ولادت امام موسی کاظم چه روزی است؟ +تاریخ ولادت امام موسی کاظم در سال ۹۷

2

تاریخ دقیق ولادت امام موسی کاظم در سال ۹۷ ، میلاد و تولد موسی بن جعفر ، لقب امام موسی کاظم چیست ، چرا لقب امام هفتم کاظم است

تاریخ ولادت امام موسی کاظم در سال ۹۷

حضرت موسی بن جعفر علیه السلام مشهور به امام موسی کاظم علیه السلام امام هفتم شیعیان در بیستم ماه ذی الحجه سال ۱۲۸ هجری قمری، (شنبه ۱۰ شهریور ماه ۱۳۹۷) در قریه ابواء (میان مکه و مدینه) دیده به دنیای ما گشود.

پدر محبت بزرگوارشان امام جعفر صادق (ع)، امام ششم شیعیان و مادر مهربان مکرمه‌‌اشان، حمیده بربریه یا حمیده پاک بوده هست.

تاریخ ولادت امام موسی کاظم در سال ۹۶

حضرت موسی بن جعفر علیه السلام مشهور به امام موسی کاظم علیه السلام امام هفتم شیعیان در بیستم ماه ذی الحجه سال ۱۲۸ هجری قمری، (دوشنبه ۲۰ شهریور ماه ۱۳۹۶) در قریه ابواء (میان مکه و مدینه) دیده به دنیای ما گشود.

القاب و کنیه امام موسی کاظم(ع)
مهم ترین و معروف ترین لقب امام موسی کاظم علیه السلام ، «کاظم» است و کاظم یعنی فرو خورنده خشم و غضب. از دیگر القاب آن حضرت می توان به عالم، صالح، باب الحوائج، صابر، امین و زین المجتهدین اشاره کرد. مهم ترین کنیه آن حضرت عبدصالح و ابوالحسن می باشد که در میان اهل حدیث به ابوالحسن اول معروف است.

فرزندان امام موسی کاظم (ع)
بنا به گفته شیخ مفید در ارشاد امام موسی کاظم (علیه السلام) سی و هفت فرزند پسر و دختر داشت که هیجده تن از آنها پسر بودند و علی بن موسی الرضا (علیه السلام) امام هشتم افضل ایشان بود. از جمله فرزندان مشهور آن حضرت احمد بن موسی و محمد بن موسی و ابراهیم بن موسی بودند. یکی از دختران آن حضرت فاطمه معروف معصومه سلام الله علیها است که قبرش در قم مزار شیعیان جهان است. عدد اولاد آن حضرت را کمتر و بیشتر نیز گفته اند.

پیامک ولادت امام موسی کاظم (ع)

خجسته میلاد هفتمین پیشوای خیر و خوبی، هفتمین قافله سالار کاروان صبر و شکیبایی،امام موسی کاظم علیه السلام مبارک باد.

میلاد هفتمین فخر عالم امکان باب الحوئج ، موسی بن جعفر علیه السلام بر شما مبارک باد.

 

سر زد مهى زیبا از نسل کوثر
نمودند جلوه‏ گر نور موسى بن جعفر
تابنده خورشید محبت و عقیده
امام صادق را فروغ دیده
ولادت امام موسی کاظم (ع) مبارک باد.

*

زیور آرا نمودند زمین تا عرش اعلى
چونکه نمودند نور رخ موسى هویدا
عالم از این مولد فرخنده گردیده طرب زا
چونکه نمودند نور رخ موسى هویدا
ولادت امام کاظم (ع) مبارک باد.

*

صبح انوار هدایت موسى کاظم می باشد
صاحب سرّ ولایت، موسى کاظم می باشد
آن گلستان ولایت کز نسیم او دمید
گلبنى در هر ولایت، موسى کاظم می باشد
عقل در تفسیر آیات کمالش کى رسد
آیتى در صد روایت، موسى کاظم می باشد
آفتابى چون على موسى الرضا را در وجود
مشرق صبح سعادت، موسى کاظم می باشد
ولادت امام موسی کاظم (ع) مبارک باد.

*

مژده ای دل که شب میلاد کاظم آمده
فاطمه بر دیدن موسی بن جعفر آمده
کاظمین امشب چراغان از وجود کاظم هست
خانه ی صادق چراغان از حضور کاظم هست
ولادت امام موسی کاظم (ع) مبارک باد.

در منابع کهن تنها به سال تولد امام کاظم(ع) در سال ۱۲۸ه. ق اشاره شده است بعدها در منابع دست دوم قید ماه صفر اضافه شد و در منابع بسیار متاخر نزدیک به قرن دهم به بعد از جمله در کتاب بحرالانساب قید هفتم صفر ذکر شده است و بنابر تتبعی که شده تنها کتابی که میلاد امام را به هفتم صفر نسبت می دهد همین کتاب است و تمام کتاب های بعد به این کتاب استناد نموده اند حتی در اصول کافی فقط سال تولد امام ذکر شده است.

تاریخ واقعی تولد امام موسی کاظم(ع) : در جلد دوم این کتاب در صفحه ۳۰، در حدیث ۱۱۳۰ آمده است که ابی بصیر نقل می کند که من سال ۱۲۸ ه. ق همراه با امام صادق(ع) به حج مشرف شدم. وقتی از حج برگشتیم و به شهرک ابواء (بین مکه و مدینه) رسیدیم، مادر امام کاظم(ع) درد زایمانشان گرفت و آن حضرت، آن جا به دنیا آمدند. بنابراین وقتی در راه بازگشت از موسم حج حضرت به دنیا آمده باشند بسیار بعید است که ایشان در ماه صفر به دنیا آمده باشند؛ پس تاریخ هفتم صفر به عنوان سالروز میلاد امام کاظم(ع) اصلا صحت ندارد و علمای شیعه بنا را به این گذاشته بودند که دو ماه محرم و صفر عزا باشد و همان طور که حسینیه ها و مساجد همه سیاهپوش می شوند و این سیاهپوشی تا آخر ماه صفر ادامه یابد.

در مقابل ماه شعبان تمام یادبودهایش جشن و سرور و تولد باشد و یادبود عزا در شعبان گرفته نشود این ماه برای سرور و شادی و ماه محرم و صفر هم برای یادبودهای عزا باشد.

بنابر این میلاد امام کاظم(ع) یا ۱۷ ماه ذی الحجه یا ۲۷ ذی الحجه سال ۱۲۸ ه. ق بوده است. چون ذی الحجه آخرین ماه سال قمری است و میلاد امام(ع) هم در روزهای آخر این ماه واقع شده است به همین دلیل گاهی در تاریخ اشتباه شده و به جای سال ۱۲۸ ه.ق سال ۱۲۹ ه. ق نوشته شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 2 )
  1. سلطان پناه می گوید

    نصیحتی نمایمت بشنود و بهانه مگیر / هر آنچه ناصح مشفق بگویدت بپذیر.
    میل رفتن منما ای دوست، دمی با ما باش / بر لب جوی طرب جوی و بکف ساغرگیر.
    …….

  2. محب اهلبیت می گوید

    امام صادق (ع) فقط در ماه ذی الحجه که به حج نرفته بودکه بعد از برگشت امام صادق (ع) از حج ، امام کاظم (ع) به دنیا آمده باشد بلکه در روایت فقط اشاره به برگشت امام ازحج شده و نام هیچ ماه ای راذکر نکرده،که ما میلاد امام کاظم را در ماه ذی الحجه احتمال بدهیم ، ثانیا در شیعه فقط اکتفا به کتب تاریخی نمیشود که به هر دلیل دست کاری شده و توسط غیر شیعه نقل میشود، بلکه به نقل هایی که سینه به سینه از علما و بزرگان ما که با ائمه اطهار در ارتباط بودن وبرای ما نقل کرده اند، عمل میشود. در ضمن ، مگرما از امام معصوم حدیث معتبر نداریم که فرموند: هرکس که در شادی ما شاد با شد ودر غم ما غمگین در بالا ترین درجات بهشت با ما محشورخواهد شد، پس چطور با دیدگاه شخصی و مغرضانه به این موضوع مهم نظر میدهیم ودر روزی که امام زمان(عج) در میلادجدبزرگوارشان شاد هستندما مردم را به عزاداری دعوت میکنیم.