می‌آیند وضع‌شان خوب است که این پول را خرج می‌کنند. به سرعت می‌گوید: «نه بابا. شاید باورت نشود، هستند کسانی که می‌دانند باید سرماه قرض کنند اما باز هم از قر و فر خودشان نمی‌گذرند. من از این مشتری‌ها زیاد دارم.»

مژگان یکی از مشتریان ملیکاست. با او همکلام می‌شوم. او کارمند است. می‌گوید که شب‌ها بعد از کارش، گاهی تا ساعت ۳ شب سوزن‌دوزی می‌کند تا بتواند به خودش برسد. موهایش را اکستنشن کرده، مژه‌هایش کاشت است و برای ترمیم ناخن‌های بلندش آمده. خانه‌شان در کوچه پس کوچه‌های نظام‌آباد است. می‌گوید: «این روزها مردم عقل‌شان به چشم‌شان است. من با وام و قرض و قوله توانستم یک ماشین دست دوم بگیرم. قسط وام‌ها را می‌دهم و دیگر پولی برایم نمی‌ماند تا به خودم برسم. به همین خاطر با یکی از مزون‌های خیلی خوب تهران کار می‌کنم و کار دست روی لباس‌هایش را انجام می‌دهم.»

از او می‌پرسم که چقدر برای اکستنشن مو و مژه‌هایش خرج می‌کند. می‌گوید: «آنقدر رفتم و مژه‌هایم را کاشتم که یاد گرفتم و الان خودم مژه‌هایم را می‌کارم. تازه برای دو سه تا از دوستانم هم با ۵۰-۶۰ هزار تومان مژه می‌کارم. اگر بخواهند در آرایشگاه این کار را بکنند حداقل باید هفته‌ای یکبار ۸۰-۹۰ هزار تومان خرج کنند. دستگاه اکستنشن مو هم گرفتم و خودم این کار را انجام می‌دهم. پشت موهایم را هم دوستم برایم اکستنشن می‌کند. در عوضش من هم کل موهایش را برایش اکستنشن می‌کنم. البته پول خریدن مو و مژه و چسب را از همان سوزن‌دوزی درمی‌آورم. اینطوری دیگر پول نصب را نمی‌دهم و مو را هم از بازار ارزان‌تر می‌خرم. مو را شاخه‌ای ۶-۵ هزار تومان می‌خرم. اما کمتر جایی موی به این خوبی را با ۹-۸ هزار تومان به موهای آدم نصب می‌کنند.»

گندم دختری ۲۷ ساله است که ناخن‌هایش را در میدان نارمک کاشته. او می‌گوید: «کاشتن ناخن از نان شب برایم واجب‌تر است و از سال ۹۱ همیشه ناخنم کاشت بوده. دیگر نمی‌توانم ناخن‌هایم را بدون کاشت لایه رویی‌اش تصور کنم.»

**آمار و ارقام چه می‌گویند

طبق اخبار و گزارش‌های رسمی، گردش مالی بازار لوازم آرایشی و بهداشتی ایران ۳.۶۸ میلیارد دلار (معادل ۱۲ هزار و ۶۹۶ میلیارد تومان) است. به‌تعبیر دیگر زنان ایرانی ۳۰ درصد از درآمد خود را خرج محصولات زیبایی می‌کنند و مصرف‌کنندگان محصولات زیبایی در ایران، سالانه ۲۳ بطری عطر می‌خرند.

طبق آمار خبرگزاری دولت، فقط در نیمه اول سال ۹۴، به میزان ۵۹ میلیون دلار (معادل ۲۰۳ میلیارد تومان)، محصول آرایشی و بهداشتی وارد کشورمان شده است. علاوه بر این در سال گذشته ۳۵۰میلیون دلار از بازار آرایشی و بهداشتی در کشور ما تولید داخل بوده و ۳۵۰ میلیون دلار نیز واردات رسمی به کشور انجام می‌شود. با این حال نزدیک به یک میلیارد دلار هم لوازم آرایشی قاچاق در این بازار وجود دارد. به این ترتیب حجم بازار محصولات آرایشی و بهداشتی کشورمان، یک میلیارد و ۷۰۰میلیون دلار (معادل ۵۸۰۰ میلیارد تومان) بوده است.

قیمت کراتینه مو قیمت کاشت ناخن قیمت کاشت مژه شغل جدید شغل پر سود شغل پر درآمد آرایشگاه زنانه

**عکس؛‌ تعیین کننده قیمت‌ها

با سرچ کلمه ناخن یا کاشت مژه در اینستاگرام، هزار‌ و یک پیچ با شماره تلفن‌های مختلف پیدا می‌شود که با دیدن کارشان، گاهی جذبشان می‌شوید. اکثر آنها آدرس‌هایشان را هم نوشته‌اند، البته نه به طور کامل. با یکی از این شماره‌هایی که سمت ولیعصر – فرشته است، تماس می‌گیریم. خانمی گوشی را برمی‌دارد صدای شلوغی محیط گاهی صدایش را در خود گم می‌کند. او با خوشرویی هر چه تمام‌تر جواب می‌دهد و می‌گوید: «سه نوع کاشت داریم که باید ناخن‌تان را ببینم و نظر بدهم که کدام یک را باید برای دست شما استفاده کنم. بیشتر کاشت گریم انجام می‌دهم که از ۱۲۰ هزار تومان شروع می‌شود. از ۲۵۰ هزارتومان بیشتر نمی‌شود. شما به اینستاگرام من بروید و عکسی که دوست دارید را برایم بفرستید به شما می‌گویم که هزینه شما چقدر می‌شود.» از یک هفته تا یک‌ماه برای ترمیم ناخن‌هایی که این خانم می‌کارد باید به او مراجعه شود. او می‌گوید: «حداقل ۱۵ روز یکبار باید ناخن‌های کاشت را ترمیم کنید که از ۶۰ هزار تومان شروع می‌شود و بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان نمی‌شود.»

**آسیبی به ناخن نمی‌زنیم

کاشت ناخن در محدوده سهروردی، اندیشه ۱۲۰‌تا ۱۵۰ و ترمیم آن چیزی حدود ۴۵ تا ۶۵ هزار تومان هزینه روی دست یک خانم می‌گذارد. این تفاوت قیمت برای طراحی روی ناخن است. خانمی که در آرایشگاه است، می‌گوید که حداقل دو ساعت باید وقت بگذارم تا ناخنم را بکارم. البته اگر دست ناخن‌کار پر نباشد و کسی جلوی من نباشد. یعنی سر ساعت و بدون معطلی ناخن‌کار شروع به کار کند. هیچ کدام از این ناخن‌کارها با کاور ناخن موافق نیستند. آنها می‌گویند که به ناخن آسیب می‌رساند. به همین دلیل آنها کاور را توصیه نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند که یک لایه روی ناخن بیاید که آسیبی به آن نرسد. با وجود آسیبی که می‌رساند، هزینه کاورکردن ناخن کمی بالاتر از کاشت ناخن است.

**کاشت‌مان هوا نمی‌گیرد

آرایشگاه‌های غرب تهران جایی در بلوار فردوس نیز خدمات این‌چنینی را به صورت پکیج ارائه می‌کنند. کاشت ناخن از ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومان آب می‌خورد. هرکسی ناخن بلندتری بخواهد باید پول بیشتری بپردازد. خانمی که آنجاست می‌گوید: «خیالتان کاملا راحت باشد که کاشت ما تضمینی است و نمی‌شکند، هوا هم نمی‌گیرد. ناخن‌کار ما خارج از ایران دوره آموزشی دیده‌اند.» با ناخن‌کارشان که همکلام می‌شوم می‌گوید: «در امارات، مسکو و استانبول دوره‌های آموزشی را گذرانده‌ام.»

خانمی که پشت میز نشسته هم در مورد اکستنشن مو می‌گوید: «ما مو را شاخه‌ای ۷هزار‌تومان می‌خریم و همان ۷ هزار تومان هم به شما می‌فروشیم. ۳هزار تومان هم می‌گیریم و آن را به سرتان نصب می‌کنیم.» می‌پرسم: «چند شاخه نیاز دارم؟» می‌گوید: «اصولا از ۱۰۰ تا ۱۵۰ شاخه نیاز است.» یعنی چیزی حدود یک تا یک و نیم میلیون تومان برای کاشت مو باید هزینه کرد. البته موها هم کنده می‌شوند و نیاز به ترمیم دارند و باید شاخه‌ای ۴-۵هزار تومان برای ترمیم آن هزینه کرد.

کراتینه هم این روزها خیلی مد شده است. به قول خودشان موهایتان شلاقی می‌شود و زیبا. در مورد کراتینه که می‌پرسم، می‌گوید: «حداقل کراتینه ۷۰۰ هزار تومان است به بالا. ما از کراتینه المنت استفاده می‌کنیم که موادش معدنی است. یعنی موادش مثل بقیه جاها نیست که بعد از چند هفته از بین برود. موها هم احیا می‌شود و هم صاف.»

این در حالی است که آرایشگر نارمکی می‌گوید: «هربار احیای مو ۱۵۰ هزار تومان می‌شود که حداقل باید دو بار موهایتان احیا شود. کراتینه کردنش هم ۶۰۰ هزار تومان هزینه دارد.»

گشت و گذار در آرایشگاه‌های مجاز و غیرمجاز تهران نشان می‌دهد که این زیبایی‌ که از نان شب برای بعضی از زنان ایرانی واجب‌تر است، ارزان نیست و هزینه گزافی بر دستشان می‌گذارد./آفتاب یزد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. مهرسا می گوید

    مفید بود
    ممنون