پروانه مافی: از افزایش حقوق نمایندگان مجلس دفاع می‌کنم

0

پروانه مافی، نماینده اصلاح طلب مردم تهران با روزنامه اعتماد گفتگو کرده است.

حقوق هر یک از نمایندگان مجلس چقدر است؟

نمایندگان مجلس دو حساب دریافت حقوق و مزایا دارند. یکی از آنها حقوق فرد است که رقم آن ۵ میلیون ٨٠٠ هزار تومان و کمتر از آن چیزی است که قانون مدیریت خدمات کشوری مشخص کرده است.

بر اساس این قانون حقوق نماینده چقدر باید باشد؟

بر این اساس نماینده مجلس شورای اسلامی هم‌تراز وزیر است و حقوق وزرا بالای ١٠ میلیون تومان است.

حساب دومی که گفتید، مربوط به چیست؟

آن بخش مربوط به هزینه‌های دفاتر نمایندگان است. یک نماینده ممکن هفت یا هشت دفتر در شهرستان‌های مختلف داشته باشد و همه این دفاتر هزینه‌بر است. به خاطر همین هزینه‌ها بود که نمایندگان تهران در هر یک از شهرستان‌های استان یک دفتر را به صورت مشترک اداره می‌کنند. در واقع هر کدام از نمایندگان یک روز در آن دفتر حاضر می‌شود و هزینه میان نمایندگان تقسیم می‌شود. کمترین هزینه نمایندگان مربوط به اجاره دفتر، پرداخت حقوق مسوول دفتر، کارشناسان و مشاوران است. دفاتر نمایندگان مراجعه‌کنندگانی نیز دارند که بعضا نیازمندی‌هایی دارند و نماینده ناگزیر است خودش به مساله آنها رسیدگی کند.

مجموع این هزینه‌ها حدودا چقدر است؟

هزینه نمایندگی قطعا در شهرها و استان‌های مختلف متفاوت است. مثلا نمایندگان شهرستان‌های با مسافت زیاد معمولا از هزینه‌های بالا گلایه دارند و می‌گویند که از حقوق خود نیز برای دفاتر هزینه می‌کنند. در تهران اما یک دفتر به طور متوسط ماهیانه بیش از ۵ میلیون تومان هزینه دارد.

مجلس بابت تامین این هزینه‌های به هر یک از نمایندگان چقدر پرداخت می‌کند؟

۴ میلیون تومان.

همه نمایندگان در هر شهر و استانی که باشند همین مبلغ را می‌گیرند. یعنی هزینه نمایندگی نماینده تهران با یک شهرستان کوچک تفاوت دارد؟

بله، تفاوتی وجود ندارد.

مجلس بابت رفت و آمد و تردد چقدر به نمایندگان مجلس می‌پردازد؟

اگر یک نماینده خودش رانندگی کند و از خودروی شخصی خود استفاده کند ماهانه ۴ میلیون تومان دریافت می‌کند. اگر هم از خودرو و راننده مجلس استفاده کند دیگر این مبلغ را نمی‌گیرد. برای رفت و آمد به حوزه‌های انتخابیه نیز کمک هزینه‌هایی وجود دارد. به هر حال نمایندگان در طی ماه چندین سفر می‌روند و این سفرها هزینه بسیاری دارد. به عنوان مثال یکی از نمایندگان خانم می‌گفت که در هر بار سفر به حوزه انتخابیه یک میلیون تومان پول بلیت هواپیما می‌دهند، چون چهار نفر هستند. خودش، همسر و فرزندانش. یک نماینده معمولا آخر هفته‌ها به حوزه انتخابیه خود می‌رود و مجلس هزینه این رفت و آمدها را تامین می‌کند.

بابت مسکن چه مبلغی به نمایندگان مجلس تعلق می‌گیرد؟

مجلس بابت مسکن و رفت و آمد نیز کمک هزینه‌هایی دارد. به هر حال وقتی یک نماینده از شهرستان به تهران می‌آید باید خانه داشته باشد. اجاره یک خانه در شأن نماینده نیز حداقل ۵ یا ۶ میلیون است.

مجلس بابت اجازه منزل چه مبلغی به نمایندگان می‌پردازد؟

۶ میلیون تومان. البته نمایندگان می‌توانند به صورت رهن مبلغ ٢٠٠ میلیون از مجلس بگیرند و در پایان دوره نمایندگی آن را برگردانند. اگر هم مایل باشند می‌توانند به صورت ماهانه برای اجاره مبلغ را دریافت کنند.

برنامه‌ای برای اختصاص خانه سازمانی یا ساخت مسکن برای نمایندگان وجود ندارد؟

خیر، کاش اینطور بود و این همه جنجال راه نمی‌افتاد. اما اکنون به صورت کم‌هزینه به نمایندگان کمک می‌شود. به این نکته هم توجه داشته باشید که نمایندگان بعضا میزبان موکلین خود که از شهرستان می‌آیند، هستند. پذیرایی از آنها هزینه دارد. گاهی اوقات مراجع بیماری است که نیاز به حمایت مادی و معنوی دارد. به عبارتی هزینه‌های پیش‌بینی نشده نمایندگان زیاد است و نمایندگان مجلس این هزینه‌ها را از همین پول‌هایی که مجلس می‌دهد، تامین می‌کنند اما متاسفانه رسانه‌ها با موضوع حقوق نمایندگان به شکل درستی برخورد نمی‌کنند.

از مساله افزایش حقوق نمایندگان دفاع می‌کنید؟

بله، ما نباید در دام گروه‌های معاند نظام که می‌خواهند قوای مختلف را تخریب کنند بیفتیم. می‌بینید که عده‌ای قوه مجریه را به بهانه‌های سطحی مورد هجمه قرار داده‌اند. با قوه قضاییه نیز چنین برخوردی دارند و حالا سراغ قوه مقننه آمده‌اند. مجلس، آخرین امید مردم برای دادخواهی است و عده‌ای می‌خواهند با این بحث‌های حاشیه‌ای آن را بی‌اعتبار کنند. به اعتقاد من بحث حقوق نمایندگان یک بحث کاملا سیاسی و حاشیه‌ای است. من نماینده‌ای را می‌شناسم که در دفاتر نمایندگی خود به هفده نفر حقوق می‌دهد. تامین حقوق این افراد هزینه نمایندگی است اما عده‌ای مجموع هزینه‌های نمایندگی و حقوق نمایندگان را جمع زده و مجموع آن را به عنوان حقوق نمایندگان بیان می‌کنند.

پس معتقد هستید که حقوق نمایندگان باید افزایش یابد.

هنوز که در مرحله حرف است و چیزی به دست نمایندگان نرسیده است اما کاملا قانونی است. قانون مدیریت خدمات کشوری شرایطی برای دستمزد و حقوق تعیین کرده است. این قانون نمایندگان را هم‌تراز وزیر دانسته است و بر این مبنا چون حقوق وزرا ١٠ میلیون تومان تعیین شده است، حقوق نمایندگان نیز می‌تواند از این قانون تبعیت کند.

به هر حال مغایرت با حقوق وزرا که به آن اشاره می‌کنید، موضوع تازه‌ای نیست و در سنوات گذشته نیز روال همین بوده است، چه اتفاقی افتاده که نمایندگان مجلس اکنون به فکر تطبیق حقوق خود با قانون مدیریت خدمات کشوری افتاده اند؟

بعد از طرح بحث حقوق‌های نجومی شورای پول و اعتبار و بخش‌های مسوول روی مساله کار کرده و حد و سقف حقوق مسوولان را مشخص کردند. بر آن اساس مشخص شد که وزرا، معاونان آنان و… چه حقوقی دریافت کنند. متاسفانه رسانه‌ها با این موضوع درست برخورد نکردند. مردم به اندازه کافی مشکلات دارند و نباید ذهن آنها را به این صورت به هم ریخت. رقمی که اعلام می‌شود حقوق نمایندگان نیست و بخش عمده آن به مخارج نمایندگی مربوط است.

اما مخارج نمایندگی در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف یکسان نیست.

بله، حتی ممکن است یک نفر دفتر نداشته باشد و همه پول را خودش صرف کند. این موارد باید دنبال و پیگیری شود. چاره کار این نیست که اصل بحث حقوق نمایندگان را زیر سوال ببریم.

تصمیم‌گیری در مورد حقوق نمایندگان به عهده کیست؟

کمیته‌ای که در هیات رییسه مجلس تشکیل شده و موظف است به این موضوع بپردازد زیرا این مساله قبلا از سوی برخی از نمایندگان مورد مطرح شده بود. آنها با رجوع به قانون خدمات مدیریت کشوری خواستار اصلاح مبلغ حقوق دریافتی خود بودند. دقت داشته باشید که یک مدیر در یک سازمان دفتر دارد، مسوول دفتر و آبدارچی و… دارد. ماموریت و جلسه می‌رود. همه اینها هزینه دارد اما چون پول آن در سیستم اداری پرداخت می‌شود توجه هیچ کس را جلب نمی‌کند اما نمایندگان در مرکز توجه قرار می‌گیرند چون برای این کارها پول دریافت کرده و خود هزینه‌ها را مدیریت می‌کنند. در واقع باری بر دوش نماینده است و حرف و حدیث‌‌های بسیاری به وجود می‌آید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ