برندگان و بازندگان (پر سودترین سهام و زیان ده ترین سهام) بورس تهران در ۲۵ روز گذشته + جدول آمار

0

به گزارش ساتین : سونامی نزول شاخص بورس که از نیمه دوم دی‌ماه آغاز شده قربانیان بسیاری داشته به‌طوری که در این مدت قیمت سهام ۷۰درصد شرکت‌های بورس کاهش یافته است.

 آمارها با ما سخن می‌گویند. در بورس اعداد فقط برای ترسیم نمودار خلق نشده‌اند بلکه هر کدام بار معنایی خاصی دارند و اثر وضعی هر سیاستی را بر بازار نشان می‌دهند. تازه‌ترین آمارها گویای این واقعیت است که اولا سونامی نزول شاخص بورس فراگیر بوده و دوم اینکه برخی صنایع خاص در این دوره نه‌تنها نزول نکرده‌اند بلکه با موج صعودی هم همراه بوده‌اند. اما این همه ماجرا نیست؛

آمار‌ها می‌گویند با وجود نزول شاخص از نیمه دوم دی‌ماه بازار سهام پخته‌تر شده، حتما می‌پرسید چرا؟پاسخ روشن است، از میان نزدیک به ۶۰۰ شرکتی که سهامشان در بورس و فرابورس پذیرفته شده‌اند سهام ۴۰۱شرکت معامله شده، یعنی با وجود نزولی بودن بازار، سطح نقد شوندگی بازار سهام حفظ شده است؛ به این معنی که فروشندگان یا خریداران سهام همواره در دسترس بوده‌اند.

مروری برآنچه در ۳هفته گذشته در بورس اتفاق افتاده نشان می‌‌دهد روند نزولی بورس تهران درست از نیمه دوم دی‌ماه اتفاق افتاده است. شاخص کل بورس تهران ۱۶دی‌ماه یکباره ۲۳۰۰واحد نزول کرد و یکی از بالاترین نزول‌های تاریخی خود را ثبت کرد. یک روز قبل از این رویداد یعنی ۱۵دی‌ماه شاخص کل بورس تهران به ۸۹هزارو ۵۰۰واحد یعنی بالاترین نقطه تاریخی خود رسیده بود. این رقم عدد بی‌سابقه‌ای در بورس تلقی می‌شود و بالاترین عددی است که نماگر‌های بورس تهران تا آن زمان به‌خود دیده بودند، از آن تاریخ تا دیروز که شاخص بورس به ۸۰هزار و ۸۶۱ واحد رسید شاخص بورس تهران ۸۶۳۹واحد معادل ۹.۶درصد افت کرده است.

آمار‌ها همچنین نشان می‌دهد؛ در طول این مدت سهام ۴۰۱شرکت در بورس و فرابورس دادوستد شده که از این تعداد ارزش سهام ۳۰۸شرکت نزول کرده است، قیمت سهام ۵شرکت تغییری نکرده و فقط قیمت سهام ۸۸شرکت در این مدت رشد کرده است.
بررسی روند نزولی قیمت سهام شرکت‌های بورس نشان می‌دهد، بیشترین میزان افت قیمت سهام در این مدت مربوط به سهام شرکت‌هایی بوده که عموما در بخش راه و ساختمان فعالیت می‌کرده‌اند.

جالب است بدانید مصوبه شورای پول و اعتبار برای افزایش سقف وام مسکن به ۳۵میلیون تومان درست از نیمه دوم دی‌ماه رسما اعلام شد اما در اتفاقی عجیب این موضوع منجر به افزایش شدید قیمت وام مسکن در فرابورس شد و در مقابل قیمت سهام شرکت‌های ساختمانی را نزولی کرد.

براساس اطلاعات موجود از ۱۵ دی‌ماه به این سو، قیمت سهام شرکت‌هایی مانند سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق، سیمان مجد خواف، سرمایه‌گذار ساختمان، سرمایه‌گذاری مسکن تهران، عمران و توسعه شاهد، آ. س. پ، سیمان غرب آسیا، شهر‌سازی‌ و خانه‌سازی‌ باغمیشه بین ۳۹.۵ تا ۳۱.۵ درصد افت کرده است.

وضعیت بانک شهر نرخ سود بانک شهر مجمع بانک شهر سهام زین ده سهام پرسود سهام بانک شهر تحلیل سهام تحلیل بورس امروز تحلیل بانک شهر پرسود ترین سهام در بورس بهترین سهام برای خرید در بورس اخبار سهام اخبار بورس امروز

در مقابل سهام برخی از شرکت‌ها با رشد بسیار زیادی مواجه شده است ازجمله سهام شرکت‌های به نسبت کوچکی چون؛ نصیر ماشین، چرخشگر و بوتان که قیمت سهامشان به‌ترتیب ۲۴۶ درصد، ۱۲۸ درصد و ۱۱۹ درصد افزایش یافته است.

نکته قابل توجه اینکه قیمت سهام بانک شهر هم که به تازگی وارد بازار پایه فرابورس شده است از ۱۵۱ تومان به ۲۴۰ تومان رسید و معادل ۵۸.۹ درصد رشد کرده است. بانک شهر در این مدت چهارمین سهام پربازده بورس بوده است.نتیجه کلی اینکه سطح عمومی قیمت سهام شرکت‌ها در بورس و فرابورس در ۲۲روز اخیر به‌طور میانگین ۷.۱ درصد نزول کرده اما در همین بازار منفی هم سرمایه‌گذاران هوشمند برنده بوده‌اند.

همشهری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ