چرا قیمت سایت های ایرانیِ خرید از آمازون اینقدر گران تر است؟

0

سایت های فروش اینترنتی شاید در ظاهر هیچ مراوده ای با کشورمان نداشته باشند اما در عمل آمازون و ebay همین بیخ گوش مان نمایندگی دارند. حداقل در جستجوهای اینترنتی می توان تعداد زیادی سایت پیدا کرد که ادعا می کنند هر آنچه شما بخواهید را در گوشه و کنار چنین سایت هایی پیدا می کنندت، بهایش را می پردازند و با گرفتن هزینه های مربوط به ارسال در ایران، جلوی خانه تحویل تان می دهند. تنها کافی است لینک محصول مورد نظرتان را به این سایت ها داده و قیمت اعلام شده را پرداخت کنید تا در یک فاصله سه هفته تا یک ماهه این محصول به دست شما برسد.

ولی به نظرتان قیمت های این سایت ها چقدر منصفانه است؟ برای پاسخ به این سوال شرایط فروش و تحویل کالا را بررسی کردیم و همچنین قیمت چند محصولی که در ایران موجود هستند را حساب کردیم. مسلما محصولاتی که به صورت عمده وارد ایران می شوند باید قیمت پایین تری از این سایت ها داشته و خرید آنها در داخل ایران به صرفه تر باشد ولی جالب اینجاست که در مواردی خرید از آمازون ارزان تر از خرید در داخل ایران تمام می شود.

 

برای خرید از سایت های خارجی شرایط مختلفی را باید در نظر بگیرید. مثلا در مورد آمازون آنچه در ابتدا لازم است بدانید، این است که سایت آمازون در کشورهای مختلف مثل آمریکا، انگلیس، آلمان، کانادا، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، ژاپن و چین شعبه دارد و دارای آدرس های مختلف است، مثل co.uk برای انگلیس، de. برای آلمان و … پس اولین نکته مهم در خرید از آمازون توجه به این نکته است که می خواهید کالای خود را از کدام شعبه آموزن خریداری کنید و سپس مراحل خرید خود را تکمیل کنید.

اگر خارج از ایران باشید خرید از آمازون با این گونه سایت ها کاری ندارد. یک اکانت ساخته و با وارد کردن اطلاعات حساب خود جنس خود را تحویل می گیرید ولی از آنجایی که در ایران به کارت های اعتباری و حساب بین المللی دسترسی نداریم و این سایت ها نیز از کشور ایران پشتیبانی نمی کنند شما رسما نمی توانید از آمازون یا مدل های مشابه خرید کنید. به همین خاطر باید متوسل به یک واسطه شوید تا محصول مورد نظر شما را از آنجا خریداری کرده و به دست شما برساند.

ولی موقع انتخاب محصول از این سایت ها حتما حواس تان به چند نکته باشد. پس از جستجو و رسیدن به کالای مورد نظر خود، نکات و ویژگی هایی در رابطه با هر محصول وجود دارد که پیش از خرید باید به آنان توجه کرد تا بتوان با خیال راحت خرید از آمازون را انجام داد. اول این که در آمازون و سایت های دیگری از این دست، مثل سایت دیوار خودمان هر کسی می تواند هر چیزی را برای فروش بگذارد.

پس حتما حواس تان به این که چه کسی محصول را می فروشد باشد. از طرفی از مهم ترین فاکتورها در تعیین قیمت تمام شده شما در ایران وزن محصول است. این عامل در قیمت تمام شده و حمل و نقل تاثیر مهمی دارد و برای دریافت وزن دقیق کالا با گرفتن کلید Cltrl+F، برای شما نوار جستجویی باز می شود؛ با نوشتن کلمه Weight در این باکس، وزن کالای مورد نظر خود را به راحتی در توضیحات پیدا می کنید.

حتما نظرات محصولات را بخوانید و البته حتما حواس تان به گزینه کنار محصول با عنوان Available from these sellers نیز باشد. با کلیک روی گزینه Available from these sellers تمامی فروشنده هایی که این محصول را به فروش می رسانند، نمایش داده می شود. قیمت محصول با توجه به فروشنده ای که محصول را به فروش می رساند، متفاوت است. هر چه درصد رضایتمندی از کالا بیشتر باشد، قیمت آن بالاتر و فروشنده معتبرتر است.

چرا قیمت سایت های ایرانی خرید از آمازون اینقدر گران تر است؟

در فرآیند خرید کالا از وب سایت های خارجی، هزینه های مختلفی علاوه بر مبلغ ارزی خود کالا و کارمزد سایت فروشنده وجود دارند که شامل موارد مختلفی می شوند. مواردی از جمله هزینه جابجایی پول از ایران به حساب فروشنده، هزینه ارسال کالا از فروشنده تا دفاتر نمایندگان منطقه ای فروشنده در کشورهای مختلف، هزینه ارسال کالا از نمایندگان به دفتر امارات (در اغلب موارد ارسال مستقیم به ایران به دلیل تحریم میسر نیست)، هزینه گمرک ورودی کشور امارات، هزینه ارسال کالا از دفتر امارات به دفتر مرکزی تهران، هزینه گمرک ورودی کشور ایران و البته هزینه ارسال کالا از دفتر تهران به آدرس مشتری.

بسیاری از سایت ها تعرفه های خود را به صورت عمومی اعلام نکرده اند ولی در این میان یک سایت در مورد نحوه حساب و کتاب خود نوشته است. طبق اطلاعات این سایت اگر قیمت محصول تا ۱۰۰ دلار باشد کارمزد ۲۰ درصدی می گیرد. همچنین تا ۵۰۰ دلار کارمزد ۱۵ درصدی، از ۵۰۰ تنا هزار دلار کارمزد ۱۲ درصدی، از هزار تا پنج هزار دلار کارمزد ۱۰ درصدی و از پنج هزار دلار به بالا کارمزد ۹ درصدی تعیین کرده است.

طبق اطلاعات این سایت هزینه ارسال از آمازون تا ایران هم به ازای هر یک کیلوگرم ۴۰ دلار است. تعرفه های وزن هم تاثیر جداگانه ای روی قیمت دارند. مثلا تا ۱۰۰ گرم ۱۵ دلار، تا ۵۰۰ گرم ۲۵ دلار، تا ۷۵۰ گرم ۳۵ دلار و تا یک کیلوگرم ۴۰ دلار برای شما آب می خورد.

گوشی موبایل

به سراغ یکی از قوی ترین پرچمداران موجود در ایران یعنی سامسونگ s8 رفتیم. هزینه مدل معمولی این گوشی با حافظه ۶۴ گیگ در آمازون ۶۸۷ دلار ذکر شده است. یعنی به پول ما حدود دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان. در سایت اول قیمت این محصول با شرایط تحویل تا پنج هفته با قیمت سه میلیون و ۱۳۰ هزار تومان به دست شما می رسد. در سایت دوم قیمت کالا را دو میلیون و ۷۸۰ هزار تومان ذکر کرده و با هزینه گمرک و حمل و نقل به شما با قیمت سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تحویل می دهد.

سایت دیگر جزئیات بیشتری در اختیار ما می گذارد. اول این که قیمت محصول را بدون تخفیف آمازون حساب کرده است. یعنی همان ۷۹۰ دلار. یعنی حدود سه میلیون تومان. همچنین هزینه حمل آن از دفتر آمریکا به ایران را ۷۴ هزار تومان، حمل از دفتر ایران به منزل شما را رایگان، هزینه گمرک را ۶۳۸ هزار تومان و کارمزد خود را ۱۶۶ هزار تومان محاسبه کرده است.

در مجموع این شرکت برای تحویل این گوشی از شما حدود چهار میلیون تومان پول می گیرد. لازم به ذکر است که این گوشی در فروشگاه های اینترنتی ایرانی قیمتی حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد.

لباس

برای لباس به سراغ یک برند شلوار جین معروف رفتیم. شلوار جین Levi’s Men’s 501 Original-Fit یکی از محصولات محبوب آمازون محسوب می شود. قیمت این محصول در سایت آمازون ۴۰ دلار ثبت شده است. یعنی به پول خودمان حدود ۱۶۰ هزار تومان.

در فروشگاه اینترنتی اول این محصول را با قیمت ۲۲۰ هزار تومان به در خانه شما تحویل می دهد. در فروشگاه بعدی قیمت کالا را ۱۶۳ هزار حساب کرده و حدود ۱۶۱ هزار تومان هم هزینه حمل و گمرک می گیرد و در نهایت با قیمت ۳۲۴ هزار تومان تحویل تان می دهد. در فروشگاه بعدی ۱۴۸ هزار تومان به خاطر هزینه حمل گرفته و حدود ۵۰ هزار تومان هزینه گمرک تان می شود. با کارمزد ۱۵ هزار تومانی در نهایت با ۳۷۳ هزار تومان این شلوار را در اختیار شما می گذارد.

نکته جالب اینجاست که فروشگاه های ایرانی این شلوار را با قیمت کمتر از ۵۰۰ هزار تومان نمی فروشند و قیمت این محصول در بعضی فروشگاه ها تا ۷۰۰ هزار تومان نیز می رسد!

ادکلن

در زمینه ادکلن با قیمت های منطقی تری روبرو هستیم. به سراغ یکی از ادکلن های خوش بوی بازار به اسم Diesel Ottlyu The Brave رفتیم. مدل ۷۵ میل این ادکلن در سایت آمازون قیمتی معادل ۴۴ دلار دارد. یعنی حدود ۱۷۵ هزار تومان. در سایت های ایرانی قیمت این ادکلن از حدود ۲۵۰ تا ۲۸۰ هزار تومان ذکر شده است.

در سایت اول خرید آمازون قیمتی پیشنهادی با توجه به وزن و البته تحویل دراز مدت حدود ۲۸۰ هزار تومان است. در سایت دیگری علاوه بر هزینه ۱۸۰ هزار تومانی حدود ۱۵۰ هزار تومان هم هزینه گمرک در نظر گرفته و با قیمت ۳۴۰ هزار تومان آن را در اختیار شما می گذارد. سایت دیگر با ۴۵ هزار تومان هزینه حمل و ۵۴ هزار تومان گمرک و البته ۱۶ هزار تومان کارمزد، این ادکلن را با قیمت ۲۹۷ هزار تومان به فروش می رساند.

کامپیوتر یکپارچه

برای محصول آخر به سراغ یک وسیله گران قیمت و حرفه ای رفتیم یعنی کامپیوتر یکپارچه Microsoft Surface Studio. این وسیله به سختی در بازار ایران پیدا می شود و تنها در فروشگاه های اینترنتی خاصی می توانید آن را پیدا کنید. قیمت این محصول در آمازون سه هزار دلار است، یعنی حدود ۱۲ میلیون تومان خودمان. در سایت اولی که بررسی کردیم با توجه به وزن و قیمت اصلی کالا قیمتی حدود ۱۵ میلیون تومان را اعلام کرد.

در سایت دیگر قیمت اصلی را ۱۲ میلیون گرفته و هزینه گمرک را چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تومان محاسبه کرده است. یعنی در مجموع با قیمت حدود ۱۶ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان این کامپیوتر را به شما می فروشد.

سایت دیگر تخفیف های خاصی برای شما در نظر می گیرد. این سایت هزینه حمل از آمریکا تا ایران را ۶۷ هزار تومان، هزینه گمرک را دو میلیون و ۴۲۵ هزار تومان و کارمزد خود را ۶۱۳ هزار تومان در نظر گرفته است. با قیمت اصلی محصول شما می توانید با پرداخت ۱۵ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان این کامپیوتر را در خانه تحویل بگیرید. نکته جالب اینجاست که این محصول در سایت های ایرانی گران تر از خرید از آمازون است. در سایت های ایرانی شما باید حدود ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پول بدهید تا آن را تحویل شما بدهند.

منبع : روزنامه هفت صبح

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ